Polyfonie en modulars.

@Nicolas 2000 waarom is die zo groot dan, in 4u's valt dat wel mee toch?

Formant is 3U voor kleine modules en 5U voor grote. VCO en VCF zijn 5U.

1 voice bestaat bij mij uit:

2* VCO
1*VCF
2*ADSR
1*VCA
1*triple LFO

Dat zijn al 28 modules voor 4 stemmen. En dan nog een bult extra modules zoals RFM filters, extra LFO's, phaser, mixer, step sequencer, noise, ring modulators, followers, multiples extra VCO's, VCA's, VCF's en ADSR's...In totaal meer dan 40 modules en dan hebben we het nog niet over de extra veertank en modulaire vocoder gehad die het geheel compleet maakt. :) En dan vergeet ik nog een monofoon klavier, polyfoon klavier, en recording sequencer.

Maar goed, alleen al sec die 4 stemmen is al een uit de kluiten gewassen systeem. In zijn geheel is het zo dat ik de modular op de grond moest zetten omdat anders mijn plafond te laag was.

2037525020103382518S600x600Q85.jpg

Er is nog elektronisch renovatiewerk en herverdeling in andere cabinetten nodig, maar dit geeft een idee van de grootte. Als je weet hoe groot een 707 is, dan zie je dat zo'n polyfoon systeem nogal enorm is. :) De recording sequencer en enkele modules staan hier nog niet op.

Maar het blijft natuurlijk leuk, zo'n polyfone modular. Ook al omdat niks je tegenhoudt om hem als monsterlijk grote monofone te gebruiken.

@TS, ik begrijp dat je heel graag de ervaring wilt hebben van het 4-voudig polyfoon bespelen van mooi analoog geweld, logisch :)

Maar is dat voor live toepassingen, of gwoon eigen bevrediging zo te zeggen?

Als het 't laatste geval is, dan zou ik persoonlijk zeggen "tijd = geld" > ik zou overgaan tot 4x (of meer) een lijn inspelen op verschillende toonhoogtes en die weer samenvoegen tot 't polyfone geheel.
Met slim plannen kom je al een heel eind. Wil je dat ze alle 4 samen door het filter gaan? Dan moet je ze dus 4x opnemen zónder filter en dat achteraf doen.. enz

Dat scheelt een beetje in complexiteit van polyfone patches maar vooral veel €'s en het geeft uiteindelijk toch de bevrediging van 4x (of dan zelfs 16, wat je wilt!) analoog polyfoon geweld ; zou het zelfde resultaat moeten geven in theorie.

Voordeel, het verhoogd de aandacht voor élk individueel lijntje die je "stacked". Nadeel, je kan niet gelijk het eindresultaat horen, pas als je ze alle 4,5,6.. samen hoort (maar hey, als me dat honderden euro's scheelt, prima! doe ik het nog wel een keer, en nog een keer, en..)

Mss is het sowieso een goeie, als je 't nog niet getest hebt, om bovenstaande eens te proberen ; misschien vind je het helemaal niks, polyfoon Doepfer.

Je hebt in principe net zoveel modules nodig als dat je controle wilt over je patch.

Je hebt in principe net zoveel modules nodig als dat je controle wilt over je patch
Hmm daar kan je wel erg veel kanten mee op..

Hoeveel is dat dan? Controle is niet in cijfers uit te drukken. voorbeeld, 1 filter voor 4 VCO's (+extra mixer/multiple) klinkt helemaal niet verkeerd, zo exponentieel hoef het dus niet te zijn

Snap 'm niet

De vraag ging over polyfonie, en met 1 filter zit je met parafonie.

Ik zou polyfonie bij een modular gebruiken om verder te gaan dan gewone polysynths: dus de mogelijkheid om verschillende patches per voice te hebben ipv identieke. En dan zijn gedeelde modules een enorme beperking.

Goh, ik dacht altijd 4VCO's in mixer dan filter bijv. en dan in een VCA,
maar dan moet ik dus 4 dezelfde filters en 4 VCA's hebben en die dus ook allemaal precies gelijk instellen?
En betekend dat dan wel dat er maar 1 envelope generator naar de 4 VCA's gaat of kun je dus 4 verschillende envelopes instellen?

Wat je hier zegt kan wel. Als je maar 4 CV's hebt voor de VCO's
Wat je dan wel krijgt is dat die vier voices de filter, VCA en Envelope delen. In feite krijg je dan een beetje het zelfde als een Korg Mono/Poly doet als je hem in poly mode zet. Het kan wel, maar is erg beperkt.
Je hebt overigens voor 1 stem twee envelopes nodig. Eentje voor de VCA en eentje voor het filter.

't Is niet voor niks dat in de meeste polyfone analoge synths IC's zitten filters, vca etc. Puur om de kosten laag te houden en ook om het apparaat niet te groot te laten worden.

