How to become a DJ link van tweakers.net

Een nep liveact is inderdaad nog erger.

Maar gelukkig zie je dat niet zo vaak.

Zo doet JXL echt erg veel live. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ie zelf op play drukt van z'n DAT recorder. 8o)

Origineel geplaatst door C738
En zelfs slechte koks kunnen plezier hebben in het koken :D.

Ik denk dat je het in eerste instantie moet bekijken als een hobby.
Velen hier leggen de drempel wel errug hoog als ik dat zo lees.
-C-

Probleem is volgens mij dat veel "tweakers.net" mensen de lat direct al heel hoog leggen. Ik krijg van die types nl altijd de indruk dat ze denken: "muziek == geld verdienen en beroemd worden". Ze kopen dan een MC505 (oid) en gaan een beetje de stoere (hardstyle)jongen uithangen. Na een maandje lukt het toch niet om een hit te scoren en raken ze gefrustreerd.

Mijns inziens moet de volgorde anders zijn: je hebt een hobby: muziek maken. Die hobby ontwikkeld zicht. Je gaat steeds meer spullen kopen. Je "talent" ontwikkeld zich en heel misschien maak je een keer een hit en verdien je er geld aan.
In al die jaren moet je ondertussen commentaar aan horen dat je geen muziek kunt maken omdat je dat met een computer "probeert".

zo................ die frustraties zijn eruit :D

Re: How to become a DJ link van tweakers.net

Origineel geplaatst door fuse
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/749359//

Weer zo typisch dat muziek maken zo makkelijk wordt afgeschilderd als producer.
Dat ben ik helemaal niet. Gewoon muzikant/componist.

ach....ik vind het geen gek artikel,probeer zelf maar es om in simpele bewoordingen aan leken uit te leggen wat het dj-vak inhoudt.....vroegah moesten we alles zelf leren,godzijdank is er nu zoiets als internet,zodat beginnende musici op bijvoorbeeld dit forum een hoop kunnen leren....

en i.p.v. muzikant/componist kun je jezelf ook producer noemen,je produceert immers muziek/composities....

Origineel geplaatst door Shivah
een dj met skillz yes:D

imho is er een groot verschil tussen die 2.... een DJ is iemand die plaatjes achter mekaar draait met als doel om het publiek te vermaken..... een turntablist is iemand die de draaitafel als een instrument gebruikt .... ik heb zelf niet veel op met die kul van "DJ's zijn kunstenaars, en ze maken ook muziek met andermans platen" aangezien ik maar *HEEEEEEEEEL* zelden een DJ meemaak waarbij het geheel meer wordt dan de som der delen...... als dit eens gebeurd dan wil ik er wel mee eens zijn dat deze DJ in dit geval misschien wel een kunstenaar ipv een artiest is...of een soort muzikant a la andy warhol met z'n popart....... een turtablist heeft als doel om een soort van geluids/muziek-stuk te maken en gebruikt daar draaitafels voor..... een compleet ander uitgangspunt en ook een compleet ander doel dan een DJ dus..... helaas is er door de populariteit van de nogal anonieme dansmuziek een behoefte ontstaan naar nieuwe idolen, en krijgen (of maken) veel DJ's een soort god-like muzikanten-status met heel veel hoogdravend geleuter.....

maargoed, die discussie is al wel vaker hier gevoerd.... het volgende (ironisch bedoelde) stukje is hier wel mooi bij:

http://www.maarwatishet.com/shiznit.html

Olaf

Origineel geplaatst door Traxopia
Probleem is volgens mij dat veel "tweakers.net" mensen de lat direct al heel hoog leggen. Ik krijg van die types nl altijd de indruk dat ze denken: "muziek == geld verdienen en beroemd worden". Ze kopen dan een MC505 (oid) en gaan een beetje de stoere (hardstyle)jongen uithangen. Na een maandje lukt het toch niet om een hit te scoren en raken ze gefrustreerd.

Mijns inziens moet de volgorde anders zijn: je hebt een hobby: muziek maken. Die hobby ontwikkeld zicht. Je gaat steeds meer spullen kopen. Je "talent" ontwikkeld zich en heel misschien maak je een keer een hit en verdien je er geld aan.
In al die jaren moet je ondertussen commentaar aan horen dat je geen muziek kunt maken omdat je dat met een computer "probeert".

zo................ die frustraties zijn eruit :D

ach, hoeveel goede gitaristen zijn er wel niet begonnen met spelen omdat ze graag beroemd wilden worden en/of indruk op de meisjes?

Goeie DJ's zijn mensen die hun platen zelf hebben uitgezocht en draaien om hunzelf en vooral anderen te vermaken. Is niet hetzelfde als muziekant zijn, maar dat hoeft toch ook niet? Dat iedereen een DJ wil zijn, leuk maar dat interesseert me nix. Als ze het leuk vinden dan moeten ze dat doen..

