Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik weet niks van blues af verder maar een schema van 12 maten past i.i.g. niet in een 64 schema waar onze nummers en hiphop beats wel in passen.@Harm, 'n 12-maats bluesschema betekent volgens mij bv:
4 maten van of naar 'n lage toon
2 maten van of naar 'n midtoon
2 maten van of naar de lage toon
2 maten van of naar 'n hoge toon
2 maten van of naar de lage toon
...en dat "loopen" ahw...
Zelf blijf ik meestal hangen op de lage toon met bv op elke 3e of 4e maat een variatie...
Mss monotoon volgens sommigen, maar dat vind ik zelf (met m'n stoonde kop) juist 'n pluspunt!
Ik drum altijd wel met een zeker schema in het achterhoofd maar bij de jazzy stukken hoor je dat niet. Dat komt omdat ik altijd met trackers heb gewerkt voordat ik met drummen begon.voor mij hoeft dat bluesschema en sowieso een schema niet.
wat jullie doen is dat wat jullie doen. dat is wat er bij jullie inzit en er uitkomt en waar jullie het beste in zijn. ik vind die samenwerking op die maneir juist verrassend. gewoon klooien en we zien wel...en niet steeds meer structuur willen toevoegen..
je zou wel de bas en drums eens op een andere manier kunen aanpakken...bijvoorbeeld heel leeg..veel lange noten...en of iets dergelijks..
voor mij hoeft dat bluesschema en sowieso een schema niet.
wat jullie doen is dat wat jullie doen. dat is wat er bij jullie inzit en er uitkomt en waar jullie het beste in zijn. ik vind die samenwerking op die maneir juist verrassend. gewoon klooien en we zien wel...en niet steeds meer structuur willen toevoegen..
je zou wel de bas en drums eens op een andere manier kunen aanpakken...bijvoorbeeld heel leeg..veel lange noten...en of iets dergelijks..

Een compleet blues schema een keer rond is 4 x 12 (=4@Harm: 12=3x4 en 64=16x4 dus in principe zou je met 5x12 al op 60 zitten, de vier die je dan overhoudt kun je ook 12 maten naar voren schuiven en "open" spelen, wat dus ahw 'n brug/overgang oplevert die het geheel doet ademen en er voor zorgt dat je op het eind toch precies op 64 uitkomt, maar nu worden we wel heel theoretisch, liever maar gaan met die groove en zien waar we stranden... ;-)
en een hiphop schema is 4 x 16 (=64). Dat is niet hetzelfde maar een andere maatsoort. Bij trackers heb je de mogelijkheid om schema's in te korten en langer te maken maar standaard is 64 en zo is ook onze muziek opgebouwd. Als je de hihats zou tellen bij het nummer mountain, zijn het er precies 64 als het schema eenmaal rond is geweest en bij een blues schema zouden het 48 zijn. Klopt helemaal! Door het programmeren van beats leer je spelenderwijs precies hoe een 4 kwarts maat is opgebouwd. Een 4 kwarts maat eenmaal rond is feitelijk 8 x 4. Hierin zijn de IJkpunten steeds de 16 en soms de 008. Een tracker werk als volgt:@Harm, dat is 'n goed ding want als je de theorie je zo eigen hebt gemaakt kun je met feeling spelen zonder door genoemde theorie afgeleid te worden!

Ook nog nooit met een tracker gewerkt merk ik al.wat je ook kan doen, gewoon beginnen, en dan na verloop van tijd een paar vakkies opschuiven.....
dan heb je ook een soort van schema...
![]()