Formant VCO pcb's

renepela

Ouwe rot
Na grondig uitgezocht te hebben of ik aan de juiste onderdelen kan komen, heb ik toch besloten een elektor formant modular te bouwen.
Enige probleem is dat ik zelf geen pcb's kan maken. Ik heb wel het formant book met de pcb layout.

Is er iemand die voor mij, tegen een nette prijs, drie formant VCO pcb's wil maken, liefst inclusief boren?

Ga je ze origineel met uA726 maken, of een aangepaste versie die op een andere wijze temperatuurstabiliteit bekomt?

Liefst zo origineel mogelijk, maar als met niet teveel moeite en zonder gevolgen voor de klank (vooral dat is belangrijk) de uA726 vervangen kan worden door iets anders, dan doe ik dat. Die 726's zijn best duur, maar gelukkig nog wel te vinden.
Hoe heb jij dat gedaan?

Inmiddels heb ik via een pb ook een aanbod gehad om die pcb's te maken, dus dat lijkt ook allemaal goed te komen.

Gelijk even een heel andere vraag. Aan die pcb's zit zo'n connector met heel veel pinnetjes. Ik ken dat ook van de elektuur vocoder. Daar worden ze in een bus print geprikt. Bij de formant zie ik zo snel niet zo'n bus en lijkt het toch onderling verbonden te moeten worden met draadjes. Wat heeft die connector dan nog voor zin?
Mijn grootste zorg is ook de bouw van het toetsenbord. Ik heb al een flinke modular staan waar ook een midi-CV convertor in zit die netjes 1V/oktaaf uitspuugt. Kan ik het toetsenbord voor de formant achterwege laten en gewoon via de andere modular de 1V/oktaaf CV gebruiken? Zo te zien zitten een deel van de functies in het klavier, dus ik weet niet of dat zo maar weg kan laten.

Interessant een Formant VCO. Ik ben niet zo thuis in dit soort dingen maar is de bedoeling van een Formant VCO om de menselijke stem te immiteren?

Nee. Formant is gewoon de naam van een modulair systeem dat elektuur eind jaren 70 heeft gepubliceerd in een serie artikelen. De VCO is gewoon een VCO en heeft niks met stem formanten te maken.
Overigens zijn er ook 12 en 24 db filters en een rfm module die wel ingezet kunnen worden om de formant klanken te maken (aaaah, iiih, oooh etc.).

Als je op Youtube even zoekt naar "I am working formant demo" dan vind je een filmpje van mijn Formant (nuja, van een oude iteratie van het monstersysteem dat het vandaag is) die dankzij zijn RFM module formanten maakt. Aaaaaa EEeee OOooooo Iiiiiii. :)

Maar de daarvoor gebruikte VCO is inderdaad een "gewone" Moog style VCO. De Elektor "Formant" (grote F) modular dankte zijn naam dus aan de mogelijkheden van haar RFM module, maar is qua mogelijkheden een klassieke modular plus formantklanken (kleine f).

Knap! Leuke gear trouwens ook! Ik heb zelf in mijn setup nergens een formant filter, wat ik heel jammer vind. Ik heb ze wel gehad in mijn oude Emu XL1 module (en volgens mij ook in mijn ESI-32 ???). Maar jij hebt het wel zo gefiltert dat het niet te onderscheiden is van een echte stem, iedereen zou denken dat het samples zijn. Gaaf!

Als je maar genoeg filters hebt is het maken van de aa oo oe ii klanken niet zo heel ingewikkeld en in principe kan dat met elk systeem. Het gaat er om de resonantie frequenties dusdanig te kiezen dat je de formant klanken gaat horen. Die formant RFM module is daar speciaal voor gemaakt.

Is die ua726 overigens simpel te vervangen door iets wat makkelijker te krijgen is, zonder daarbij afbreuk te doen aan de klank en stabiliteit?

