Midi Gitaar Vs Elect Gitaar

steve r

Stamgast
Hi,

Ik heb wat geld over en wil een Elect gitaar kopen en dan native instruments Guitar amp gebruiken.

Heb ergens gelezen dat er tegen woordig ook prima midi gitaartjes zijn en waar je zelfs je vst mee kan bespelen.

Heeft iemand ervaring hiermee ? en wat ben je ongv kwijt hiervoor.
En graag voor en tegens :)

GR

Misschien heb je hier meer succes...
http://www.gitaarnet.nl/forum/forum.php

Ik heb een Casio MG-510 midi gitaar (uit de jaren 80) en een Roland GK-3 element (met een VG-99).

Het grote voordeel van de Casio is dat er gewoon een Midi plug op de gitaar zelf zit. Dus je kan direct opnemen/aansturen. De gitaar kan ook aangesloten worden op een adapter zodat je er geen batterijen in hoeft te doen (ook mogelijk). Nadeel is dat de technologie niet heel snel is op de lage frequenties. Er zit gelukkig een transpose switch op, zodat je lage partijen op hoge snaren kan spelen waarmee de vertraging een stuk minder wordt. Ander nadeel is dat je vast zit aan de strat. Geen slechte gitaar maar wel een strat (H/S/S). De Casio MG-510 wordt niet meer gemaakt.

Het Roland GK-3 element moet je op je gitaar monteren (meerdere opties voor verschillende soorten gitaren). Het element is niks meer dan 6 losse elementjes in 1. Van daaruit gaat een 13-polige kabel naar een 'kastje'. Dit kastje doet de vertaling naar Midi. Er zijn diverse Gitaar Synths te krijgen (waarvan de VG-99 het meest dure/mooie is) die dit signaal kunnen omzetten of je kan een GI-10/20 kopen die puur en alleen de omzetting naar Midi doet. Voordeel is dat de omzetting erg goed is (ook voor de lagere frequenties) maar dat je daarvoor dus wel extra hardware nodig hebt. Ander voordeel is dat je de GK-3 op 'elke' gitaar kan monteren - zelf accoustisch. De GK-3 en GI-20/VG-99 zijn nog nieuw verkrijgbaar.

[2c]

Ik heb daarvoor een Shadow SH-075 op een goedkope strat-kopie gemonteerd. De tracking is vrij goed imo. Het is al een oud bakje (jaren '80 denk ik), maar ook vandaag nog altijd bij de betere opties denk ik. Het is enkel een converter, dus je moet hem natuurlijk nog via MIDI aansluiten op een synth of pc of iets dergelijks. 2dehands komen ze niet zo vaak langs, maar als je er eentje kan vinden, dan is dit zeker een goede keus. Ik heb zelf nog een backupexemplaar met kapotte kabel van het converterbakje naar de gitaar. Als je een handige harry bent wil ik je die wel verkopen.

Shadow-Sh075.jpg
Shadow-SH-075.jpg

Er zijn nog wel wat andere opties (niet gigantisch veel), zoals voornamelijk de pickups van Roland + bijbehorende apparatuur en de You Rock Guitar.

you-rock-guitar.jpg

Misschien is audio-to-midi software als Melodyne ook een optie? Geen idee in hoevere dit in praktijk ook werkt, qua latency en polyphonic tracking. Let wel op: veel eenvoudige audio-to-midi apparaatjes zijn enkel monofoon.

http://www.guitarsite.com/midi-guitar-pickup/
http://home.epix.net/~joelc/midi_git.html

ga alsjeblieft voor een gewone electrische gitaar
eerst met guitar rig
later met een buizenamp:D en wat peNdale
serieus
plezier voor het leven

ga alsjeblieft voor een gewone electrische gitaar
eerst met guitar rig
later met een buizenamp:D en wat peNdale
serieus
plezier voor het leven

Wat is een beetje betaalbare elec gitaar puur voor thuis en producties.

Ik heb als gitarist een poging gewaagd met een midi gitaar, maar dat is me niet bevallen.
Het grootste gedeelte van de expressiviteit ging voor mij verloren.

Een goedkope maar toch goede gitaar: kijk een naar London City gitaren.
Ik heb inmiddels regelmatig van veel goede gitaristen gehoord dat ze daar zeer aangenaam door verrast werden.

Wat is een beetje betaalbare elec gitaar puur voor thuis en producties.

Hahaaaaa. dat is naruurlijk voor iedereen anders, betaalbaar..
... :-) Het leuke van gitaren is dat als je het juiste model koopt, ze eerder meer dan minder waard worden. Een van de redenen dat mijn collectie steeds groter en groter wordt.. De vraag is wat voor sound(s) zoek je en wat wil je daar aan uitgeven.

Hahaaaaa. dat is naruurlijk voor iedereen anders, betaalbaar..
... :-) Het leuke van gitaren is dat als je het juiste model koopt, ze eerder meer dan minder waard worden. Een van de redenen dat mijn collectie steeds groter en groter wordt.. De vraag is wat voor sound(s) zoek je en wat wil je daar aan uitgeven.

ik kan aardig gitaar spelen maar niet zo :) en ik weet dat er aardig wat amps achter zitten.
3 filmpjes van eller van buren. Naar die sound ben ik opzoek ( zijn wel 3 verschillende sounds maar de gitaar zal niet te veel afwijken hoop ik :).

meteen :)
op 4:10
meteen :)

Ik kan er tussen de 300 en 400 voor uit geven. Zal voorlopig guitar rig pro gebruiken als amp.

