XR-4212 vervanger

renepela

Ouwe rot
Ik heb voor een paar euro een formant Phaser pcb op de kop getikt (uit boek 2 van de formant).
Er zitten niet zo veel onderdelen op, maar wel een twee tal ic's van het type 324. In het boek staat dat een XR-4212 zelfs nog beter is.

Die IC's zijn echter wel oud en er is inmiddels vast een goede vervanger. Is een TL074 bijvoorbeeld een goede vervanger?

Ik geloof dat ik zie wat je bedoelt. Er zit een verschil op pinnetje 14 van dat IC inderdaad.
Wat zou dan wel een goede vervanger zijn?

Nouja, ik bedoel meer hoe ze in het circuit gebruikt worden. De LM324 kan zowel single als dual supply worden gebruikt. Als hij single supply wordt gebruikt in het circuit kun je hem niet vervangen door een opamp die per se dual supply nodig heeft. Ik heb hier een chorus met LM324's erin die single supply gebruikt worden bijvoorbeeld. Da's bij effecten nog wel eens gebruikelijk omdat die vaak uit de pedaaltjes-hoek komen.

De pinout is verder hetzelfde.

Ow, en het kan zijn dat ze de snelheid (of het gebrek daaraan) van de LM324 juist nodig hebben in het circuit. Dan kan de hele boel gaan oscilleren als je er een moderne, snelle opamp in zet.

Ik zou zelf gewoon even kijken hoe hij is met de LM324. Die kosten geen drol.

Het gebruik van de 324 wordt echter afgeraden in het boek.
Daar staat dat je een 324 kunt gebruiken, maar dat het veel beter is die XR-4212 te gebruiken.
Zo'n 324 kan ik makkelijk vinden inderdaad, maar omdat er al aangegeven wordt dat die niet zo best is en zo'n XR-4212 beter is, zou ik dus liever voor die 4212 gaan. Die kan ik echter nergens vinden en vandaar dat ik daar dus een goede vervanger voor zoek.

Als je een vervanger zoekt, neem dan iets met wat minder ruis dan de 324 bijvoorbeeld de LM837 of de OP470,

TL074 of TL084 is een ander soort opamp met fet ingangen maar zal best wel goed werken. als je ze op voetjes zet kan je altijd nog uitproberen

Als je zelf een print maakt of gaatjesboard gebruikt ga dan voor de NE5532, dit is wel een dual opamp ipv een quad maar heel gangbaar

Hier het schema. Zo te zien wordt er +12 en -12V aangesloten op het IC. Bedoel je dat met dual supply?
Zo'n 324 schijnt nogal te ruisen en dus zegt het boek zelf al dat die XR-4212 beter is, maar die kan ik dus niet vinden.

Attachments

• Phaser.jpg
    Phaser.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 73
Ik zie trouwens in de datasheet dat ze de XR4212 omschrijven als "similar to the 741 but with less power consumption". Dus die XR4212 is ook behoorlijk achterhaald. De 741 is een oer-opamp.

[edit] alhoewel ze wel matched zijn, dus da's wel een pré voor dit soort applicaties.

LT1014 misschien?

Nog even verder gekeken en volgens mij heeft die 1014 15V nodig en geen 12V.

Dat zie ik nergens staan. De specs zijn opgegeven @15V maar dat zegt niks.
Er staat in de tekst dat hij minimaal 5V nodig heeft en maximaal +/- 30V.

Opamps hebben sowieso nooit een vast voltage nodig (de LM324 is ook niet alleen 12V).

minimum supply.......3.4volts. Dus gaat prima, maar ik zou er inderdaad ook eerst een 324 in floepen, beter kan altijd nog. TL074 werkt waarschijnlijk ook prima.
Of OPA4134, klinkt erg lekker, maar of je dat in een phaser ook hoort......

Ik gooi er wel een 074 in, want die heb ik hier nog liggen. Het ding zal er zeker niet door ontploffen of zo. Werkt het niet gooi ik er wel een 324 in en kijk ik later wel verder.

Back