How to become a DJ link van tweakers.net

fuse

Gepokt en gemazeld
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/749359//

Leuke link
Mijn oog viel op het volgende:
Wat is het verschil tussen een DJ en producer?
Dat zijn twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Een DJ staat simpelweg voor platendraaier, een figuur op een feest of op de radio die plaatjes opzet. Een producer is degene die de plaatjes maakt. De reden waarom deze twee termen door elkaar worden gehaald, is omdat een producer meestal beide doet. Denk bijvoorbeeld aan DJ Tiƫsto, die bekend staat om zowel zijn producties als zijn DJ-kunsten. Een vaak gemaakte fout is echter dat een goede producer automatisch als volwaardig DJ wordt aangezien. Dit is lang niet altijd waar! Er zijn voorbeelden van mensen die geniaal produceren, maar er als DJ weinig van bakken.

Weer zo typisch dat muziek maken zo makkelijk wordt afgeschilderd als producer.
Dat ben ik helemaal niet. Gewoon muzikant/componist.

Weet ik. Met veel van die puisterige pubers die al hun zakgeld opmaken aan scooteronderdelen en dingetjes om hun computer sneller op te fokken.

Maar eigenlijk is zo'n FAQ gewoon te triest voor woorden. Alsof Henny Huisman zelf bij je thuis komt uitleggen hoe dat nou precies werkt. Nja, het zal zoals je zegt wel aan de doelgroep liggen.

Maar laat nou net die doelgroep je altijd schaapachtig aan te zitten staren als je uitlegt dat je muziek maakt en geen DJ en producer bent. Laat staan als je verteld dat je muziek maakt met hardware ipv een computer.
Dan gaan ze zweten, zeker weten. ;)

Ik verwacht een vloedgolf aan nieuwe muziek en inspiratie:duivels:
Of een tiental nieuwe leden op t synthforum:engel:

het is een klein beetje offtopic he...
maar vergelijkbaar met die toestanden op tweakers.net
ik wandel in de boekhandel niet zo lang geleden.
Net bezig met mijn oude nieuwe verslaving "muziek proberen maken".
wat kom ik daar tegen?
[/sarcasmemodus]
toch niet de bijbel van technomuzikanten zeker?
[/sarcasmemodus]
meer bepaald "Techno, dance, trance & co"
-Je eigen technohits met de pc!

van ene eppo schaap.
Wel mensen, dat boek leek dus alles behalve wat ik zocht,
maar wel zeer typisch iets wat de huidige hype versterkt
van "ik heb een pc en doe lekker mee"
(oke, misschien val ik daar ook wel onder)

goed, veel meer dan een voorstelling van een aantal programma's is het boek dus niet mijns inziens,
en over hardware wordt er niet veel gerept.
het zal je dan ook wel niet verwonderen dat easy computing dit boek uitgaf :stupid

nu misschien is eppo schaap wel een muzikaal genie, maar hij heeft dit alleszins niet doorgegeven in zijn boek.

wat is het verband nu met tweakers.net? wel, mensen zoals ik kijken vol beate bewondering met fonkelende
ogen naar zo'n dingen en denken "ik ga dat hier ook eventjes gaan doen".
(ik heb wel de nasty habbit om nie op te geven gelukkig)

en het resultaat van dit alles kennen we allemaal:
Boozy woozy :D

nee, twee seconden ernstig, het is wel goed dat veel mensen toegang krijgen tot muziek maken en zo,
en misschien zitten er veel getalenteerde mensen onder, maar mij lijkt de manier van brengen
vaak een soort van idee in de hand te werken dat het allemaal niets inhoud.

of zoals een house hatende vriend van me ooit zei: "goh, met mijn pc, als ik dat wil, heb ik in drie minuten
een nieuwe dancehit ineengeknutseld"
:stupid

Eppo Schaap is toch een bekende naam. Weet even niet meer hoe en wat maar ik ben die naam al vaker tegen gekomen.

Maar die vriend van je moet je maar eens achter een computer zetten en een 'hit' laten maken. Het zal niet meevallen. Zeker niet voor n00bs.

uhhh wat is dan het verschil tussen een producer en een muzikant / componist?
(en ik val toch echt buiten de doelgroep :D)

Uhm, ik wet niet of het ontopic is, maar ik heb het gevoel dat jullie anti-software-matig-muziek-maken zijn?
Ik maak alles juist met software, ben ik nu ook een muzikaal iemand van het niveau van tweakers.net?

PS: tweakers.net is wel ideaal als je problemen met je computer hebt. Al is het maar de prijswijzer die ieder uur wordt ge-update met de laagste prijzen van bepaalde computeronderdelen bij alle online winkels van Nederland. Inc. (prof.) geluidskaarten :D

Vroeger wilde je brandweerman, piloot of :smeris: worden. Tegenwoordig willen ze allemaal DJ worden. :confused:

Maar die vriend van je moet je maar eens achter een computer zetten en een 'hit' laten maken. Het zal niet meevallen. Zeker niet voor n00bs.

