Elektronische drumstellen, iemand tips?

nick nova

Resonator
Ik ben heel voorzichtig wat aan het rondkijken naar een elektronisch drumstel. Heb al wat rondgekeken, maar zou graag wat info van gebruikers/kenners hebben.

De belangrijkste features moeten zijn:

- samples kunnen zetten op een verschillende regio van de pad (rim, de buitenkant, en de binnenkant liefst), als dit niet bestaat of te duur is, kan dual-trigger ook nog wel.
- een lekkere respons van de pads + heel goeie aanslaggevoeligheid + triggergevoeligheid
- minstens 3 toms, hihats, basskicks en 2 cymbalen
- moet via midi gaan (CV erbij zou mooi meegenomen zijn)

Welke merken/types kunnen jullie me zoal aanraden? Prijs/kwaliteitsverhouding moet zeer hoog zijn.

Heb ik ook nog een aantal vraagjes:

- Zijn de meeste drumstellen echt enkel afgesteld op de bijgeleverde soundmodules of werkt alles perfect in andere combinaties? Ik zou er graag een mpc mee triggeren, gaat dit lekker werken en realistische drumpartijen opleveren qua details (ghostnotes met mooie velocities ed.)
- Roffels ed, werkt dat realistisch met samples in vergelijking met een echt drumstel?

Bedankt alvast.

Ik heb beperkte ervaring met electronische drumstellen maar ik kan er het een en ander over vertellen
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om verschillende samples op verschillende regios te zetten, maar hij past wel de klank aan als je de pad niet precies in het midden raakt
De respons en aanslaggevoeligheid is bij de meeste standaard erg goed, maar het is wel even wennen met spelen om dit goed te gebruiken
Ik heb nooit echt gelet op hoe ze precies werken maar volgens mij is het gewoon een soort midi controller dus zou je er zonder moeite andere apparaten mee aan kunnen moeten sturen denk ik
Echter roffels enzo en zeker stukken met veel dynamiek erin klinken op een electronisch drumstel altijd heel erg onrealistisch vind ik altijd, omdat de aanslaggevoeligheid heel erg linear verloopt, dwz niet zo soepel als normaal gesproken.
Tis tenminste wat informatie
Overigens ben ik van mening dat je beter een andere oplossing kan zoeken en dan voor wat live midi-drummen gewoon een paar pads kopen om op te rammen.
Die electronische drumstellen zijn in mijn oog een flop

Ik zou hier eens lekker rondneuzen/lezen. Krijg je missschien iets meer idee van wat kan en wat niet met de hedendaagse electro-drums. En gelijk een goede tip voor je koop misschien?

hierzo

Is het niet mogelijk om op een gewoon drumstel een soort sensoren te zetten die het eea in MIDI data omzetten?

Tuurlijk Bikkel, trigger to cv en CV to midi. Of als je naar je analoge synth stuurt heb je soms alleen maar trigger nodig. Werkt heel inventief.

Origineel geplaatst door Sander02
Tuurlijk Bikkel, trigger to cv en CV to midi. Of als je naar je analoge synth stuurt heb je soms alleen maar trigger nodig. Werkt heel inventief.

:D oh shit natuurlijk man :D

Maar waarmee zorg je er dan voor dat ieder stuk uit je kit apart triggert? En kun je dan ook velocity aan de trigger koppelen? Ik ben niet zo'n pre-MIDI bikkel namelijk.

Meeste electronische drumstellen werken met een pieze elementje. Meeste modules hebben gewoon een ingang daarvoor, zodat ze het zelf in midi (+evt audiio) om kunnen zetten. Heb je geen CV nodig....

Grtz,
Jeroen

Natuurlijk is een echt drumstel een pak relaxer, ware het niet dat mijn onderburen (houten vloer van 0.7 cm, homo) daar niet mee gaan lachen. 's Nachts schrik ik me nu al een hoedje, wanneer de vrouwelijkste van de 2 zich een scheur brult dat het wat zachter moet.

