help: Couplet & Refrein

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ok, ik kan dan aardig mixen, maar van muziekleer heb ik weinig kaas gegeten, hoor wel hoe een track moet lopen, maar qua progressies e.d. doe ik eigenlijk alles zonder gehinderd te zijn door enige kennis :D

Nu, heb ik met de C7 chordtrack 2 progressies uitgedokterd, door gewoon akkoorden te passen en meten voor wat ik lekker vond klinken, over beiden een melodie gespeeld en met adviezen van quifster uit een ver verleden van ga eens omhoog en omlaag wat instrumenten daar omheen gezet, ook een lead gespeeld, die wel iets "eigens" doet en het geheel samen gevoegd tot een "couplet"en "refrein"

Voor de meer muzikaal geschoolden onder ons, Ik heb geen idee of het klopt, maar ik vind het wel lekker klinken. Instrumenten kunnen natuurlijk nog worden aangepast, maar horen jullie rare zaken? kunnen deze 2 bij elkaar of maak ik kardinale fouten?

Voor de haters, ja het is lekker zoet en kazig, daar mag je lekker of gaan zeiken als die klaar is, het gaat me nu ff over de theorie.

Ja, dat vind ik ook, maar behalve mijn smaak heb ik van noten en akkoorden niet zo veel kaas gegegeten :)

heb een en ander ff in context gezet zoals ik het ongeveer wil gebruiken, mix is zeer grof dus daar nog ff doorheen prikken

http://soundcloud.com/dropboxmastering/no-id

Wat ik hoor is 24 maten waar je er ook 12 had kunnen gebruiken. Dat zeg ik omdat je loopje telkens in blokjes van 2x4 maten gaat. De eerste 4 en tweede 4 maten van de drie blokjes zijn steeds hetzelfde en dat maakt het geheel nogal voorspelbaar. Voor een catchy refrein kan dat wel (heeft echter niet mijn voorkeur), en het houdt het simpel, dus gemakkelijk in het gehoor. Maar zeker voor het couplet zou ik de tweede set van 4 maten iets boeiends doen met de progressie, en eigenlijk voor het refrein ook.

Raphie, ik vind dat wat je maakt zeker niet slecht is. Maar probeer nou eens wat sex, vet-en smeerlapperij, ranzigheid in je tracks te stoppen maat. Is altijd zo braaf man. En dit genre heeft ook veel meer effectsounds nodig. Donkere strings, echt vette sounds. Draai een s wat harder aan eq's en preamps.

Kunnen mixen is 1 ding, maar het compileren van de 'juiste' sounds bepaalt eigenlijk al in het begin je eindresultaat. Compositorisch zit het wel ok, maar je sounds (en daarom ook je mix) is en blijft plat.
Ik heb je al gezegd : je kan het, nu moet je het nog doen ook. je speelt te veel op veilig. Durf eens op je bek gaan.

Luister eens naar deze :[

Gooi het kneit open in je studio en dan begrijp je dat jouw trackje eerder een slaapliedje voor 3-jarigen is.;)

Ja maar dat is niet wat ik wil maken. Ik hou meer van Alice DJ, oude DJ Jurge, Ayla etc.
Ik hou niet van Hardwell, Nicky Romero en dat soort platte meuk.

Wat ik hoor is 24 maten waar je er ook 12 had kunnen gebruiken. Dat zeg ik omdat je loopje telkens in blokjes van 2x4 maten gaat. De eerste 4 en tweede 4 maten van de drie blokjes zijn steeds hetzelfde en dat maakt het geheel nogal voorspelbaar. Voor een catchy refrein kan dat wel (heeft echter niet mijn voorkeur), en het houdt het simpel, dus gemakkelijk in het gehoor. Maar zeker voor het couplet zou ik de tweede set van 4 maten iets boeiends doen met de progressie, en eigenlijk voor het refrein ook.

Thnx, zal nog eens wat gaan schuiven!

Het ging om of het muzikaal in orde is. En dat is het. Uiteraard kunnen we het over het arrangement, mix, geluidskeuze etc hebben, maar dat is niet wat je vroeg...

Klopt! Ik weetbff genoeg, ga weer verder puzzelen, track en mix kunnen later worden beoordeeld wanneer hij klaar is in het trackforum.

Square dingetje met delay geeft wel leuk effectje (@1.23)
Als je het aan mij zou vragen zou ik vanaf 1.45 wat drums erin gooien zonder basdrum, (Aangezien je het volume van de piano weer omhoog liet gaan, leek of je iets ging opbouwen) misschien in een combinatie met wat achtergrond opvulling, arpje ofzo. Hierna richting climax werken. Maar weet niet of je hier commentaar op wou, kijkt u maar. 8o

Arrangement en compositie is natuurlijk helemaal persoonlijk.

Als ik zo vrij mag zijn wat ideetjes:

Als ik het zou doen zou ik de drums, behalve shakers rond de 0:50 even eruithalen. Dan is je opbouw met die snare roll krachtiger om vervolgens weer te landen in die drop/ afbouw.

Wat je nu couplet en refrein noemt voelt voor mij meer als couplet en brug. het echte refrein ontbreekt naar mijn gevoel. Echter in progressive is dat juist de kunst. Om een stuk muziek ergens naar toe te laten leiden, maar er eigenlijk nooit te komen. Geen echte 'resolution'.

Ook zou ik de sidechain bass in de tweede opbouw niet zo plaatsen. Maar pas met de kick erin laten komen. Een ander house truukje zou kunnen zijn dat je net voor de kick, na de snare roll, alles 4 maten stil legt enkel sidechain bass 3 maten en de laatse silent, of een clap met een verb tail. Dan alles samen laten komen.

Arrangement komt wel, da's niet de uitdaging. De Vengeance ear candy ook niet
Wel grappig dat je brug noemt, daar dacht ik zelf ook al aan, aangezien ze beiden even sterk (of zwak) zijn, ik ga nog weer ff verder puzzelen

De whooshes, splashes, uplifters, crash cymbals met reverb, ontploffingen/kicks met reverb etc etc
Al die meuk om een track aan te kleden, vengeance CD's staan er vol mee.

theoretisch past het allemaal wel, maar het schemaatje is zo simpel dat de saaiheid ervan afdruipt. Ook vind ik de bridge niet passen bij het andere schemaatje.

ik zou een andere manier van track maken gaan proberen in jouw geval, ik hoor wel dat de melodie lijnen min of meer mooi tegen de akkoorden ingaan. Wat ik zou doen in jouw geval is eerst de melodielijn bedenken (die heb je nu dus al), daarna zoek je met die akkoord tool uit welk basis akkoord hier het beste bij past. Je hebt nu een C volgens mij, waarbij een A mineur de melodielijn beter zou uit laten komen. ( ik doe het even uit mijn hoofd want zit nu niet achter de piano om het te testen), maar ik hoor nu iets van C - F - Am - D of zo.

Als je de melodielijn eerst maakt, dan is het enorm simpel om een goeie progressie te krijgen. Kijk dan welke noot op de 1e tel van elke 4 measures dominant is. Kies daar dan een bas noot bij. Pak van die noot het akkoord en vul die in de akkoord tool in. Laat vervolgens akkoorden ertussen genereren, bijvoorbeeld een sus 4 of sus 2 akkoord, gebruik die spaarzaam om een vloeiende overgang in je progressie naar je volgende akkoord te brengen.

En NOOIT maar dan ook echt NOOIT! in 2012 een piano het akkoordje laten spelen op de eerste tel. We willen niet luisteren naar een midi file in halion natuurlijk. :D
Dus die piano er zo snel mogelijk uitmieteren.

Back