Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Re: Re: Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Re: Re: Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Origineel geplaatst door Shivah
techno is tegenwoordig: http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=1083&page=1

Kijk, dat bedoel ik nou.
De naam van een style wordt gewoon massaal gebruikt door de commerciele platenlabels als trendy naampje.
Net zoals een tijdje alles turbo is geweest. " O, tis een echte turbo?!?!? "
Als trance in is noemen we toch gewoon alles trance! Verkoopt beter.
Momenteel is blijkbaar techno aan de beurt.
Toch jammer hoe de commercie alles verziekt uiteindelijk.
Ik maakte in het begin hardcore, tot het de naam gabber kreeg en het commercieel werd.
Toen ben ik overgestapt op trance (jaren terug al) totdat dat zwaar commercieel werd.
Nu ben ik een aantal jaren op techno overgestapt maar dat wordt blijkbaar ook steeds commercieler.
Ik hou er gewoon niet van met de massa mee te lopen.
Hmm, ga ik wel E.B.M. (front242 ) maken, die style zal wel nooit commercieel worden........:duivels:

Grtz. Ronald.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Re: Re: Re: Wat wordt er tegenwoordig onder Techno verstaan?

Origineel geplaatst door Roonan
Kijk, dat bedoel ik nou.
De naam van een style wordt gewoon massaal gebruikt door de commerciele platenlabels als trendy naampje.
Net zoals een tijdje alles turbo is geweest. " O, tis een echte turbo?!?!? "
Als trance in is noemen we toch gewoon alles trance! Verkoopt beter.
Momenteel is blijkbaar techno aan de beurt.
Toch jammer hoe de commercie alles verziekt uiteindelijk.
Ik maakte in het begin hardcore, tot het de naam gabber kreeg en het commercieel werd.
Toen ben ik overgestapt op trance (jaren terug al) totdat dat zwaar commercieel werd.
Nu ben ik een aantal jaren op techno overgestapt maar dat wordt blijkbaar ook steeds commercieler.
Ik hou er gewoon niet van met de massa mee te lopen.
Hmm, ga ik wel E.B.M. (front242 ) maken, die style zal wel nooit commercieel worden........:duivels:

Grtz. Ronald.

en zo wordt beetje bij beetje alles kapot gemaakt door mensen met een dollarteken visie i.pv een muzikaal hart te hebben..

jammer maar zo is het:(

in duitsland en italie noemden ze "hardhouse/hardstyle" tot anderhalf jaar geleden ook nog Techno !!!
pas sinds de naam Hardstyle zo populair is zijn ze dat ook gaan dragen in die landen voor dat muziek......

ach ja als je eens wist welk muziek onder hardcore word verstaan nou de dag ...... geld een beetje voor alle hoofdstylen muziek denk ik, word vaak verward door mensen die er gewoonweg niet genoeg vanaf weten...

Origineel geplaatst door Bass
Dat klopt...

Maargoed, vroegah was alles betah..duidelijker in elk geval!

Ik bedoel, je had house, acid, techno en breakbeat en nog een paar andere...

UUUHM Vroegah had je alleen Mellowwww en hatcoah ;)

Techno vandaag de dag... een gedachte

Techno vandaag de dag... een gedachte

Ik denk techno...

't Is vreemd misschien, maar waar ik ook ben, wat ik ook doe, ik heb altijd een 4 x 4 kick met hi-hat in m'n hoofd. Het brengt mij de dag door... en ik kan er dan ook 24/7 naar luisteren.

In tegenstelling tot al het gezeik wat ik vaak hoor en lees -dat het een uitgekauwd iets is en dat de platen vandaag de dag niet beter geworden zijn ten opzichte van "toen"- ervaar ik techno als volgt:

Techno is voor mij al het geluid wat is gecreëerd door een niet-natuurlijk object, maar onstaan is door interactie van mens en machine, en dat die geluiden in een ritme zijn geordend. Als mensen voor de zoveelste keer zeggen dat techno geen muziek is, ben ik het daar mee eens. Ik classificeer techno dan ook niet meer als muziek (definiëer muziek eens) maar als "Techno"; als een soort tegenhanger van "Muziek". House classificeer ik als muziek. Techno is uit muziek ontsproten...