Heeft er iemand suggesties van merken en types waar ik eens naar moet kijken? Budget, maar toch ok van kwaliteit.
Kan iemand me zeggen of het goed werkt om een sampler hiermee te triggeren via midi, in vergelijking tot de bijhorende module?

thanks,
ken

Je hebt hoe dan ook een module nodig die trigger naar midi vertaald, kan je net zogoed de ingebakken samples gebruiken. Je kan er later altijd nog een sampler aan hangen. Je zou een DT-express kunnen kopen van Yamaha. Maar vergis je niet, een electronisch drumstel maakt ook veel herrie. Een vriend van me heeft in zijn flatje nog steeds een geisoleerd platform moeten maken zodat het minder doorklinkt.

Grtz,
Jeroen

Het hangt allemaal een beetje van je budget af....
Al ik zo lees wat je wilt hebben, moet je gewoon een Roland V-drum set kopen.
Dat is gewoon het beste wat er is qua spelen, en de sounds zijn ook het best.
Het voldoet als enige echt aan jouw eisen.
D-drum is ook best goed, maar qua speelgemak weer veel minder.

Als je echt als drummer wilt werken dan moet je zo'n v-drums hebben. Ik heb een Yamaha DT-xpress en het lijkt er gewoon niet op. is leuk om effe lekker op te spelen, maar geen vergelijk met de v-drums.
Ik ben drummer en als ik achter zo'n v-drums ga zittenmet van die goede trommels en rubberen cymbals dan mis ik niet eens een echte set. raar maar waar. het speelt echt lekker.
wel rete-duur.

Als je gewoon beats wilt inslaan, dan ben ik het ook best met Underdog eens. een paar padjes en rammen maar. maar dan wel via een V-drums module.
het is gewoon het beste wat er is.

vinnik.

Ik bedenk me net dat ik nog een stuk of 6 padjes heb liggen met ingebouwd elementje. Heb ik ooit bij mijn drummodule gekocht. Het zijn gewoon omgebouwde padjes van een oefendrumstel. Interesse?

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen
Ik bedenk me net dat ik nog een stuk of 6 padjes heb liggen met ingebouwd elementje. Heb ik ooit bij mijn drummodule gekocht. Het zijn gewoon omgebouwde padjes van een oefendrumstel. Interesse?

Grtz,
Jeroen

Als de topic-starter ze niet wil, dan heb ik misschien interesse, afhankelijk van type/merk.

-------

Zelf ben ik in het bezit van een Roland TD-6 K. Daar ben ik opzich zeer tevreden over. Het voelt niet als een echt drumstel, maar erop drummen gaan prima!

Er bestaan inderdaad triggers die je aan een echt drumstel kan koppelen. Deze in combi met gaasvellen, moet een mooi drumstel opleveren.

Je doet er volgens mij erg verstandig aan niet een standaard set te kopen, maar losse onderdelen. En misschien kan je de pads wel zelf maken. Aan de binnen kant zit dat 'pieze'-elementje begrijp ik. De rest is rubber eigenlijk. Zo'n "pieze"-elementje kan toch niet zo duur zijn? (het is toch en soort microfoontje?) Een losse pad kost minstens 80 euro ofzo! En dan heb je een HELE simpele. Zijn er mensen die mij hier meer over kunnen vertellen?

Mijn TD-6 K is ook "V-drums", het klinkt prima, maar echt super is het niet. Een mooie sampler en iets waarmee ik de samples kan triggeren zou ook goed zijn, misschien nog wel beter. De duurdere modellen (TD8/TD10) hebben wel wat meer te bieden, maar die zijn dan ook erg duur. De TD6 K is al 1500 euro.

En inderdaad, een elec. drumstel is niet bepaald geruisloos. Ik heb er zelf een plank onder gemaakt met daaronder tennisballen. Dat werkt aardig.

Ohja, een gesloten hoofdtelefoon is erg prettig.

