Yusynth PCBs waar te verkrijgen?

Vol trots presenteer ik jullie mijn eerste ZELF GEËTSTE printpraat! :D

Na wat pb's heen een weer met etaoin heb ik me er maar aan gewaagd, en het ging eigenlijk best goed! en fout! :D

Het belichten ging prima, het ontwikkelen ook. Maar toen het etsen.
Uiteraard geen mooie verwarmde etsbak, maar een ordinaire ovenschaal, met warm water uit de kraan, geen idee hoe warm, maar gewoon goed warm. ;)

Ik had een minuut of 5 aangehouden en ik moet zeggen dat het er allemaal heel mooi clean uit zag toen ik hem er uit haalde en onder de kraan afspoelde. Niets bleek minder waar. De koper was nog niet helemaal opgelost in het ammonium persulfaat, dus toen ik mijn multimeter op diode stand zette en eens wat ging doormeten bleek dat ik overal op de plaat contact had. Helaas moest ik toen weg uit eten en heb ik de plaat maar weer in de ovenschaal gelegd. Hij heeft zo'n 4 uur in de inmiddels behoorlijk afgekoelde substantie gelegen, maar tot mijn grote verassing zag het er allemaal prima uit toen ik thuis kwam!

Les voor de volgende keer (het blijft toch trial & error), iets langer latern ontwikkelen, iets hogere temperatuur in het badje, en de pcb er pas uit halen als ie eruit ziet zoals nu :)

Hieronder een foto van de minimoog en steiner VCF's samen op een 10x16 bordje.

(oh ja met het boren heb ik ook mijn les geleerd, want een boorkolom heb ik nog niet en bij het eerst gaatje brak mijn boor al af hahaha)

6tCZk.jpg

Mooie pcb's hoor! Zelf gebruik ik altijd de tonertransfer methode, heb je alleen maar etsmiddel en een strijkijzer nodig.

Gaatjes boren is inderdaad een k-klusje, zelfs met een fijn kolomboormachientje. Zelf heb ikzo'n proxxon, draait niet snelgenoeg voor carbide boortjes, dus gebruik ik hss, wordt wel snel bot, is ook klerezooi dat fr4 materiaal.

Op mijn vraag aan Yves van Yusynth, of hij het goed vindt dat we zijn PCB's op kleine schaal gaan namaken zegt hij:

Hello Neils

As long as it is for small numbers and that is does not turn into a regular business you may make PCBs of my designs for
other members of the Dutch synth forum.

Kind regards

Verder vroeg ik of er Gerber files van bestonden maar daarvan vind ik niets terug in zijn antwoord dus dat zal dan wel niet zo zijn. Ik heb op dit moment even weinig tijd om me er opnieuw in te verdiepen maar als ik of iemand anders nieuwe ideeen of initiatieven heeft lijkt dit me de geschikte draad.

Ben ook begonnen aan een LOW BUDGET Modulair systeem van usynth. PCB en Frontplaatjes kosten het meest. Ook de knoppen kunnen duur zijn.

Heb voor de Frontplaatjes bij een bouwmarkt een grote bouwplaat (4mm dik wat wit is afgewerkt) van 13Euro zoon 50 frontpaatjes laten uitzagen. Deze met een uitgeprint frontplaat met folie overgeplakt.
Is echt stevig en gaat goed. Zo heb ik toch 50 frontplaatjes voor nog geen 50 Euro en als ik ook de inkt van computer, papier en folie meer reken.

De PCB zijn erg klein en zeer gemakkelijk met Wire wrap draadjes te maken. Hou de plaatsing van componenten het zelfde als van de orginele PCB. (Is dan gemakkelijk te bedraden.

k49qih.jpg

De knoppen had ik van een heel oud mengpaneel. Dus het kost me alleen de onderdelen.

Dit kost wel meer tijd, maar is voor mij geen probleem.

jras

https://soundcloud.com/jvr-4
http://www.josvanras.com/
https://www.facebook.com/pages/Jos-van-Ras-JvR/281112578657760

Back