Zal de Yamaha Tenori On revolutionair worden?

Ik twijfel tussen tussen de volgende ipadd apps :tenori on v/s genome sequencer.

Ik wil de app vooral gebruiken om snel een basis (bass,drums en wat akkoorden plus wat opvulling) neer te leggen.

Wel is het dus de bedoeling hardware synths te gebruiken

Iemand ervaring met deze apps ?

ik heb ze beide,
het grote verschil is eigenlijk dat genome een pattern sequencer is met een piano roll, hierin kun je simpel de noten tekenen op je scherm. Ook de lengte van een noot is hier simpel in te verlengen door een noot langer te tekenen. Wat heel gaaf is, is dat je 'scenes' kan maken waarin je aangeeft welke patterns afgespeeld moeten worden in die scene. Dat is heel handig tijdens het performen want op deze manier kun je heel snel schakelen tussen de verse, chorus en bridge, etc zoals je dat zelf live voor ogen hebt.

de TNR-I is meer een step sequencer met een vast patroon. Dat werkt heel goed als je electronische step sequenced muziek maakt (dus 1 nootje per step). De rest van de tnr-i staat wel uitgelegd in deze thread.

voor het maken van een snelle basis zou ik zelf vooral genome gebruiken. Voor het meer berlin school achtige step based musiceren zou ik de tnr-i gebruiken.

Beide zijn goede programma's, genome is wel een stuk goedkoper overigens

Bedankt voor de snelle reactie.
Zelf had ik dit idee ook al maar de tenori sprak me vooral aan vanwege de manier waarop je dus heel snel noten kunt plaatsen en verwijderen terwijl het patroon gewoon doorloopt.

Gaat dit met de genome ook zo makkelijk en overzichtelijk?

Nog even een vraagje: is het met genome ook gewoon mogelijk om verschllende patterns achter elkaar te zetten en op die manier een song op te bouwen?

Of kun je alleen zogenaamd alleen maar live spelen zodat je steeds moet aangeven welk pattern er afgespeeld wordt?

Bedankt voor de snelle reactie.
Zelf had ik dit idee ook al maar de tenori sprak me vooral aan vanwege de manier waarop je dus heel snel noten kunt plaatsen en verwijderen terwijl het patroon gewoon doorloopt.

Gaat dit met de genome ook zo makkelijk en overzichtelijk?

ja, dat gaat net zo simpel, het lijkt iets meer op ableton live wat dat betreft. Je hebt vakjes per midi kanaal. Elk vakje is een pattern, door een vakje aan te klikken activeer je dat pattern voor dat midi kanaal. Door op het edit knopje te klikken van de pattern die actief is kom je in het piano roll edit scherm voor die pattern in dat midi kanaal, daar klik je dan je pattern in of wijzig je deze gewoon via het touchscreen. Gaat heel eenvoudig. Het is in ieder geval overzichtelijker dan een TNR-I pattern, je ziet precies welke noten je activeert en hoe lang ze duren.

Nog even een vraagje: is het met genome ook gewoon mogelijk om verschllende patterns achter elkaar te zetten en op die manier een song op te bouwen?

Of kun je alleen zogenaamd alleen maar live spelen zodat je steeds moet aangeven welk pattern er afgespeeld wordt?

ja, kan , je kunt je scenes chainen tot een song in de song mode in plaats van de live mode.

overigens ziet het edit scherm er als volgt uit:
PatternPage.jpg

en het pattern selectie scherm zoals dit:
SeqPage.jpg

Hoi de genome gekocht en je hebt gelijk ; het maken van patterns gaat spelenderwijs.

Wel zit ik met een paar vragen;

Hoe maak ik een songchain ?

Hoe copieer ik een pattern ?

Hoe plaats ik triolen in een pattern ?

Is het ook mogelijk om vanaf de genome patches op de synth te kiezen en evt het volume en de pan te regelen ?

Ik hoop dat ik niet teveel vraag ,maar ik kom er niet uit en zou graag met het programma aan de slag gaan.

Hoi de genome gekocht en je hebt gelijk ; het maken van patterns gaat spelenderwijs.

Wel zit ik met een paar vragen;

Ik hoop dat ik niet teveel vraag ,maar ik kom er niet uit en zou graag met het programma aan de slag gaan.
geen probleem, kan de vragen zo beantwoorden maar had eerder geen tijd, dus bij deze:

Hoe maak ik een songchain ?

Songchains maak je door de song on knop aan te zetten. daaronder zie je de scenes die die sequentieel speelt dan, je kunt door op het plus knopje te drukken een scene toevoegen. Druk op zo'n lege scene en activeer dan de patterns die je op die plek wilt hebben, dan klik je op plusje en doe je de volgende scene.
Uiteraard kun je scenes kopieren of tussenvoegen via de ronde knopjes achter het woord Song

Als je de song knop op Off zet kun je de scenes zelf activeren. Een scene wordt dan automatisch herhaald tot je een nieuwe kiest.

Hoe copieer ik een pattern ?
dat doe je door op een track een pattern te kiezen en op die regel op het pennetje te drukken. Dan kom je in het pattern edit scherm, daar zie je een heleboel knopjes, je kunt via de ronde knopjes links selecties maken of de hele pattern kopieren, maar simpeler is het om rechtsboven op de I knop te drukken en dan duplicate pattern te kiezen. Dan heb je een kopie van je huidige als nieuw pattern

Hoe plaats ik triolen in een pattern ?
Zelfde plek, in het pattern edit scherm zie je rechts knopjes voor de quantize value en groove (swing parameters). Daar zie je ook een icon met 3 nootjes staan, klik die aan en je quantize value gaat naar triolen (en je grid ook)

Is het ook mogelijk om vanaf de genome patches op de synth te kiezen en evt het volume en de pan te regelen ?
uiteraard, weer in het pattern edit scherm , daar zie je linksboven een ronde grafiekje, als je daar op klikt kom je in het free draw envelope scherm, nu zie je links onderin 2 knoppen INS en CC, je kunt hier elke CC toevoegen die je wilt en vrij het verloop tekenen (zoals bijvoorbeeld cutoff) maar ook kun je hier kiezen voor program changes, aftertouch, pitchbend en ga zo maar door.

Dus eigenlijk is het allemaal heel erg simpel, en juist dat is de kracht van Genome, het is echt gericht op midi based pattern sequencing. Zo kun je een pattern van 32 length aanmaken en deze mixen met een pattern van 4 length bijvoorbeeld. Ook kun je ervoor kiezen om alleen CC patterns aan te maken, zoals bijvoorbeeld step filter patterns op het kanaal van je keuze. Al dat soort dingen zijn heel erg simpel te doen als je die paar dingen van de interface doorhebt

De handleiding kun je overigens te voorschijn krijgen door op het ? te klikken in het hoofdscherm, dan opent die de meest actuele handleiding op de website, die overigens wel enigzins beperkt is, maar het geeft voldoende houvast om je te redden.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag :)

Back