Formant VCO pcb's

alleen de fets moet je selecteren, en op de plek waar de fet zit doet hij niets met het geluid.

bij de formant zijn de waveshapers da bomb.

:mega:

Een zeer uitgebreide bomb ook nog. Waveshapes selecteren op een VCO is leuk, maar het aantal mogelijkheden van een Formant is héél leuk. 8) En dan gewoon nog meerdere tegelijk selecteren voor een lekker eigenwijs resultaat.

Deze draad is tot nu toe trouwens een totale faling voor wat betreft de originele vraag. :D

nou, wat ik zei dat het verwaardeloosbaar is, bedoelde ik dat de offtracking in de praktijk buiten het audiogebied valt.

het begint ergens bij de 10 Hz en lager.

Waarschijnelijk wel ja, heb eens met een VCO zitten klooien en was pas tevreden met een 10 octaafs range met redelijk fatsoenelijke tracking, maar mischien is 10 oct. wat overdreven ja....;)

nou, valt wel mee dacht ik zo.
renepela kan hier toch wel het nodige van opsteken over den formant vco..

Dat zeker, maar eigenlijk was de vraag wie PCB's wou etsen en boren. :) Ach, dat komt wel goed. Genoeg Ali Chemicali hier die zo'n dingen doen.

@Richard2000: 10 octaven strak tracken is inderdaad eerder veeleisend. :)

Die pcb's worden al geregeld dus wat dat betreft kan het topic dicht. Neem niet weg dat het ook best leuk is even te kletsen over de formant. Ik snap bijvoorbeeld nog niet zo goed waarom die maffe connector op die prints zit. Het lijkt dat je die ergens in moet steken, maar in het boek wat ik heb staat niks over een bus print of iets dergelijks. Ik zoek ook nog goede grafische files voor de frontjes, mocht iemand die hebben. Ze staan ook in het boek, maar niet zo heel fraai.

Zou je niet een daughterboard kunnen maken, en een 3046 gebruiken? Dan kun je twee torren inzetten voor de verwarming. .

Dit is precies wat ik destijds heb gedaan. Had alleen geen tempco gemaakt omdat ik dacht dat als je met de overgebleven torren in de 3046 een kacheltje maakt die ervoor zorgt dat de chip ruimschoots boven kamertemperatuur blijft daarmee de VCO ook ongevoeliger voor externe tempschommelingen zou worden. Dit werkte wel een beetje maar niet echt geweldig. Het ding had wel een uur nodig om een beetje op stemming te komen en dan nog drifte hij behoorlijk.

Uiteindelijk een paar jaar geleden toch maar uA726's gescoord via ebay. Ze hebben zilveren pootjes, neppers dus waarschijnlijk.. maar werken uitstekend! M'n Formant is in no-time op stemming en blijft het dan ook.

Die pcb's worden al geregeld dus wat dat betreft kan het topic dicht. Neem niet weg dat het ook best leuk is even te kletsen over de formant. Ik snap bijvoorbeeld nog niet zo goed waarom die maffe connector op die prints zit. Het lijkt dat je die ergens in moet steken, maar in het boek wat ik heb staat niks over een bus print of iets dergelijks. Ik zoek ook nog goede grafische files voor de frontjes, mocht iemand die hebben. Ze staan ook in het boek, maar niet zo heel fraai.

connector heb je niet echt nodig.
je kan hem ook gewoon vast bedraden.

Ik snap bijvoorbeeld nog niet zo goed waarom die maffe connector op die prints zit. Het lijkt dat je die ergens in moet steken, maar in het boek wat ik heb staat niks over een bus print of iets dergelijks.

Misschien dat daar in het boek niks over in staat omdat dat een standaard is? Die DIN connectoren zijn ontworpen voor het 19" systeem. In de praktijk worden ze volgens mij niet zoveel gebruikt, net als de rest van het 19" systeem is daar net iets te diep over nagedacht, in theorie klopt het allemaal, maar in de praktijk is het te onhandig/ duur om te gebruiken.
Op het werk hebben we de 19" standaard, een enorm on-transparant boek met priegelige plaatjes en eindeloze lappen moeilijk te ontcijferen tekst.

Maar zoals gezegd heb ik zo'n backplane nog wel, heb nog een 3u 19" rek als overloop voor de modular, daar zit die backplane nog in, maar heb ik niet nodig.

Wat ik me wel afvraag of die Formant wel aan een standaard voldoet trouwens, in 19" is de standaard hoogte voor sub modulen 3HE (Dieter Doepfer heeft het niet zelf verzonnen). Nou ik die afmetingen van de formant VCO's heb bekeken (200mm hoog), da's meer 5HE of 6HE klopt dat met afmetingen van de frontplaten?

@Nicolas 2000:

Ik ga even een beetje offtopic, maar toch. Ik ben totaal niet thuis in deze vorm van synthese, modulaire synthese, maar ik heb wel kennis genoeg om een modulair systeem op te gaan zetten en dan uit te breiden. Ik heb geluisterd naar jouw Youtube, wat is ongeveer de prijs, of prijzen, die jullie betalen voor zo'n modulair systeem? Wat kosten de modules die je koopt om je systeem uit te breiden? (ik kan wel gaan googlen, maar ik ben een beetje lui :-)) Hierna gewoon weer doorgaan met jullie topic trouwens!

Dat hangt enorm van het merk af, soort modules en aantal modules die je wil. Je maakt het zo gek als je zelf wil.

Maar om je toch enig idee te geven: wil je modules met de functionaliteit van pakweg een MS20, dan ben je ook ongeveer de prijs van een MS20 kwijt. (1000€). Dit in de veronderstelling dat je geen superduper exclusieve merken gebruikt, maar ook niet de allergoedkoopste.

Het is dus niet zo dat een modular per sé goedkoper is dan de all in one synths.

Je maakt het zo gek als je zelf wil.

Juist daarom vind ik het zo interessant! Maar de prijzen die je noemt zijn niet haalbaar voor mij, althans nu nog niet. Maar ik ga wel de topics hier beter volgen als het op modulaire synthese aankomt, dan wordt ik vanzelf wel wijzer op dit gebied.

@ Nicolas 2000:

In welke categorie vallen de modulaire systemen van Doepfer? Graag eerlijk als het in de ondercategorie valt!

Dat zullen zo ongeveer de goedkoopste zijn.

Mijn persoonlijke mening: doepfermodules kan je gebruiken op de minder kritische plaatsen in je modular. Bv wat LFO's, CV switches, extra envelopes etc. Maar met een standaard Doepfer VCO VCF (niet hun speciallekes) gaat de klank niet echt wonderlijk zijn. Ook geen drama, maar dan krijg je waarvoor je (weinig) betaalt.

Nu heb ik niet veel ervaring met Doepfer. Ik heb er enkel een quad envelope module van, omdat ik wel 4 heel snelle envelopes extra kon gebruiken in mijn systeem.

oooooh dus je hebt er niet veel ervaring mee maar wel een mening erover? Doepfer is gewoon prima spul hoor, voor ieder wat wils.
Omdat Doepfer betaalbaar is is het minder populair bij de mensen die zich duurdere dingen kunnen veroorloven. Je kunt wel opscheppen dat je in een Golf rijdt, maar liever doe je dat met een Ferrari natuurlijk. De meeste modules rijden overigens niet sneller dan een Doepfer en ze trekken ook niet sneller op. Het zelfde gaat op voor MFB.

Back