Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Origineel geplaatst door ><i
ach... vooral lange... ...

Maar volgens mij ben jij al een jaar of 10 niet meer wezen stappen? je toch verouderde overwegende negatieve en stigmatiserende opmerkingen even in acht nemend?

Dat klopt...

Maargoed, vroegah was alles betah..duidelijker in elk geval!

Ik bedoel, je had house, acid, techno en breakbeat en nog een paar andere...

Nu heb je ZOVEEEEEL variaties op die stijlen , dat je niet eens elke stijl goed kan benoemen...

Ik noem Hardfloor bv geen Techno....is Kraftwerk techno ???
Is Jarre dan techno ? want het wordt wel met TECHNOlogie gemaakt ...

'alle electronische muziek is dus techno.." aldus Bjork in een interview op de NPS...

Noem eens een "bekende" techno-act dan??

Origineel geplaatst door Bass
Dat klopt...

Maargoed, vroegah was alles betah..duidelijker in elk geval!

Ik bedoel, je had house, acid, techno en breakbeat en nog een paar andere...

Nu heb je ZOVEEEEEL variaties op die stijlen , dat je niet eens elke stijl goed kan benoemen...

Ik noem Hardfloor bv geen Techno....is Kraftwerk techno ???
Is Jarre dan techno ? want het wordt wel met TECHNOlogie gemaakt ...

'alle electronische muziek is dus techno.." aldus Bjork in een interview op de NPS...

Noem eens een "bekende" techno-act dan??

Kijk dan kun je een gesprek beginnen...

Techno-Act? Pounding Grooves is toch wel de bekendste van het moment. DJ's: Jack de Marseille, Monika Kruse, Miss Djax, DJ Rush...

mischien wat puristisch,maar het is maar een persoonlijke mening
8D

Techno is voor mij al lang een beetje dood,techno had een gevoel,soul,body,was mistique,funk,emotie
als ik platen luisterde (transmat,+8,kms enz) hoorde ik toekomst muziek met een ongrijpbare emotie.
Techno daar droop de zwartheid vanaf.

In 94 of 95 ging techno zich evolueren in steeds meer loop muziek,steeds meer emotie eruit,als ik nu bv een adam beyer,of meer van die duitse techno hoor dan denk ik,waar is het gevoel?waar is de emotie?
Vaak zijn het monotone geloopte,koude dj tracks.
Voor mezelf ken ik helemaal niets terug in wat ooit eens techno werd genoemd.

Dus wil dit ook geen techno noemen,maar machine drumz,het lijkt net of iedereen techno nu wel begrijpt,als alle emotie en funk eruit gehaald is,id-t springt er op in,organiseert mega "techno" feesten,en het publiek wordt een beetje dom gehouden.

ok om het kort te houden:

maakt me niks uit dat ze alles in hokjes willen plaatsen,maar stop het dan in het juiste hokje of verzin een nieuwe naam,zodat techno met de juiste namen verbonden blijft.

ps:ik hoop niet dat ik teveel schop,ieder zijn ding zo ik ook het mijne

Ik ben het grotendeels met Shivah eens.
Als ik het over techno heb, dan bedoel ik muziek gemaakt door de mensen die Faab al eerder noemde (Atkin, Mills, May, etc). Gelukkig wordt er nog wel zulke muziek gemaakt. Ik vind bijvoorbeeld Arne Weinberg (check Downlow ) helemaal top.
Hedendaagse techno is over het algemeen van die beukende loopzooi, waardoor het af en toe lijkt als of je al een uur naar hetzelfde nummer zit te luisteren, vind ik dan.

Origineel geplaatst door OnAcid

Hedendaagse techno is over het algemeen van die beukende loopzooi, waardoor het af en toe lijkt als of je al een uur naar hetzelfde nummer zit te luisteren, vind ik dan.

..dat bedoelde ik aanvankelijk in mn eerste post...:biertje:

de originaliteit is dr gewoon van af, en menig producer probeert dr een graantje uit te slaan door zn tracks "Techno" te noemen.. Misschien wordt het tijd om ID&T massaal te boycotten! :smeris:

niet helemaal mee eens, die loopzooi is idd een tak van de hedendaagse techno... er is nog wel een hoop goede muziek te spotten... je moet alleen iets verder kijken dan het gemiddelde impulz/awekenings festival.

niet dat ik iets tegen looptechno heb, maar de techno van bijv kompakt records is echt wel lekker.

Yo OnAcid,

Goed om te weten dat er nog steeds mensen zijn die de oude sound nog maken.
In mijn ogen zijn deze tracks idd beter en gevoelvoller zolas shivah al zei.
In het begin heb ik alle labels gespaart van metroplex & transmat tot de sublabels van plus8.
Maar ben al een aantal jaren opgehouden met techno kopen om precies dezelfde redenen die al eerder vermeld zijn.

Ik vind het in de loopconstructietechno alleen nog maar knap hoe ze subtiliteiten in het ritme plaatsen om de aandacht vast te houden.
Minimale muziek is zeer lastig om te maken dus respect daarvoor alleen emotie is ook een belangrijk onderdeel van techno en "oude house".

Voor gevoel moet je voor de gein eens het mr fingers album checken....kippevel!!

Origineel geplaatst door faab
Ik vind het in de loopconstructietechno alleen nog maar knap hoe ze subtiliteiten in het ritme plaatsen om de aandacht vast te houden.
Minimale muziek is zeer lastig om te maken dus respect daarvoor alleen emotie is ook een belangrijk onderdeel van techno en "oude house".

Voor gevoel moet je voor de gein eens het mr fingers album checken....kippevel!!