Een echte polyfone modular zou m.i. het volgende nodig hebben in geval van een 4 stemmig systeem:
8 X VCO (twee VCO's per stem, anders kun je geen crossmodulatie doen)
4 filters (eentje voor elke stem)
8 envelopes (2 voor elke stem (eentje voor filter, eentje voor vca)
4 x vca (eentje voor elke stem)
8 x LFO (liever nog meer, maar teminste 2 per stem, kan zonder, maar heb je nauwelijks modulatiemogleijkheden meer).
4 x gescheiden trigger
4 x gescheiden gate
Diverse multiples om trigger/gate te routen naar de juiste modules.

Met name die laatste drie zijn best lastig te realiseren denk ik. Ik heb een midi/CV convertor in mijn modular die 4 gescheiden CV's en gate kan uitsturen.

Parafonie dus. Niet erg spannend in die zin dat het hele concept van een modular hebben een beetje aan handen en voeten wordt gebonden met modulaire parafonie. Je kan modulatiesources en soundsources lekker vrij patchen denk je, maar dan moet die hele polyfone geluidsworst door 1 filtertje en 1 VCA geperst worden. Tja, ik zie er niet zo veel voordeel van. Je kan akkoorden spelen, dat wel, maar verwacht geen spannende geluidsmogelijkheden. Op zich kan je modular zo minder dan een gewone polysynth kan. Wat mij betreft krijg je in de polyfonische wereld pas meerwaarde als je een volwaardig polyfone modular maakt.

Om die sync nuttig te kunnen gebruiken heb je weer een extra VCO per stem nodig he...

Daarom had ik juist deze gekozen omdat ik ook 3 doepfer OSC's het.
dus 110 + 400 euro en dan heb ik totaal 8 OSC's dus zowel 4 als 8 stemmig te gebruiken.

Mss is het sowieso een goeie, als je 't nog niet getest hebt, om bovenstaande eens te proberen ; misschien vind je het helemaal niks, polyfoon Doepfer.

ja das idd geen gek idee. vaak maak ik multisamples van patches die dan natuurlijk ook polyfoon te gebruiken zijn.

ik zat ook te denken om bv 4 OSC's VCa's en Envelopes te gebruiken en dan via audio in verder digitaal te werken. ga dat eens proberen met 3 OSC;s

maar ik snap nu wel dat vol polyfoon anloog met een modular een dure bedoeling is. 2OSC's 2env, filter, 2x lfo per voice.....veel euries

Een echte polyfone modular zou m.i. het volgende nodig hebben in geval van een 4 stemmig systeem:
8 x LFO (liever nog meer, maar teminste 2 per stem, kan zonder, maar heb je nauwelijks modulatiemogleijkheden meer).
4 x gescheiden trigger
4 x gescheiden gate
/QUOTE]

Tja idd een hoop euries :D

Tja, inderdaad een hoop euries en dan heb je alleen nog maar de basis modules. Het wordt pas echt leuk met andere modules zoals noise, S&H, logic, sequencers etc. envelope follower, gate delay etc.

Hmm daar kan je wel erg veel kanten mee op..

Hoeveel is dat dan? Controle is niet in cijfers uit te drukken. voorbeeld, 1 filter voor 4 VCO's (+extra mixer/multiple) klinkt helemaal niet verkeerd, zo exponentieel hoef het dus niet te zijn

Snap 'm niet

Wat je hier zegt kan wel. Als je maar 4 CV's hebt voor de VCO's
Wat je dan wel krijgt is dat die vier voices de filter, VCA en Envelope delen. In feite krijg je dan een beetje het zelfde als een Korg Mono/Poly doet als je hem in poly mode zet. Het kan wel, maar is erg beperkt.
Je hebt overigens voor 1 stem twee envelopes nodig. Eentje voor de VCA en eentje voor het filter.

't Is niet voor niks dat in de meeste polyfone analoge synths IC's zitten filters, vca etc. Puur om de kosten laag te houden en ook om het apparaat niet te groot te laten worden.

4 x gescheiden trigger
4 x gescheiden gate

Met name die laatste drie zijn best lastig te realiseren denk ik. Ik heb een midi/CV convertor in mijn modular die 4 gescheiden CV's en gate kan uitsturen.

Parafonie dus. Niet erg spannend in die zin dat het hele concept van een modular hebben een beetje aan handen en voeten wordt gebonden met modulaire parafonie. Je kan modulatiesources en soundsources lekker vrij patchen denk je, maar dan moet die hele polyfone geluidsworst door 1 filtertje en 1 VCA geperst worden. Tja, ik zie er niet zo veel voordeel van. Je kan akkoorden spelen, dat wel, maar verwacht geen spannende geluidsmogelijkheden. Op zich kan je modular zo minder dan een gewone polysynth kan. Wat mij betreft krijg je in de polyfonische wereld pas meerwaarde als je een volwaardig polyfone modular maakt.

