Maar zit dit standaart op de gitaar of moet ik dit brugelement kopen ?
Ws newbie vraag :0
er zijn wel een paar standaard dingen te zeggen over elementen..eh..noem dit liever pick-up's. in gietaar-land:
je hebt dus single coils en humbucker pick-up's.
single coil hebben minder laag en zijn wat helderder en minder output.
geschikt voor alle stijlen muziek. vooral ook funky slagjes...maar alles is mogelijk.
humbuckers hebben meer laag en veel output. zoals ik 2x zei: door de hoge output kunnen ze problemen geven omdat andere apparatuur niet altijd goed reageert hierop.
humbuckers zijn voor vette soloklanken zeer geschikt en verder stoere rock zoals rock echt hoort te zijn.
humbuckers zijn ontworpen om minder storing in je signaal te krijgen. eigenlijk zijn het twee single coil's bij elkaar gezet.
Een van de belangrijkste gitaartypen:
[B(]Fender) stratocaster achtigen[/B]
hebben standaard 3 single coils. een in neck positie, een in bridge (brug) positie en een daar tussen in. via schakelaar kan je kiezen voor welke pickup en combinatie het geluid bepaald.
google even voor leuke plaatsjes!
Er zijn allerlei variaties mogelijk:
3 humbuckers....of twee single coil en humbucker in het midden...enzovoort..
wordt vaakaangegeven met H S S, S H S, enzvoort. H = humb. S= singlecoil
andere gitaartypen zijn:
(Gibson) Les Paul...loodzware gitaar met standaard twee humbuckers
Fender telecaster (vreemd ding..ik heb er niet zo veel mee en is erg in tegenwoordig)
al deze gitaren zijn gemaakt van een stuk massief hout.
de electrische jazz gitaar noem je semi-akoestisch,omdat hij een holle klankkast heeft.
Wat belangrijk verder aan een gitaar is of het een z.g. tremolo-systeem heeft. zo'n pook voor vibrato tot dive bomb effecten. een slecht systeem maakt je gitaar steeds vals en het maakt sowieso je klank iets anders. dus als je dit niet nodig hebt dan gitaar zonder kopen.
en verder maakt de dikte van je snaren heel veel uit. hoe dikker hoe zwaarder spelen maar meer toon.
nou...dat was het wel weer even