Houd er ook rekening mee dat alle drumstellen zonder kick worden verkocht.

Maaruh.... wat is je budget eigenlijk?

Edit: Met de juiste module kan je verschillende samples op het midden en de rand van de trommel zetten. De TD6 K heeft allemaal "enkele-pads", behalve de 2 bekkens. De TD6 module kan wel heel wat aan, je zult dus andere pads moeten kopen als je de rim wilt gebruiken.

je hebt ook van die sensoren die je op de vellen bevestigd. die zetten trillingen om in een signaal (MIDI of CV weet niet precies). Phil collins heeft ze gebruikt tijdens de WCD tour. Zo kon hij op zijn gretch zijn SDS7 besturen tijdens Second home by the sea. Interresant trouwens, zijn gewone gretch geluid werd ook gewoon afgespeelt. Je hoorde dus de gretch en de SDS7 :) klonk goed vind ik.

Enerzijds zou ik er graag op willen leren drummen. Ik kan het een beetje, maar niet echt om te zeggen.
Anderzijds wil ik er elektronische beats (waarvan ik de geluiden helemaal zelf kies) in midi mee opnemen. De beats moeten uit mijn mpc60 via midi getriggerd worden.

Wat belangrijk is: - de aanslaggevoeligheid (dynamic range) moet voldoende groot zijn.
- hij moet echt perfect triggeren
- hij moet midi-out hebben (zonder vertraging)

Of het nou speelt gelijk een echt drumstel, maakt me ni zo uit, zolang de pads maar hetzelfde staan opgesteld.
Budget: +- 850 2de hands.

Zoals al gezegd is een drumstel qua V drums perfect, maar wil je wat anders (el cheapo) kan je ook kijken naar een SPD 6/10 ofzo. Ik heb er zelf een en dat werkt best aardig. Je kunt een BD klikschakelaar aansluiten en een hihat open schakelaar. Verwacht geen wonderen uit dit bakkie, het is geen V drums natuurlijk (die drum-netjes zijn echt superstil)

2e hands zijn elec. drums zijn moeilijk te krijgen.

Houd er rekening mee dat dit een investering voor je leven kan zijn.

Drummen is te leren, maar je moet het ook in je hebben. Wat bedoel je met "ik kan het een beetje"?

Kan je dit vloeiend (lees: het moet klinken alsof het makkelijk is) spelen?

SNR:-----2-------4-- (linker arm)
HH:-1ne2je3je4re (rechter arm)
BD:-1----2--3---4-- (rechter voet)

(als je links bent, dan zou je het andersom kunnen proberen)

kijk eens naar een yamaha DTX Press. Budget en heel niet slecht. (vanaf 500 euro voor een tweedehandsje)

Dat drumpartijtje kan ik wel vlot spelen en nog wel wat andere.
Ben gisteren naar een muziekwinkel effe gaan aanvoelen hoe het nou precies voelt.
Ze hadden er zo'n DTXpress staan. Ik vond het speelgemak best ok, alleen de klanken klonken nergens naar. Ik dus doorvragen hoe goed het zou werken met een externe sampler (MPC). Maar daar kon hij natuurlijk weer niet op antwoorden.

Effe tussendoor goede raad: voor je iets koopt, informeer je zelf over alles, want 9/10 heb je echt niks aan die lui.

De mpc heeft enkele features (oa hihat slider met toewijbare note numbers) en velocity-switch waardoor het lijkt dat de mpc er goed mee overweg zal kunnen gaan. Maar kan iemand mij dat bevestigen?

Je kan dus alle pads en accesoires apart kopen en dan kwam het zonder module en basspedaal uit op 500 euro nieuw....
De module zelf verdubbelde de prijs. Vonnik best wel een koopje. Moet je nog wel een basspedaal scoren + een trigger naar midi converter. Heeft daar iemand wat tips over? Zo'n D4 of D5 is het wat?

Thanks

Back