Vergeef mijn hokjesgeest, maar ik probeer zo concreet mogelijk te blijven, en de hokjes helpen daarbij mee. ;)

Techno is in staat om duizenden mensen tegelijk, ritmisch te laten bewegen, iets wat bij muziek veel minder voorkomt, in ieder geval in mindere mate (op house dan na -waar ik drum'n bass bijvoorbeeld ook onder vind vallen). De overeenkomsten zijn groot, maar de (subtiele) verschillen vind ik toch te veel aanwezig om het als hetzelfde te zien.

Voor techno zijn een paar basisingrediënten onmisbaar: de kick, de hit, het repeterende ritime. Voor de rest is eigenlijk alles vrij om erbij te doen, als er maar niet in wordt gezongen en er geen niet-elektronisch-gegenereed-of-gesampled-geluid in voorkomt. Dan zou het weer muziek heten. De grens is vaag en grijs inderdaad, maar wel aanwezig.

Ik vind dan ook dat er geen platen genoeg zouden kunnen worden gemaakt. Iedereen met een zolderstudio'tje zou in staat moeten zijn voor heel weinig geld platen re releasen. De intentie om geld te verdienen moet je laten varen. Techno produceren is iets wat je met gevoel en passie moet doen.

Het DJ-en staat onlosmakelijk met produceren verbonden. Producers en dj's zijn elkaars levenslijn en de één heeft de ander nodig om techno te laten zijn. De producer maakt een plaat, de dj werkt hiermee om een non-stop ervaring aan het publiek te presenteren.

Nu zou je zeggen dat als iedereen techno gaat maken het heel snel uitgekauwd raakt. Een goede dj zou in staat moeten zijn om met een zooi "saaie" platen een geweldige knalset neer te kunnen zetten met behulp van mixtechnieken, effecten, extra apparatuur en wat dan ook. Gezien de apparatuur waarmee het wordt gemaakt en gespeeld zich ontwikkeld kan het alleen maar beter worden. Uit de onuitputtelijke poel van technotracks zijn dus steeds weer nieuwe sets op te bouwen. Een track op zich is naar mijn mening een korte technoset, net als een technoset een lange track is.

Het maakt me dan ook niet uit of de ene plaat op de ander lijkt. Het gaat om de subtiele verschillen, en als je de grote delen met de kleine gaat vergelijken dan zie je ook dat een track is opgebouwd uit dit soort verschillen, zoals technotracks onderling verschillen.
Het ligt er maar aan hoe ruim je het bekijkt.:confused: Volg je 't nog? :)

Zo flip ik helemaal de pan uit van een strakke technoset. Het maakt echt niet uit wie er draait. Ik kan zó verschrikkelijk uit mijn dak gaan op een strakke set van een volslagen vreemde en onbekende dj. Ik hoor wanneer iemand met passie deze hobby uitvoert.

! NB: Ik verklaar dit allemaal in mijn eigen brein te ervaren. Ik verklaar te begrijpen dat ieder mens zich in een andere -zijn eigen- belevingswereld bevind, en dat daardoor meningsverschillen mogelijk zijn. Mijn mening is dan ook niet superieur aan welke andere mening dan ook.

