Hoi de genome gekocht en je hebt gelijk ; het maken van patterns gaat spelenderwijs.
Wel zit ik met een paar vragen;
Ik hoop dat ik niet teveel vraag ,maar ik kom er niet uit en zou graag met het programma aan de slag gaan.
geen probleem, kan de vragen zo beantwoorden maar had eerder geen tijd, dus bij deze:
Hoe maak ik een songchain ?
Songchains maak je door de song on knop aan te zetten. daaronder zie je de scenes die die sequentieel speelt dan, je kunt door op het plus knopje te drukken een scene toevoegen. Druk op zo'n lege scene en activeer dan de patterns die je op die plek wilt hebben, dan klik je op plusje en doe je de volgende scene.
Uiteraard kun je scenes kopieren of tussenvoegen via de ronde knopjes achter het woord Song
Als je de song knop op Off zet kun je de scenes zelf activeren. Een scene wordt dan automatisch herhaald tot je een nieuwe kiest.
Hoe copieer ik een pattern ?
dat doe je door op een track een pattern te kiezen en op die regel op het pennetje te drukken. Dan kom je in het pattern edit scherm, daar zie je een heleboel knopjes, je kunt via de ronde knopjes links selecties maken of de hele pattern kopieren, maar simpeler is het om rechtsboven op de I knop te drukken en dan duplicate pattern te kiezen. Dan heb je een kopie van je huidige als nieuw pattern
Hoe plaats ik triolen in een pattern ?
Zelfde plek, in het pattern edit scherm zie je rechts knopjes voor de quantize value en groove (swing parameters). Daar zie je ook een icon met 3 nootjes staan, klik die aan en je quantize value gaat naar triolen (en je grid ook)
Is het ook mogelijk om vanaf de genome patches op de synth te kiezen en evt het volume en de pan te regelen ?
uiteraard, weer in het pattern edit scherm , daar zie je linksboven een ronde grafiekje, als je daar op klikt kom je in het free draw envelope scherm, nu zie je links onderin 2 knoppen INS en CC, je kunt hier elke CC toevoegen die je wilt en vrij het verloop tekenen (zoals bijvoorbeeld cutoff) maar ook kun je hier kiezen voor program changes, aftertouch, pitchbend en ga zo maar door.
Dus eigenlijk is het allemaal heel erg simpel, en juist dat is de kracht van Genome, het is echt gericht op midi based pattern sequencing. Zo kun je een pattern van 32 length aanmaken en deze mixen met een pattern van 4 length bijvoorbeeld. Ook kun je ervoor kiezen om alleen CC patterns aan te maken, zoals bijvoorbeeld step filter patterns op het kanaal van je keuze. Al dat soort dingen zijn heel erg simpel te doen als je die paar dingen van de interface doorhebt
De handleiding kun je overigens te voorschijn krijgen door op het ? te klikken in het hoofdscherm, dan opent die de meest actuele handleiding op de website, die overigens wel enigzins beperkt is, maar het geeft voldoende houvast om je te redden.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag