Yamaha Electone EX-42

faneflip

Stamgast
Ik ben onlangs in bezit gekomen van een Yamaha Electone ex-42 orgel.
Hoewel staat die al jaren stil. Zijn er dingen waar ik moet op letten alvorens ik hem voor het eerst wil gebruiken. Zijn er synthforum leden die in bezit zijn van een Electone orgel?

Alvast bedankt Faneflip

Ik heb een Yamaha Electone HE8. Kijk of alle toetsen het nog doen en de pedalen, anders schoonmaken of laten schoonmaken. Over het algemeen zijn de presets op het orgel meestel wel goed hoewel de draaiknoppen vaak ook kraken, vooral lastig wanneer er een volumeknop op zit, die willen nog wel eens kraken. En het volume pedaal, ook even checken of die het nog goed doet.:halleluja

Een EX-42 is een heel mooie bak (een beetje synth/orgel hybride), die gaan we met respect behandelen (bij een doordeweeks orgel zou ik hem gewoon in het stopcontact stoppen en kijken wat ie doet :)). Bij een zeldzaam en leuk ding als een EX-42 is het misschien toch verstandig dat een reparateur hem opstart aan een variac met de DMM en thermometer bij de hand? In ieder geval moet je vanzelfsprekend kijken dat hij op de juiste spanning ingesteld staat als je een exemplaar hebt dat nog niet in BE gebruikt is.

Ik bezit zelf een C-605P, de laatste portable analoog/digitaal hybride.

Toen ik nog een Yamaha B35N orgel had, deden de presetknoppen raar. Dat zijn van die kantelknoppen die van de registers moeten overschakelen naar piano, guitar, vibraphone en harpsichord-klanken. Die knoppen maakten maar half contact, waardoor de boel ging kraken en het hele orgel raar deed. Verder is er nooit iets aan het orgel kapot gegaan.

Bij mij is ooit een achteraf geplaatst HF lijnfilter in rook opgegaan. Heel de kamer vol witte rook, maar verder maakte het niet uit. :)

Maar goed, met de oude en complexe EX-42 zou ik de opstart door een prof synthreparateur aan een variac laten doen zodat er geen onnodig grote schades ontstaan als deze uit zijn slaap gehaald wordt.

Ik lees nu pas het bericht.Is het allemaal gelukt met de EX ? Ik heb er zelf ook 1, dus bij vragen. . .

Ik moet eigenlijk nog altijd eens opstarten. Heeft de Ex 42 eigenlijk iets te maken ook met de GX-1 serie of is alles anders?

Nee, met een GX-1 heeft hij niets te maken. Het meubel lijkt er op, maar dat is dan ook de enige overeenkomst. De EX-42 is ook ouder dan de GX-1.

Een GX-1 is volledig een synthesizer, en de EX-42 daarintegen volledig orgel.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen ermee. Voor wat betreft een orgel is het echt een geweldig apparaat. Nog echt ouderwets handen en voetenwerk.
Mochten er problemen ontstaan, dan heb ik servicemanuals voor orgel en boxen.

Als je er trouwens niets mee doet zoals het op mij overkomt, wil je hem dan niet verkopen. Zou voor mij een mooie donor zijn, plus de kans op de mogelijkheid een 3e speaker aan te sluiten, welke mogelijkheid op het orgel zit. 2 boxen was standaard, een 3e optioneel. Losse boxen zijn echter nergens meer te krijgen.

Back