Heel herkenbaar dit alles. Tenminste, het synesthesieverhaal, niet het drugsgebeuren.
Jammer dat het in dit draadje veelal over drugs gaat, voor sommigen wellicht interessant, maar het wijkt mij teveel af van het daadwerkelijke onderwerp: synesthesie!
Al van kinds af aan heb ik hier ook mee te maken. Zo hebben bij mij (zoals bij vrijwel alle synesthesisten) alle cijfers een kleur. Letters ook wel, maar minder. De dagen van de week inderdaad ook, maar zeker ook muziek.
De meeste liedjes / muziekstukken roepen een sterke associatie op met bepaalde kleuren bij mij. Sommige liedjes zijn knalrood of blauw, of sommige hebben heel weinig, of zelfs helemaal geen kleur.
Best interessant hoe dit komt. Ik heb hele gesprekken gehad met mensen die hier ook aan "lijden" en het interessante is, dat de kleuren per synesthesist vaak helemaal niet overeen komen.
In het filmpje hierboven vertelt die jongedame dat vrijdag zwart is en woensdag rood. Nou echt niet dus he, want vrijdag is dus echt oranje en woensdag groen. Hoe kun je woensdag nou rood vinden? Sjongejonge...

Echt hele discussies kunnen er ontstaan, die uiteindelijk helemaal nergens over gaan!
Maar naast het zien / ervaren van kleuren bij cijfers, letters en dagen is synesthesie ook een bepaalde manier van kijken / de kijk hebben op bepaalde reeksen.
Als ik een rekensom uit mijn hoofd oplos bijvoorbeeld, dan zie ik in een soort van 3D de cijferreeks voor me, die kan ik dan draaien en keren, zodat ik beter zicht heb op de plek waar ik de som aan het maken ben in die reeks.
Zo ook met de maanden van het jaar, die zie ik per 4 maanden voor me en dan 3 rijen onder elkaar. Ook dit plaatje kan ik in- en uitzoomen en draaien in een soort van 3D kalender in mijn hoofd.
Het klinkt vaag allemaal, maar eigenlijk is het dat niet. Het is gewoon een manier van denken. Misschien wel een aangeleerde. Ik weet niet of het erfelijk is. Mijn beide ouders en mijn zus hebben het namelijk niet.
De mensen die ik ken die deze synesthetische associaties ook hebben zijn allemaal intelligent, creatief en veel met muziek bezig. Ik denk persoonlijk wel dat dat wat met elkaar te maken moet hebben.