Wie zich kan vinden in deze beleving en in iedere cel van zijn of haar lichaam voelt dat Techno het geweldigste is dat er bestaat, wordt automatisch opgenomen in de *Orde van de Housekabouters *.:D

Spread the word: Play Techno.

nou eh... dat versta ik vandaag de dag onder Techno ;)

...en nu lekker aan m'n volgende blowtje:peukie:

Re: Techno vandaag de dag... een gedachte

Prachtig omschrijving :okdan: ,
alleen aan het einde maak je toch een foutje:

Origineel geplaatst door Ferric
Wie zich kan vinden in deze beleving en in iedere cel van zijn of haar lichaam voelt dat Techno het geweldigste is dat er bestaat, wordt automatisch opgenomen in de *Orde van de Housekabouters * .:D

Techno was toch geen house? Of is dat nu juist de ;)
Maarre, als je het zo geweldig vind moet je zeker ff naar Zoetermeer afreizen 16 Augustus voor Sweetvalley.

Grtz. Ronald.

-gniffel-

Tja, de 'Orde van de Housekabouters' bestaat nou eenmaal veel langer dan mijn gedachte over Techno... Die naam kan ik nou eenmaal niet zomaar aanpassen. :D

Voor techno zijn een paar basisingrediënten onmisbaar: de kick, de hit, het repeterende ritime. Voor de rest is eigenlijk alles vrij om erbij te doen, als er maar niet in wordt gezongen en er geen niet-elektronisch-gegenereed-of-gesampled-geluid in voorkomt. Dan zou het weer muziek heten. De grens is vaag en grijs inderdaad, maar wel aanwezig.

?
vaag
Techno is technologie + funk en een ziel
Waarom geen zang? wie heeft die regel opgesteld?
Ik zou paris gray nooit gemist willen hebben.

Mensen die zelf geen muziek maken en alleen maar top 40 luisteren die hoor je vaak alles dance noemen, terwijl ze niet eens weten dat t gewoon dansmuziek betekent. ALLE hiervoor genoemde stijlen is dance (lees dus *dansmuziek*). Als ik probeer uit te leggen wat ik goeie dance vind, dan praat ik altijd over alternatieve dance, vpro dance zeg maar. trance vind ik niet alternatief, de meeste drum ´n bass weer wel. Maar electro en garage is ook heeeeel erg breed. Felix da housecat -wat ik ni zo goed ken overigens- is geloof ik meer commercieel en Fischerspooner bijvoorbeeld niet. En dan heb je ook weer ouwe electro en electro-clash. En bij elementaal op 3fm hoorde je weer garage die je niet bij 538 tegen zou komen zoals the streets en mj cole.
Maar ik was tot nu toe ook stigmatiserend bezig door te zeggen dat van die shockers techno geen ECHTE techno was, en prodigy orbital chemical brothers junkie xl bijvoorbeeld WEL. Maar ik geef toe dat ik veel te klein heb gedacht.

btw- wie durft t toch aan om mij uit te leggen wat acid is´

daan

Om eens lekker uit je bol te gaan, bestaat er toch geen betere muziek als techno. tis meestal vrij opzwepend.

Origineel geplaatst door ZERO1985
Felix da housecat -wat ik ni zo goed ken overigens- is geloof ik meer commercieel

Ooooh.... wat zeg je nu?! Inderdaad, hij heeft de laatste tijd twee plaatjes op MTV gekregen, maar die heb ik daar niet meer dan een paar keer keer gezien.

Je zou eens op zoek moeten gaan naar het wat oudere werk van hem. Een paar plaatjes van hem van een jaar of tien oud draai ik nog steeds op undergroundfeestjes... niks mis mee. Keiharde beukenootjes die nevernooit een Superstip in de hitlijsten zullen krijgen...

Techno is in staat om duizenden mensen tegelijk, ritmisch te laten bewegen, iets wat bij muziek veel minder voorkomt, in ieder geval in mindere mate (op house dan na -waar ik drum'n bass bijvoorbeeld ook onder vind vallen). De overeenkomsten zijn groot, maar de (subtiele) verschillen vind ik toch te veel aanwezig om het als hetzelfde te zien.