En met genoeg filters bedoel je dus een heel stel filters in serie achter elkaar met een hoge resonantie? (niet parallel natuurlijk)

Is die ua726 overigens simpel te vervangen door iets wat makkelijker te krijgen is, zonder daarbij afbreuk te doen aan de klank en stabiliteit?

Er is een mogelijkheid ja, die staat volgens mij ook in Formant boek 2. Maar uA726 is zo lekker old skool. :) Je moet trouwens goed zoeken om échte uA726 nieuw te kopen (dus gouden pootjes).

@Child of Art: zowat al de rest van die setup is ondertussen verkocht, op de JX3P na. En de Formant is "nogal" uitgebreid in tussentijd. :) Maar het was een leuke studio.

Formant boek 2 heb ik helaas niet. Is dat de formant pro? Ik hoorde dat de VCO in dat boek een stuk minder lekker klinkt dan de originele versie die ik in mijn boek heb staan (die van C. Chapman).
Desalniettemin ben ik toch wel geïnteresseerd in de aanpassing om de ua726 te voorkomen.
Ook het 7413 IC is een leuke uitdaging heb ik gehoord. Ik vond in onderstaande thread een berichtje van boemtsjak om die te vervangen door een 74132 waarbij je simpelweg twee printsporen doorkrast en een draadje trekt. Geen idee of dat gevolgen heeft voor de klank en of het daadwerkelijk werkt. Misschien dat iemand dat weet?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=29921 (zie bericht 16)

Edit: 7413 IC gewoon te krijgen en daar hoeft dus geen vervanger voor gezocht te worden. Futurlec heeft ze voor 95 dollar cent: http://www.futurlec.com/IC7413.html
Alleen die 726 is dus lastig.

Laatst gewijzigd:
Formant boek 2 is NIET Formant Pro. Formant Pro is dat IC gedoe, laat maar links liggen. Formant boek 2 bevat uitbreidingen en aanpassingen op de ontwerpen van boek 1. Waaronder -als ik het me goed herinner- een alternatief voor uA726. Heiligschennis! :D ;)

Ik weet niet zeker of het met een 7413 is. Ik weet ook niet of ze dan even snel stabiel zijn, want een uA726 bevat werkelijk een oventje dat het transistorpaar snel opwarmt en op temperatuur houdt. Ik heb in ieder geval 1 of 2 VCO's met dat alternatief en die werken ook top.

Euhm, welk schema? Het is een modular, dus een collectie schema's.

Even captain google spelen en je vindt de PDF's van het originele en uitbreidingsboek gratisch op internet. Wegblijven van die Formant Pro MSS2000, da's een andere!

Ik heb de originele boeken boven staan, maar ik ben nu even te tam om 2 verdiepingen te klimmen. :)

Je kan uA726 vervangen door LM394 en dan werkt het ook. Maar ik denk dat het met een uA726 toch nog net even wat ongevoeliger is voor temperaturen vanwege de oven. En een LM394 is nu ook niet echt courant.

Zou je niet een daughterboard kunnen maken, en een 3046 gebruiken? Dan kun je twee torren inzetten voor de verwarming. Wel minder goed matchend, een alternatief zou dan nog smd kunnen zijn, bcm847bs erop, tempco drbij, of iets om warm te stoken (smd torren?).

Overigens heb ik nog een backplane pcb uit een 3u 19" rack, zitten die din connectoren op. Weet niet hoe de pinout is, maar is wel een makkelijke manier van aansluiten, geen draadjes nodig.

Euhm, welk schema? Het is een modular, dus een collectie schema's.

Even captain google spelen en je vindt de PDF's van het originele en uitbreidingsboek gratisch op internet. Wegblijven van die Formant Pro MSS2000, da's een andere!

Ik heb de originele boeken boven staan, maar ik ben nu even te tam om 2 verdiepingen te klimmen. :)

Dat heb ik uiteraard gedaan, maar helaas weinig resultaat, dus vandaar m'n vraag...;)

Back