Dit dus, het ene uiterste naar het andere uiterste.... ik zal zelf ook niet zo snel een polyfoon geluid op mijn modulars maken, maar voor de vocoder gebruik ik zo nu en dan wel een A-115 Audio Divider om wat meer body en toonhoogtes aan de vocoder te geven..

mocht je polyfonisch willen gaan, zou ik het in ieder geval zo veel mogelijk zelf proberen te bouwen.. dat zal in ieder geval de kosten zeer kunnen drukken.
Daarnaast, wat al eerder gezegd is, wat mij betreft is een verschillende filter voor elke voice helemaal niet zo verkeerd, zolang ze maar bij elkaar in de buurt zitten qua effect (nagenoeg zelfde cutoff en filter-mode, bijv. lp/hp/bp)

Daarnaast vraag ik me af of het niet mogelijk zou zijn een soort van 'encoder' module te maken waarmee je 4 stemmen door 1 filter kunt gooien en daarna een decoder erachter die het weer opsplitst tussen 4 vca's... mid-side zou nog weleens leuke dingen kunnen doen..

Daarnaast vraag ik me af of het niet mogelijk zou zijn een soort van 'encoder' module te maken waarmee je 4 stemmen door 1 filter kunt gooien en daarna een decoder erachter die het weer opsplitst tussen 4 vca's... mid-side zou nog weleens leuke dingen kunnen doen..
Bij 2 voicings kan dat middels panning, bij 4 ken ik maar 1 programma die polyfoon materiaal enigzins redelijk kan opsplitsen > melodyne (DNA) .. mja, is eigenlijk geen optie, lijkt me niet mooi.

Uiteindelijk komt eruit dat je 't liefst de lijntjes gewoon apart wilt opnemen. Met hedendaagse control-mogelijkheden zoals Volta / Silent Way kan je je knop bewegingen exact (opnemen en) reproduceren en die dus toepassen op al de stemmen -die je 1voor1 tracked- voor een coherent geheel ; of juist gecontroleerd afwijken naar wens.

Wat wil je nog meer ?? Dede ze vroeger op bandrecorders

@Renepela, meer dan 8 lfo's is wel veel hoor (kan dat?? teveel lfo's? :P ). Sommige lfo's kun je makkelijk (cq onhoorbaar) hergebruiken in 1 patch zonder dat het opvalt, en zelfs als het opvalt kan je nog diezelfde LFO paralel zetten en delayen, bewerken voordat je die hergebruikt. Denk dat je eerder multiples tekort komt dan LFO's bij polyfone patches ; vanaf het minimum

Laatst gewijzigd:
De kosten voor mijn goedkoopste vierstemmige configuratie waren zo'n 7.000 euro. Dat is met 2 vco's, 1 lpf, 1 vca, 2 adsr's en 2 lfo's per stem maar inclusief midi-naar-cv-omzetter. Met 1 modulair systeem red ik het niet. Het wordt of merendeels Theis of merendeels Analogue systems. Daaraan kun je al zien dat vierstemmig modulair geen doel op zich voor me was.

Daaraan kun je al zien dat vierstemmig modulair geen doel op zich voor me was.

Nee idd, een modular uitbouwen doe ik ook niet speciaal voor polyfonie, maar als het kan is dat natuurlijk voor sommige projecten erg mooi.

Mijn modular loopt ook al in de 5000€ maar ik zie het gewoon als een flexibele processor die ik met de digitale wereld combineer.

Flexible inzetbaar voor meerdere projecten. als een cameleon zonder geheugen.

ik heb eigenlijk al 4 filters en een hoop modules en mis dus alleen wat VCO´s, die wil ik zelf gaan bouwen.

Ja lekker, een polysynth in Euro... ehm, zie je het voor je? Stelletje fanboys / droogfappers... :D
Hoe gaat dat in de praktijk?
1) Hee! Welk kabeltje in de bos maakt nu weer geen contact? :P
2) Verdikkie, ik kan niet meer bij de knupkes... :D
3) Waarom klinkt het nou zo rot? Oh ja, alle modules zijn net een beetje anders gecalibreerd...
4) Mmm, echt stabiel is de tuning ook niet. Oh ja, die voeding trekt het niet meer helemaal...
5) Ding-dong... Hee is dat UPS / Fedex? Oh nee, toch niet... 't is die deurwaarder weer...

Modulaire polyfonie is als het achterna jagen van de spreekwoordelijke draak.
En eenmaal gevangen blijkt de fiets toch een stuk bruikbaarder voor dagelijks vervoer...
:D

En ja, ik heb inmiddels ook al weer een aardig espresso-apparaat in Euro zitten... tja.
Maar zoals ik van de week treffend op Muff's opgeschreven zag: "als ik het simpel of goedkoop had willlen houden, had ik geen modular gekocht".

Mijn tip: multitracken. Vraag Wendy Carlos maar waarom...

Laatst gewijzigd:
Back