help: Couplet & Refrein

ThnX, ga ik ook eens proberen.
Ik vind in dit geval het "simpel klinken" het ook wel weer lekker in het gehoor laat liggen, maar ik begrijp je punt, misschien zit er meer in.

Hoe zou ik aan een prechorus kunnen beginnen? hoe maak ik die anticipatie om hem weer te voelen aankomen

theoretisch past het allemaal wel, maar het schemaatje is zo simpel dat de saaiheid ervan afdruipt. Ook vind ik de bridge niet passen bij het andere schemaatje.

ik zou een andere manier van track maken gaan proberen in jouw geval, ik hoor wel dat de melodie lijnen min of meer mooi tegen de akkoorden ingaan. Wat ik zou doen in jouw geval is eerst de melodielijn bedenken (die heb je nu dus al), daarna zoek je met die akkoord tool uit welk basis akkoord hier het beste bij past. Je hebt nu een C volgens mij, waarbij een A mineur de melodielijn beter zou uit laten komen. ( ik doe het even uit mijn hoofd want zit nu niet achter de piano om het te testen), maar ik hoor nu iets van C - F - Am - D of zo.

Als je de melodielijn eerst maakt, dan is het enorm simpel om een goeie progressie te krijgen. Kijk dan welke noot op de 1e tel van elke 4 measures dominant is. Kies daar dan een bas noot bij. Pak van die noot het akkoord en vul die in de akkoord tool in. Laat vervolgens akkoorden ertussen genereren, bijvoorbeeld een sus 4 of sus 2 akkoord, gebruik die spaarzaam om een vloeiende overgang in je progressie naar je volgende akkoord te brengen.

En NOOIT maar dan ook echt NOOIT! in 2012 een piano het akkoordje laten spelen op de eerste tel. We willen niet luisteren naar een midi file in halion natuurlijk. :D
Dus die piano er zo snel mogelijk uitmieteren.

Ik denk dat dit onderwerp wel een topic op zich kan worden. Vind het commentaar van quifster wel behulpzaam! Dit soort commentaar zou ik wel vaker willen zien, hier leer ik wat van.

http://soundcloud.com/dropboxmastering/no-id

De piano aangepast en verder wat "rauwer" gearrangeerd. Ik merk dat ik zelf erg van zoetgevooisd houd. Maar goed wat rauwer kan geen kwaad

Tsjeeee... wat is die break lang zeg.

Denk ik dat de beat komt, begintie nog eens opnieuw met opbouwen!

Ik ben het verder wel eens met de rest; 't is allemaal wat braaf en voorspelbaar, arrangement kan korter en bondiger. Er mag ook wat meer pit in de mix..

Maargoed, als je zo'n track als dit echt tot leven wil laten komen is het enige wat hem kan redden een goeie vocaliste met een hele pakkende melodielijn.. instrumentaal wordt t hem niet denk ik!

Ja die kan evt wel flink korter voor een single edit, maar ik heb hem eerst maar ff vol uitgemeten, deze versie zal wel een minuut of 7 worden.

met jouw volharding Raphie ga je zeker een keer de top 10 halen. Maar ik begrijp ook niet waarom je geen dikke synth lagen met tweaks er tegenaan gooit. Je hebt de spullen staan. Ik vind dat je echt meer moet step sequencen in je leads fx etc, Dat haalt direct het kazige (niet dat dit direct een probleem is) er vanaf. Gewoon anders programmeren. Meer in blokken van geluiden denken. Die elkaar ritmisch en logisch opvolgen. En natuurlijk jezelf samplen en loopen. Krijgt dan direct een tech feel.

Als je de melodielijn eerst maakt, dan is het enorm simpel om een goeie progressie te krijgen. Kijk dan welke noot op de 1e tel van elke 4 measures dominant is. Kies daar dan een bas noot bij. Pak van die noot het akkoord en vul die in de akkoord tool in. Laat vervolgens akkoorden ertussen genereren, bijvoorbeeld een sus 4 of sus 2 akkoord, gebruik die spaarzaam om een vloeiende overgang in je progressie naar je volgende akkoord te brengen

dit vind ik erg interessant.

ik heb dat themaatje even geprobeerd, ik zou voor de main theme het volgende schema gebruiken (afgaande op wat je nu hebt)

Am - Dm - Fmaj7_9 - Gsus4 - G

die Fmaj7_9 pak je als volgt:
F1 - F2 - G2 - C3 - 3

In jouw geval zou je de F1 en F2 door de baslijn kunnen laten spelen. Zoiets klinkt al minder saai dan je nu hebt en is nog steeds trancy.

overigens ben ik het met trigg eens, die break is 2008 lang, kan nu echt niet meer. Zelfs niet als je het zelf leuk vindt :D

ThnX quifster,
je eerste regel begrijp ik, de 2e ben ik je kwijt :D (maar dat is mijn gebrek aan kennis)

Heb hem ff doorgebouwd en flink ingekort
voor een single edit ben ik er wel zo'n beetje, heb een fantastische tekst bedacht maar daar heb ik een mannelijke zanger voor nodig
dus Pablo als je nog iets wil zingen a'la SHM is dit je kans ;)

any hoe.. hier is de MP3, want hij past nog net mooi binnen de 9mb
Ik ga verder met Quifsters tips, maar voorlopig is dit hem.

Back