Formant VCO pcb's

oooooh dus je hebt er niet veel ervaring mee maar wel een mening erover? Doepfer is gewoon prima spul hoor, voor ieder wat wils.

Hoeveel keer moet je een VCO en VCF horen voordat je weet of de klank je al dan niet bevalt?

Ik bezit zelf geen Doepfer systeem, op de quad envelope na. Maar ik heb er bij anderen wel mee gewerkt. Ik vind de standaard Doepfer VCO's en VCF's (niet hun specials met CEMs en dergelijke) gewoon niet erg bijzonder klinken. BV in vergelijking met de Formant waarover dit draadje eigenlijk gaat klinken ze niet zo warm voor mijn oortjes, beetje steriel. En daarom zou ik zelf deze modules niet gebruiken voor de VCO en VCF kern van mijn modular, maar lijkt Doepfer me wel interessant voor utility modules.

Ik blijf bij mijn vorige statement, dat zich dus beperkt tot de standaard VCO en VCF:

Maar met een standaard Doepfer VCO VCF (niet hun speciallekes) gaat de klank niet echt wonderlijk zijn. Ook geen drama, maar dan krijg je waarvoor je (weinig) betaalt.
Maar dat is dus mijn mening, niks meer of minder. En dat heeft niks te maken met al dan niet te min/te goedkoop ofzo te zijn.

Bij Formant bv vind ik de 24dB VCF ook niks speciaals. De 12dB VCF daarentegen wel.

oooooh dus je hebt er niet veel ervaring mee maar wel een mening erover? Doepfer is gewoon prima spul hoor, voor ieder wat wils.

Mijn hemel, wat een opmerking zeg. Je kunt ook uit kennis een mening vormen, denk daar maar eens over na zou ik zeggen...

Da's mfb toch? Heb daar twee modules van en is prima spul.
Potmeters zijn denk ik wel wat kwetsbaarder dan die 16mm pots.

Maar om je toch enig idee te geven: wil je modules met de functionaliteit van pakweg een MS20, dan ben je ook ongeveer de prijs van een MS20 kwijt. (1000€).

Mijn persoonlijke mening: doepfermodules kan je gebruiken op de minder kritische plaatsen in je modular.

Ik vind de standaard Doepfer VCO's en VCF's (niet hun specials met CEMs en dergelijke) gewoon niet erg bijzonder klinken.

Nog even een keer naar de bekende weg vragen. Wanneer ik dus begin met het opbouwen van een modular is het het beste in de basis, oscillatoren, goed te investeren. Je wilt immers een modular met een vette sound. Alle modules die ik dus daarna aanschaf hoeven dus niet dat prijskaartje te hebben, toch? En je kunt dus ook, dat wist ik niet, modules van verschillende merken met elkaar verbinden?

En je kunt dus ook, dat wist ik niet, modules van verschillende merken met elkaar verbinden?

Ja, met hier en daar wel wat beperkingen omdat niet alle modules dezelfde signalen gebruiken. Maar binnen hetzelfde formaat (Euro, Fracrack, 5U, etc.) komt het meestal wel overeen.

Het geluid wordt inderdaad voornamelijk bepaald door de VCO's en de VCF's (en eventeel ringmods, delays en andere modules die het geluid bewerken natuurlijk). Een VCA verandert in principe niks aan je geluid (tenzij hij daarop gebouwd is, zoals een VCA met overdrive voor distortion, een tube VCA, etc.). Een envelop-generator zit niet eens in je signaalpad, dus daar kun je veel meer op functionaliteit gaan zoeken.

Overigens is een "vette" VCO niet altijd even bruikbaar. Die zijn soms erg dominant aanwezig. Leuk om mee te pielen, maar minder bruikbaar in de mix. Een supersaw is leuk in trance, maar niet altijd even bruikbaar voor iets anders.

Je kunt niet zomaar ieder merk met ieder merk verbinden. Beetje kijken welke voedingsspanningen ze vragen en welke audiospanningen ze zelf gebruiken. Zelfde soort connectoren (jack/banaan/minijack...) is ook handig. En zelfde formaat frontje is ook handig.

Op welke modules je meest focust qua kwaliteit hangt van je toepassing af. Maak je een modular voor sequencing en drums? Dan zou ik zeker niet besparen op envelopes en vca's. Een heel goede VCO door een prut VCF is ook maar zonde.

Algemeen kan ik stellen dat je waar er audio gemaakt of bewerkt wordt je goede kwaliteit wilt, en waar modulatiesignalen gemaakt of bewerkt worden je vooral goede functionaliteit wil. Maar het is ook een evenwichtsoefening, en zoals gezegd afhankelijk van je toepassing.

En als je snelle en strakke enveloppes wil, schaam je dan niet om een digitale enveloppe-generator te gebruiken. Die zie je steeds vaker en leveren relatief veel opties voor weinig geld.

En zorg dat je dan ook een VCA hebt die kan volgen. Lineaire of exponentionele, da's dan een keuze die belangrijk wordt.

Ja, met hier en daar wel wat beperkingen omdat niet alle modules dezelfde signalen gebruiken. Maar binnen hetzelfde formaat (Euro, Fracrack, 5U, etc.) komt het meestal wel overeen.

Wat zijn die formaten dan? Koop je eerst een leeg rack van Euro bijvoorbeeld, en kan je dan alleen modules aanschaffen die speciaal zijn gemaakt voor dat rack?

Wat zijn die formaten dan? Koop je eerst een leeg rack van Euro bijvoorbeeld, en kan je dan alleen modules aanschaffen die speciaal zijn gemaakt voor dat rack?

Yep. En het gaat verder dan dat, want euro heeft ook een andere stroomconnector dan bijvoorbeeld Fracrack.

Ik heb zelf Frac (in een zelf gebouwde kast), maar heb er een klein euro-rackje naast voor wat euro-spul.

Maar daar is dan in ieder geval nog een mouw aan te passen, beter maar geen Buchla of MOTM met Eurorack combineren, dan ben je wel wat meer aan het knutselen.

Ik heb een mfb dual adsr, en die heeft inderdaad wel "stevige" gates nodig (meer dan een volt of 6-7 volgens mij).

Wat dat betreft is de flopseq wel mooi die heeft een comparator ingang voor de clock, daar kun je echt alles instoppen en het werkt.

Vandaag 1x vco met tonertransfer op een board geplempt. Grootste pcb dat ik ooit deed, 165x200.
Echt komisch, zo groot als ze zijn, zoveel componenten zitten er nou ook weer niet op.

20130207_223151_zpsefc451bd.jpg

Anders ik wel, want ze zijn voor mij :-)

Die printen zijn zo groot omdat ze enkelzijdig zijn. Zou een stuk kleiner zijn als ze dubbelzijdig zouden zijn, maar dan is het een stuk lastiger om ze vervolgens zelf te maken.

Back