Ik zie het aan mezelf dat ik ben gaan klooien met muziek omdat ik zelf muziek wilde maken na jaren DJ'en. Niet om geld te verdienen maar puur voor de lol. Dat er andere gasten zijn die wel hieran begonnen zijn om snel binnen te zijn, dat kan me ook weinig schelen..

zo dat is eruit :D

Arv

bedankt voor de uitleg,turntableist dj met skillz whatever,ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel

dj cashmoney
dj qbert
dj jeff
dj cutmasterswift
chad jackson
dj roc raida
dj david (jaja die kleine duitser,15 ofzo was hij toen hij de dmc championships won)
rocksteady dj's

en nederlands trots

dj erik eerdhuizen(jaja..oude kampioen,jammer dat hij nu house draait)
dj vincent hyped hendriks(ook een kampioen,zat mede achter alles naar de klote..jammer()
dj orlando voorn alsias dj fix
dj marco v....yes die kan er ook wat van,alleen wat hij nu doet is totaal me ding niet,heeft vroeger dus met avvro's 3 maal doordraai meegedaan.
dj don funken ,die nu dus onder de naam funk karma zit..samen met zijn broertje...die ook goed kon scratchen dus
dj michel de hey.....ook van vroeger van avro's 3 maal doordraai,net als don funken en marco v

deze bedoel ik dus met dj'smet skillz oftewel zoals ze ze nu noemen.....turntableists:)

Origineel geplaatst door Shivah
bedankt voor de uitleg,turntableist dj met skillz whatever,ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel

dj cashmoney
dj qbert
dj jeff
dj cutmasterswift
chad jackson
dj roc raida
dj david (jaja die kleine duitser,15 ofzo was hij toen hij de dmc championships won)
rocksteady dj's

en nederlands trots

dj erik eerdhuizen(jaja..oude kampioen,jammer dat hij nu house draait)
dj vincent hyped hendriks(ook een kampioen,zat mede achter alles naar de klote..jammer()
dj orlando voorn alsias dj fix
dj marco v....yes die kan er ook wat van,alleen wat hij nu doet is totaal me ding niet,heeft vroeger dus met avvro's 3 maal doordraai meegedaan.
dj don funken ,die nu dus onder de naam funk karma zit..samen met zijn broertje...die ook goed kon scratchen dus
dj michel de hey.....ook van vroeger van avro's 3 maal doordraai,net als don funken en marco v

deze bedoel ik dus met dj'smet skillz oftewel zoals ze ze nu noemen.....turntableists:)

ik snap precies wat je bedoeld, dus we snappen mekaar....tis wel zo dat ik bij een turntablist niet de neiging heb om de dansvloer op te rennen....dat heb ik zelfs al bij de (vaak ook nog eens a-ritmische) scratch-intermezzo's van bv dave clarke....het showen van die skillz gaat imho bijna altijd ten koste van de muziek zelf....maargoed..daar gaat het dus ook niet om..

Dave clarke vind ik een slechte DJ.
Die scratches gaan nog wel, maar de hele tijd die "Dave clarke" samples enzo dat is gewoon autofellatio!

-C-

Nou nou, DJ zijn is gehyped das een ding wat zeker is. En toch zit er een kern van waarheid dat dj naar producer een logische stap is... Catogorie jeff mills en Richie Hawtin bijv! (en heeel veel goede onbekende dj's) Ik bedoel, het is toch ook een soort muziek produceren wanneer je met 2 of 3 platen realtime een heel nieuwe beat/nr maakt? Lekker laten draaien die hap.. Dán pas ben je voor mij een dj... plaatjes aanelkaar draaien is meer het drive-in gebeuren ( :r )

Origineel geplaatst door maxdox
Nou nou, DJ zijn is gehyped das een ding wat zeker is. En toch zit er een kern van waarheid dat dj naar producer een logische stap is... Catogorie jeff mills en Richie Hawtin bijv! (en heeel veel goede onbekende dj's) Ik bedoel, het is toch ook een soort muziek produceren wanneer je met 2 of 3 platen realtime een heel nieuwe beat/nr maakt? Lekker laten draaien die hap.. Dán pas ben je voor mij een dj... plaatjes aanelkaar draaien is meer het drive-in gebeuren ( :r )

dat ligt compleet aan het genre waar je mee bezig bent..... met minimale techno dingen a la jeff mills enzo kan het prima, maar 3 vocale house/garage platen door mekaar laten lopen dat is dolle pret.....maar niet voor je publiek zeg maar ;)
zelfde geldt ook voor dingen als broken-beats en nujazz, not to mention oude funk en disco....waar ik wel heel veel respect voor heb is DJ's die oude disco en funk dingen naadloos aan mekaar kunnen mixen, maar da's vaker echte harde edits dan beatmixen...maar het blijft nog steeds een kunst..