Right on! Dit is het typische verjaardagsverhaal:( ik ben een keer zo kwaad geworden dat ik degene met de bijdehante opmerkingen even meegetroond heb naar mijn studio.
Ik ben gaan zitten en zei: maak die hit maar, waarna degene zei; maar ik ken deze apparatuur niet.
Dus heb ik alles voor hem aangezet en een leuk geluidje uitgekozen en zei toen: speel nu maar een hitmelodie.
Het antwoord was: doet die comp[uter het niet voor je dan ? nou dan zakt toch je broek af.

Het blijkt ook altijd dat er vooral erg op dansmuziek neergekeken wordt, vandaar dat er ook zo veel mensen zijn die echt hits kunnen maken:stupid .

Dus moraal van dit verhaal als er nog eens een keer zo'n malloot je pad kruist doe dan dzez actie kan je die dag nog eens flink lachen:D

Makkelijk he!

Origineel geplaatst door faab
Right on! Dit is het typische verjaardagsverhaal:( ik ben een keer zo kwaad geworden dat ik degene met de bijdehante opmerkingen even meegetroond heb naar mijn studio.
Ik ben gaan zitten en zei: maak die hit maar, waarna degene zei; maar ik ken deze apparatuur niet.
Dus heb ik alles voor hem aangezet en een leuk geluidje uitgekozen en zei toen: speel nu maar een hitmelodie.
Het antwoord was: doet die comp[uter het niet voor je dan ? nou dan zakt toch je broek af.

Het blijkt ook altijd dat er vooral erg op dansmuziek neergekeken wordt, vandaar dat er ook zo veel mensen zijn die echt hits kunnen maken:stupid .

Dus moraal van dit verhaal als er nog eens een keer zo'n malloot je pad kruist doe dan dzez actie kan je die dag nog eens flink lachen:D

Makkelijk he!

LOL! wel koel!

maargoed...ik vind dit hierboven allemaal wel beetje elitair gebabbel..laat iedereen toch lekker muziek (proberen te) maken..of het nou met magix musicmaker is of met een dikke vette modulair....who cares..en ook al maken 999 van de 1000 slechte troep, dan zit er vast ook wel 1 op de 1000 bij die wel mooie dingen maakt...... en dat is alleen maar mooi toch?

Olaf

laat iedereen toch lekker muziek (proberen te) maken..of het nou met magix musicmaker is of met een dikke vette modulair....who cares..en ook al maken 999 van de 1000 slechte troep, dan zit er vast ook wel 1 op de 1000 bij die wel mooie dingen maakt...... en dat is alleen maar mooi toch?

Dat ben ik zeker met je eens! het blijft namelijk de kok die nog altijd verantwoordelijk is voor het hoofdgerecht:) De app.kunnen je helpen maar jij blijft toch degene die het moet doen.

En zelfs slechte koks kunnen plezier hebben in het koken :D.

Ik denk dat je het in eerste instantie moet bekijken als een hobby.
Velen hier leggen de drempel wel errug hoog als ik dat zo lees.

Maar goed, ik citeer:

"Het is moeilijk bescheiden te blijven, wanneer je zo goed bent als ik."

:D

-C-

Origineel geplaatst door faab

Makkelijk he!

Wat ik meestal doe is dat ik ze mijn laptop geef, M$-Word opstart en zeg "Zo, nu schrijf me maar eens even een bestseller a la Tom Clancy!"

Komt ongeveer op hetzelfde neer maar dat zet de zaken wel een beetje in perspectief voor mensen die niks van muziek weten;)

dj's:(

voor mij is een dj iemand met skillz,die zijn turntable als instrument gebruikt.(voor deze heb ik meer dan respect)

het is puur marketing technisch tegenwoordig dat de dj produceert en andersom (:r)

je moet een gezicht hebben om te verkopen(8D)

ik vind persoonlijk een dj en een producer geen bal met elkaar te maken hebben,maar ja:frons: :confused: :r

Origineel geplaatst door Shivah
dj's:(

voor mij is een dj iemand met skillz,die zijn turntable als instrument gebruikt.(voor deze heb ik meer dan respect)

je bedoelt een turntablist ;)

Voor mij staat de DJ die niks anders doet dan twee plaatjes achter elkaar mixen op het zelfde niveau als een makelaar.

Als je te dom bent om naar school te gaan kun je nog altijd makelaar worden. Je hoeft namelijk helemaal niks te kunnen.

Echter DJ's die met een paar (meer dan 2) draaitafels allerlei kunsten uitvoeren staan een stuk hoger op de ranglijst.

Tja, en de meeste goede producers hebben gelukkig niet de drang om ook nog eens de DJ uit te gaan hangen.

Die laatste zin is de moraal van het verhaal IMHO.

Ga dan gewoon lekker met je synths op het podium staan.

Back