Toch effe reageren...
"Duizenden"? Man, dat doet marsmuziek al eeuwen en nog beter ook. Hele legers lopen in de maat! Maken nog dezelfde bewegingen ook! Zo'n 35.000 Duitsers op het Zeppelinfeld te Neurenberg ter ere van Adolf Hitler...
Simpel: iedere 4/4 maat in het juiste tempo kan dat.

Wout

Voor mij is techno muziek met een 4/4 kick tussen de 125 en 150 bpm waarbij de focus ligt op ritme en niet op melodie. Vrij simpel.

Techno is voor mij vleesgeworden saaiheid. Toen ik in 1991 mijn eerste technoplaatjes kocht was het allemaal nieuw en revolutionair, maar tegenwoordig is het saaiheid troef wat ik hoor. Als ik nog Techno draai, dan is het het oude spul op transmat, metroplex, UR, generator en Plus8. Wat er tegenwoordig aan hedendaagse techno is? Ik heb nog wel dingen als Lekebusch, Joel Mull en Adam beyer, maar de platen van die gasten klinken allemaal het zelfde. Als je daar een plaat van hebt, heb je ze in principe allemaal.

Wat ik zelf nog als Techno beschouw is de futuristische muziek van de eerstelingen, en hun directe navolgers. Die mag ik nog graag luisteren. Het loop gebaseerde gehak en geprak is leuk voor een liedje, maar daarna zet ik Info world van Model 500, of een lekkere oude Underground Resistance (Gamma ray of zo) weer op. Pasgeleden las ik op de Kindamusik.net site de kreet "Techno is dood", en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik hoor weinig nieuws wat me nog kan boeien.

In goeie techno is de beat subtiel, met lekker veel mooie strings en melodieen, en horen we de clichematige hihat op de afterbeat zelden of nooit, Goeie techno heeft sfeer, en beukt alleen als het echt nodig is.

Mwah... daar denk ik dan toch echt heel anders over (met alle respect voor je mening, K). Ik kijk liever naar het moment, en niet zo vol melancholie naar hoe het ooit was. Maar blijf die oude plaatjes vooral draaien! Voor mij knallen de hedendaagse technoplaatjes nog steeds 4 keer de pan uit!

Voorbeeld: IllgoRhythm1209 Henrik B - Shelter (B-kant)
Een recente knaller met een zéér hoog funk-gehalte

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Techno vandaag de dag... een gedachte

Re: Re: Techno vandaag de dag... een gedachte

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Toch effe reageren...
"Duizenden"? Man, dat doet marsmuziek al eeuwen en nog beter ook. Hele legers lopen in de maat! Maken nog dezelfde bewegingen ook! Zo'n 35.000 Duitsers op het Zeppelinfeld te Neurenberg ter ere van Adolf Hitler...
Simpel: iedere 4/4 maat in het juiste tempo kan dat.

Wout
Haha, ter info: een mars is nog steeds 2/4 en niet 4/4 :D
Adolf en Techno is niet te verenigen, denk ik.

:doei:
Yoonchi

Re: Re: Re: Techno vandaag de dag... een gedachte

Re: Re: Re: Techno vandaag de dag... een gedachte

Het probleem met het omschrijven van muziekstijlen is dat het er helemaal aan ligt waar je eraan wordt blootgesteld. 'beuktechno' (zoals beyer etc) komt het beste tot zijn recht op de plaats waar het bedoelt is, de dansvloer. Ook de dj heeft hier natuurlijk zijn invloed op. Thuis (op de in de platenzaak for that matter) vind ik dit weer ongeinspireerde muziek zonder subtiliteiten. Oftwel, heel effectieve dansmuziek.

Als ik thuis techno luister dan zijn het toch meer zaken als basic channel, rhytm&sound EN soms wat meer 'minimal' achtige dingen. Kenmerk van deze muziekjes is toch wel degelijk dat de nadruk niet op de beat maar op de melodie ligt (een zeer minimale melodie dan).

Het leuke van techno is JUIST dat het zo breed en niet goed defineerbaar is.

Back