Juno 60 Vs Jupiter 6

DRe

SSM spacestation
Mijn vraag: kan je echt veel meer met een Jupiter 6 dan met een Juno 60 als je nog andere synths hebt zoals een dx7 die je kan layeren met elkaar?

Ja, je kan echt veel meer met een Jupiter 6. De twee zijn niet te vergelijken, de Jupiter-6 heeft veeeeel meer synthese opties en routings die the Juno 6/60 niet hebben.

Mvg,

CoolRunning

Een Jupiter-6 kan klinken als een Juno-60 (zonder chorus).
Aan de andere kant, een Jupiter-6 kan een aantal typische 2-oscillator dingen (sync, crossmod) die een Juno-60 nooit zal kunnen.

Een Juno-60 klinkt altijd goed, dat heeft ook te maken met de vrij beperkte control ranges.
Een Jupiter-6 heeft ook wel sweet spots, maar die moet je weten te vinden, er zijn ook genoeg settings waarbij 't niet zo impressive klinkt.

Een Jupiter-6 heeft multimode filter en kan layeren / unison detune, wat een bepaalde klank geeft.
Een Juno-60 heeft daartegen een fijne chorus.

Ik zelf dacht altijd dat een Jupiter-6 / MKS-80 toffer zouden zijn. Meer is beter, dat idee.
Uiteindelijk bleek dat voor mij niet zo te werken; de MKS-80 en (later) Jupiter-6 gingen, de Juno-60 had ik te leen en heb ik daarna gekocht om nooit meer te verdwijnen.

Maar waarom deed je de Jupiter 6 dan weg? Puur vanwege het feit dat je niet altijd een lekkere sound had bij een willekeurige instelling van de knoppen?

Nee, gewoon meer lol met de Juno. Ik heb minder 'klik' met de Jupiter-6, wel weer veel met de Jupiter-8 daartegen. Maarja...

het zou kunnen dat de constructie net anders is en daarom een beter werkflow heeft/krijgt.

Jupiter 6 is een beetje rare synth in de jupiter reeks, er is iets met die sound...beetje plastic statisch ofzo kan het niet echt goed omschrijven...maar het mist echt iets wat de Jupiter 4, Jupiter 8 en dus die Juno 60 wel hebben.

De jupiter 6 heeft het bij mij ook niet lang uitgehouden. Een JX10 of zelfs JX8 en een hoop veel goedkopere 2 oscies synthjes klinken veel karakteristieker...vinnik dan maar ik denk een hoop andere ook hoor ;p

Ook hier is de JP6 weggegaan en de Juno-60 gebleven.

Ik zou iig niet de Juno gelijk wegdoen voordat je de JP hebt.

Back