Ableton 9 - new features

Maar de midi data creëert de onstabiele factor hier lijkt me, waardoor het nooit zo strak als een vsti is

nee jo :D

tenzij je hele oude hardware gebruikt met 10 meter lange midi kabels die je via 5 midi thru porten hebt doorgelust. :D :D :D

zijn er mensen hier die hardware gebruiken in ableton met midi controllers?

ik wil graag weten of een midi controller (maakt niet uit welke) een midi mapping op een macro van een external instrument gekoppeld aan een hardware synth realtime werkt in ableton.

Bij de push is het namelijk zo dat hij de waarde pas stuurt naar de midi poort van de hardware zodra je de knop loslaat. Zolang je de knop touched, dan lijkt het erop alsof de push alle andere midi porten blokkeert voor het versturen van de midi mapping values. Je ziet wel de macro veranderen op het scherm overigens en hij neemt de values ook op. Het is dus puur het vrijgeven van de value over die midi poort heen van je hardware synth. Het zou best zo kunnen zijn dat dit de midi implementatie is van ableton.

dus samenvattend:
- je hebt je hardware synth gekoppeld aan een external instrument
- je hebt een knop van een midi controller toegekend via midi mapping (ctrl-M) aan een macro
- je draait aan je midi controller, en wordt dan de waarde direct doorgestuurd naar je hardware synth?

Ik vermoed namelijk dat dit een push bug is in combinatie met het touch sensitive gedrag van een draaiknop.

het midi editing gedeelte kan nog wel wat uitgebreid worden

De midi noten in een midi clip allemaal transposen.. En dan 4 clips in verschillende tracks tegelijk selcteren, dus bv bassline, lead, arp, pad.. In v8 kan dat niet..

Eigenlijk gewoon een editfunctie op meerdere clips tegelijk loslaten, zonder dat je de clip in hoeft te gaan..

bedoel je een midi effect in ableton zelf met macro besturen of CC values in je hardware synth?

bedoel je een midi effect in ableton zelf met macro besturen of CC values in je hardware synth?

cc values naar hardware synth

dus:

PUSH (midi controller) => Macro 1 (external instrument) => Midi Mapping CC71 => Hardware synthesizer

Vanaf macro 1 werkt het foutloos, echter als ik de macro 1 via de hardware draaiknop op de push draai dan zie ik hem wel bewegen maar pas als ik de knop loslaat dan stuurt hij de waarde die die dan heeft naar de hardware (push heeft touch sensitive draaiknoppen).

Ik vermoed dus ook dat er een bug zit in de push implementatie dat zolang je de knop aanraakt hij de andere midi porten blokkeert voor midi mapping vanaf de push. Maar voordat ik dat als bug met een scenario aanlever dacht ik het eens aan de long time users hier te vragen, want het kan net zo goed een noob instel foutje van mij zijn aangezien ik ableton nog maar een weekje heb :D

ok ff getest je hoeft de knop op push niet los te laten je kan ook de knob stil houden er zit gewoon veel delay op eer hij de midi cc doorstuurt heb hetzelfde probleem met de novation controller maar deze heeft ook touch sensitive knobs :)

heeft iets met de macro control te maken in combinatie met midi denk ik want als ik direct cc doorstuur met mijn novation via ableton is er geen delay

een max4live patch maken is de beste oplossing alleen wel wat lastiger

ok ff getest je hoeft de knop op push niet los te laten je kan ook de knob stil houden er zit gewoon veel delay op eer hij de midi cc doorstuurt heb hetzelfde probleem met de novation controller maar deze heeft ook touch sensitive knobs :)

heeft iets met de macro control te maken in combinatie met midi denk ik want als ik direct cc doorstuur met mijn novation via ableton is er geen delay

thanks!

ik moet helaas gebruik maken van macro's omdat de push integreert met macros. Het is wel iets van de koppeling tussen de mdi controller en de macro dan, want als ik de macro via de muis bedien op het scherm is het wel een instant CC change naar de hardware. Ook wel opvallend is dat de macro's wel direct werken voor interne vst's en effecten via de push.

Ik zal het eens gaan proberen met de remote script truuk dan, eens kijken of ik het daarmee voor elkaar krijg om hem wel instant te krijgen.

een max4live patch maken is de beste oplossing alleen wel wat lastiger

hehe, ja, dat gaat me op dit moment nog ver boven mijn pet, zover ben ik nog lang niet :D

er is wel een 16 parts midi mapper beschikbaar in m4l, Maar die leest een push niet uit. Of kun je een M4L midi effect ook groupen naar macro's?

ff testen :)

ja dat gaat perfect en werkt wel met push zonder delay :) thanks heb ik zelf ook weer iets nieuws geleerd.

welke synth wil je aansturen?

ja dat gaat perfect en werkt wel met push zonder delay :) thanks heb ik zelf ook weer iets nieuws geleerd.

welke synth wil je aansturen?

cool, gaan we dat proberen :),

welke m4l patch had je nu gedownload die nu werkt? (zodat ik zeker weet dat ik dezelfde test :D)

ik heb een heleboel synths die ik naar external instruments heb omgezet, zoals een korg kronos, motif xs, korg radias, jp8080, etc... Maar die hebben allemaal hetzelfde probleem, maar met die midi mapper dus niet hoor ik nu :)

Gaaf :)

die voor de rocket synth maar ik denk dat eender welke m4l patch met macros aanstuurbaar is
ik denk dat die midi mapper het ook wel zal doen zal ik ook eens testen :)

Kan je mij die link eens doorsturen van die midi mapper want degene die ik vind heeft het probleem dat het als een M4L instrument werkt en niet als midi plugin

Kan je mij die link eens doorsturen van die midi mapper want degene die ik vind heeft het probleem dat het als een M4L instrument werkt en niet als midi plugin

zal ik straks even doen, hij heette iets van midi mapper 16 geloof ik, op de m4l site stond die. Ik moet hem even opzoeken.

ok die had ik ook getest en heeft dus dat probleem
deze werk wel en kan je gebruiken zoals je macros zou gebruiken

http://www.maxforlive.com/library/device/1800/multimappercc

snel ff filmpje bijgestoken :)

https://www.wetransfer.com/downloads/f0e28f7155d90ec1b5e4ae38365ca72d20130725150856/740f75cebe06d0c8f115c70bfb42bbfc20130725150856/aac34f

Perfect hoor, precies wat ik wil. Ik hoop dat ik dit via de push kan mappen, want die kan volgens mij alleen met macros overweg, maar ik duik erin.

Bedankt voor je hulp!

Ja heb ik met push getest

Back