Vol trots presenteer ik jullie mijn eerste ZELF GEËTSTE printpraat!
Na wat pb's heen een weer met etaoin heb ik me er maar aan gewaagd, en het ging eigenlijk best goed! en fout!
Het belichten ging prima, het ontwikkelen ook. Maar toen het etsen.
Uiteraard geen mooie verwarmde etsbak, maar een ordinaire ovenschaal, met warm water uit de kraan, geen idee hoe warm, maar gewoon goed warm.
Ik had een minuut of 5 aangehouden en ik moet zeggen dat het er allemaal heel mooi clean uit zag toen ik hem er uit haalde en onder de kraan afspoelde. Niets bleek minder waar. De koper was nog niet helemaal opgelost in het ammonium persulfaat, dus toen ik mijn multimeter op diode stand zette en eens wat ging doormeten bleek dat ik overal op de plaat contact had. Helaas moest ik toen weg uit eten en heb ik de plaat maar weer in de ovenschaal gelegd. Hij heeft zo'n 4 uur in de inmiddels behoorlijk afgekoelde substantie gelegen, maar tot mijn grote verassing zag het er allemaal prima uit toen ik thuis kwam!
Les voor de volgende keer (het blijft toch trial & error), iets langer latern ontwikkelen, iets hogere temperatuur in het badje, en de pcb er pas uit halen als ie eruit ziet zoals nu
Hieronder een foto van de minimoog en steiner VCF's samen op een 10x16 bordje.
(oh ja met het boren heb ik ook mijn les geleerd, want een boorkolom heb ik nog niet en bij het eerst gaatje brak mijn boor al af hahaha)