Precies, het is enorm knap dat er zo onnoemelijk veel platen zijn die in essentie bijna niet schelen, maar voor liefhebbers toch duidelijk anders zijn. Het is voor mij ook duidelijk alleen hou ik er niet zo van. Gevoel dat in techno zit, momenteel is het opjagende en zenuwachtige gepush.. is ook gevoel. Alleen waag ik het te betwijfelen of er veel platen zijn die echt met gevoel worden gemaakt. Kan jij horen wanneer de producer boos was in een (nieuwe) techno plaat???? Of wanneer hij verliefd was? In die zin is "duitse" techno misschien wel een juiste term op meerdere nivo's..

En bass: Als je niet goed verwoordt wat je bedoelt, zeg je feitelijk wat anders !!!

Misschien iets om over na te denken? (bedoel het echt goed) kepper selluf ook wellus las fan!

Sja ach, ik kan wel gaan voor zo'n avondje/dagje "kille", rauwe, distorted Techno-gebeuk! Om te stappen (doe ik nie zo gek veel..) vinnik (hardere) D'nB(Redzone,Optical,Ed Rush, Dreazz,etc.) of goeie, rauwe Techno (denk aan bijv. de Fluid en Technononsense feesjes soms in de Effenaar) toch wel 't leukst. Thuis luister ik alleen vaker 'relaxtere' muziek..
Maar goed, dat 4 on the floor is toch nog steeds populair: kijk maar naar het gemiddelde dance-festival, en hoe druk 't is, en hoe 't publiek erop reageert!
Nix mis mee vinnik.

Wat ik persoonlijk ook onder techno vind vallen zijn Rude Awakening, somige nummers van Catscan en zo heb je ook nog Hellfish die mixt Hardcoretechno met Hip Hop.

Maar zie zelf techno ook vaak als monotonen muziek. Weet dat dat niet helemaal waar is maar zo komt het bij mij over(en dat vind ik mooi ook.:)).

dit is zoals ik het zie:
mensen willen muziek altijd in hokjes stoppen, muziek blijft zich in allerlei stromongen ontwikkelen maar ik vrees dat bass toch een beetje gelijk heeft.

een muziekstijl wordt voornamelijk getypeerd door het tempo, het soort ritme en de klank.

techno wordt steeds vaker als een verzamelnaam voor moderne dansmuziek genoemd maar ik vind dat niet terecht... daarmee doe je andere stijlen tekort.

drum'n'bass zit meestal rond de 175 bpm, zo zit techno rond de 135 bpm en het ritme is toch overwegend 4 x 4 bij techno, ik kan er ook niks aan doen.

electro is de laatste tijd ook een breder begrip geworden maar voor mij is electro nog steeds een 808 die geen 4 x 4 doet... dan vind ik het weer techno namelijk,

sommige stijlen zitten op het randje zoals bijv. Direct Beat uit Detroit... ze noemen het zelf technomusic maar voor mij is het gewoon electro... ok, laten we dat dan electro-techno noemen.

wat is dan house, garage, 2-step, breakstep, breakbeat, brokenbeat, bigbeat, nu-skool breaks, chemicalbeats, jungle en acid??? tja, als je niet bij de ontwikkeling van die stijen bent geweest is het moeilijk uit te leggen... het is wel te doen maar ik heb er nu even geen zin in dus laten we het er op houden dat het een gevoel is ;)

wat ik er nog over wil zeggen... disco is ooit de dood is verklaard en daarom hebben ze het maar weer opnieuw uitgevonden.

het is maar mijn mening.

Emotie

Emotie

Ik lees wel vaker posts over muziekstijlen die gevoelloos c.q. emotieloos zouden zijn.
Naar mijn bescheiden mening is het dan geen muziek.

Ik luister evenzogoed naar muziek die 300 jaar oud is en mij kippenvel geeft, als naar mijn eigengemaakte brouwsels of andermans maaksels.

In mijn ogen is emotie de essentie van muziek.

Verder mijn persoonlijke mening:
Techno is in mijn ogen/visie alle instrumenten die electronische muziek voortbrengen.

ach ja....toen ik in Riga ( Letland ) draaide,noemden ze mijn muziek 'hardcore-techno'....daar moet je hier niet mee aankomen.....

Re: Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Origineel geplaatst door Roonan
Ik noem mijn muziek Techno.
Simpelweg omdat ik Techno zie als muziek gemaakt met/door technologie ofwel elektronische muziek.
Ik hou niet zo van hokjes dus techno leek me wel een ruime omschrijving waar de diverse brouwsels van mij onder kunnen vallen zodat het iig wel duidelijk is dat ik elektronische dansmuziek maak.
Nu krijg ik de laatste tijd het idee dat mensen toch iets anders verwachten als ze muziek van mij te horen krijgen.

Waarschijnlijk heeft techno inmiddels ook een stempel gekregen en is het een naam voor een duidelijk afgebakende stijl.
Zijn er mensen die mij een definitie van Techno kunnen geven met evt. wat links naar voorbeelden?
Misschien moet ik mijn muziek toch anders omschrijven om misverstanden te voorkomen.

Grtz. Ronald.

Voorbeelden van mij stijl:
Mijn site
Roonan Live on Vitaminic (klik op overzicht alle nummer)

techno is tegenwoordig: http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=1083&page=1

Origineel geplaatst door ><i
Kan jij horen wanneer de producer boos was in een (nieuwe) techno plaat????

Luister eens naar Johannes Heil- I love to beat you cause I hate you !!! Daar druipt de emotie toch vanaf !

Verder vind ik dat er qua techno in de platenzaak procentueel toch wel de grootste hoeveelheid rotzooi te vinden is. Echt als ik af en toe platen luister dan vraag ik me echt af welke drugs de A&R heeft moeten slikken om dat te begrijpen.

En toch is techno mijn favo muziekstijl.

Back