Let me know ben benieuwd !

p.s. ms weet je wel wat voor pedalen hij in het laatste filmpje gebruikt ) 6 min 40. Dan kan ik kijken voor de volgende aankoop :)

ik zou alleen een MIDI- gitaar systeem aanschaffen als de gitaar je hoofdinstrument is.

als je op piano beter, makkelijker, meer en sneller kan spelen dan op een gitaar dan heb je niet zo veel aan een midi-gitaar.

ik zelf ben een opgeleide gitarist en heb uiteindelijk een midi-gitaar-systeem (Roland GR-1) gekocht omdat ik nu eenmaal geen pianist ben en nu ingewikkeldere solo's kan spelen met synth-geluiden.

Toegegeven, als je redelijk goed gitaar en keyboard kan spelen, dan is een MIDI-gitaar niet de handigste optie om een synth aan te sturen. Het is wel leuk om zo een andere insteek te hebben. Je speelt sowieso andere dingen op een gitaar dan op een keyboard, gewoon omdat de notenindeling helemaal anders is. Daarnaast vind ik het ook wel fijn dat je met een MIDI-gitaar je normale gitaar geluid (via de jack-out) kan mengen met een al dan niet subtiele achtergrondklank, of je kan MIDI gebruiken om loops te triggeren enz. Ik zie het eerder als een interessant effect voor gitaar, dan als een manier om volwaardig een synth aan te drijven.

Dat gezegd zijnde, de voorbeelden die TS aanhaalt hebben niet veel te zien met een MIDI-gitaar en als ik jouw verhaal zo hoor is dit ook helemaal niet waar je naar op zoek bent. Koop gewoon iets als een goedkope (maar niet te goedkope) kopie van een stratocaster (Fender Squier bv.) met een humbucker pick-up en een goedkope amp of een amp simulator VSTi. En zodra je iets meer over elektrische gitaren weet kan je dan nog kiezen waar je nu eigenlijk naartoe wilt.

is het voor het begin niet beter een gitaar met single-coil pick ups te nemen?

humbuckers kunnen problemen geven door hun hoge output.

Zou kunnen, ik ben zelf met de goedkoopste humbucker Stagg strat begonnen en behalve de belabberde bouwkwaliteit van de gitaar heb ik hiermee nooit problemen gehad. De reden dat ik een humbucker aanraad is dat die volgens mij het best bij de sound uit de video's past (de gitaar uit de video heeft er trouwens ook één). Ik ben zelf maar een "zondagsgitarist", dus voor volledige expertenanalyses moet je niet bij mij zijn, maar ik denk wel dat je met een humbucker strat niet veel mis kan doen. Een single coil zou ook wel gaan hoor. Of een Ibanez is misschien ook een goede optie i.p.v. een strat, maar daarvoor moet TS zelf maar eens nagaan wat hij nu eigenlijk wil en dit is eigenlijk ook meer een vraag voor een gitaarforum.

humbuckers hebben meeestal een hogere output dan single-coils en versterkers, pre-amps en geluidskaarten
reageren daar niet altijd even leuk op. Ik heb er altijd mee lopen klooien...

dus voor de veiligheid zou ik single-coil nemen. of een combinatie van die twee.

Toegegeven, als je redelijk goed gitaar en keyboard kan spelen, dan is een MIDI-gitaar niet de handigste optie om een synth aan te sturen. Het is wel leuk om zo een andere insteek te hebben. Je speelt sowieso andere dingen op een gitaar dan op een keyboard, gewoon omdat de notenindeling helemaal anders is. Daarnaast vind ik het ook wel fijn dat je met een MIDI-gitaar je normale gitaar geluid (via de jack-out) kan mengen met een al dan niet subtiele achtergrondklank, of je kan MIDI gebruiken om loops te triggeren enz. Ik zie het eerder als een interessant effect voor gitaar, dan als een manier om volwaardig een synth aan te drijven.

Dat gezegd zijnde, de voorbeelden die TS aanhaalt hebben niet veel te zien met een MIDI-gitaar en als ik jouw verhaal zo hoor is dit ook helemaal niet waar je naar op zoek bent. Koop gewoon iets als een goedkope (maar niet te goedkope) kopie van een stratocaster (Fender Squier bv.) met een humbucker pick-up en een goedkope amp of een amp simulator VSTi. En zodra je iets meer over elektrische gitaren weet kan je dan nog kiezen waar je nu eigenlijk naartoe wilt.

Ik kan aardig piano spelen dus het is eigenlijk meer om een unieke akoestieke sound aan sommige producties toe te voegen. Midi keyboard en synth kan ik al vrij veel.

Ik ga op onderzoek uit thx voor de goede tips en zal nog een gitaar forum pakken voor ik besluit :)

Ik kan aardig piano spelen dus het is eigenlijk meer om een analoge sound aan sommige producties toe te voegen. Midi keyboard en synth kan ik al vrij veel.

Ik ga op onderzoek uit thx voor de goede tips en zal nog een gitaar forum pakken voor ik besluit :)

Ik versprak me haha bedoelde analoog

Ik versprak me haha bedoelde analoog

en guitar rig noem je analoog? Het is toch echt een stuk software...

heb het over elec gitaar vriend.

Nee je hebt het over een analoge sound. Die krijg je niet met een elektrische gitaar alleen:D

Nee je hebt het over een analoge sound. Die krijg je niet met een elektrische gitaar alleen:D

Jaja... Het is duidelijk dat hij het er over heeft dat ie met een gitaar expressief is op een andere manier dan dat er met bvb. een synth mogelijk is. Dus dat het zijn producties kan verrijken, lang geen gek idee, toch?

Maar back on topic.
Als je de sound zoekt uit de youtube voorbeelden dan MOET je iets nemen met een humbucker als brugelement. Met je budget is het eerste waar ik aan denk een 2e hands MIM HSS stratocaster, of een HSS Ibanez model, zoiets.

Back