Origineel geplaatst door faab
Right on! Dit is het typische verjaardagsverhaal:( ik ben een keer zo kwaad geworden dat ik degene met de bijdehante opmerkingen even meegetroond heb naar mijn studio.
Ik ben gaan zitten en zei: maak die hit maar, waarna degene zei; maar ik ken deze apparatuur niet.
Dus heb ik alles voor hem aangezet en een leuk geluidje uitgekozen en zei toen: speel nu maar een hitmelodie.
Het antwoord was: doet die comp[uter het niet voor je dan ? nou dan zakt toch je broek af.

Makkelijk he!

:halleluja

Origineel geplaatst door olafmol
http://www.maarwatishet.com/shiznit.html

als VIP DJ Oxysept nog ergens moet draaien dan moet je me zeker waarschuwen olaf!
zeker nu ik ook in utrecht woon. ik denk dat ik nog wel wat marco bakker gerelateerde informatie heb die deze held van de rivierenwijk zal interesseren...;)

Origineel geplaatst door cyan_circle
als VIP DJ Oxysept nog ergens moet draaien dan moet je me zeker waarschuwen olaf!
zeker nu ik ook in utrecht woon. ik denk dat ik nog wel wat marco bakker gerelateerde informatie heb die deze held van de rivierenwijk zal interesseren...;)

niet doorvertellen hoor, maar 19 juli zal VIP-DJ Oxysept een geheim optreden geven tijdens een expansions-oldskool-disco&funk&soul-DJ-set-ter-ere-van-de-verjaardag-van-cafedestad-medeeigenaar-en-barman-Egbert, dusse .......je weet waar je dan moet zijn...en volgens mij gaat ie ergens in december ook nog een keer voordragen uit eigen werk in cafe de bastaard..maar daarover later meer!

Origineel geplaatst door faab
Right on! Dit is het typische verjaardagsverhaal:( ik ben een keer zo kwaad geworden dat ik degene met de bijdehante opmerkingen even meegetroond heb naar mijn studio.
Ik ben gaan zitten en zei: maak die hit maar, waarna degene zei; maar ik ken deze apparatuur niet.
Dus heb ik alles voor hem aangezet en een leuk geluidje uitgekozen en zei toen: speel nu maar een hitmelodie.
Het antwoord was: doet die comp[uter het niet voor je dan ? nou dan zakt toch je broek af.

10 punten voor faab!

Even wat dingetjes uitleggen over wat je allemaal niet kunt met hardware/software is meestal ook genoeg om een menige n00b scepticus gillend de studio uit te laten rennen.

Origineel geplaatst door fuse
Eppo Schaap is toch een bekende naam. Weet even niet meer hoe en wat maar ik ben die naam al vaker tegen gekomen.

Maar die vriend van je moet je maar eens achter een computer zetten en een 'hit' laten maken. Het zal niet meevallen. Zeker niet voor n00bs.

Eppo was hoofdredacteur van het blad "Midiklavier", dat later "Keys & Audio" werd en helaas gefuseerd is met een ander blad en nu "Keyboard+" heet en meer een blad over orgels voor 40+-ers is geworden :(... Jammer, want die voorgangers vond ik erg goed.

Vandaag de dag schrijft Eppo, behalve in K+, ook regelmatig in Interface.

Ik heb de forums van t.net al tijden geleden vaarwel gezegd, althans, ik blader een paar keer per maand door een enkel forumonderdeel en maak heel sporadisch nog wel eens een post als de thread echt interessant is. Maar het grote probleem in mijn ogen is het feit dat het merendeel van de gebruikers daar (gem. leeftijd = puber) niet zelf meer durft na te denken ("HELP! Ik heb jeuk aan m'n linker kleine teen, wat moet ik nu doen?!!"), niemand lijkt meer in staat te zijn om zelf naar antwoorden te zoeken... het niveau is flink gedaald...

laat maar zitten....

laat maar zitten....

Ik probeer het niet eens meer uit te leggen.
Je wilt niet weten hoevaak ik een kennis heb horen vragen:
"Heb je laatst nog ergens gedraaid?"
Dat zijn dan mensen die bij me over de vloer zijn geweest, die mijn apparatuur hebben gezien (geen platenspeler te zien) , die bij optredens zijn geweest en die weten dat ik geen DJ ben.
Go figure :confused:

Als ze mij een Dj willen noemen, so be it.
Ik krijg ook wel eens post naar aanleiding van opgestuurde demo's die dan aan DJ Roonan gericht zijn.
Dat waren dan demo's voor Live act's!

Grtz. Ronald.

Back