Niet voordehandliggende drummachines in klassieke house

mpc 60 en sp1200 zijn samplers, en waar het mij hier om gaat zijn de specifieke rom geluiden van verschillende drumcomputers.
Samplers hebben ook hun eigen geluid, maar dan gaat het over de sonische karakter (filters, ADDA, bitrate, en dat soort dingen) die een sampler toevoegt aan het geluid die je er mee opneemt. Soms denk ik mijn s900 te herkennen in producties maar dit soort dingen zijn heel moeilijk te horen en vaak te maken hebben met spoken in je hoofd.

Ik snap niet waarom je dit zo makkelijk naast je neer legt, denk je nou echt dat niemand een sampler gebruikte? Of past dat niet in je belevingswereld van deze muziekstroming. Ik durf zelfs te stellen dat er vaker een sampler is gebruikt dan een echte 808. Ik kan het even niet vinden op yuotube maar daar ergens staat een heel interessant filmpje betreffende dit onderwerp.

Ik snap niet waarom je dit zo makkelijk naast je neer legt, denk je nou echt dat niemand een sampler gebruikte? Of past dat niet in je belevingswereld van deze muziekstroming. Ik durf zelfs te stellen dat er vaker een sampler is gebruikt dan een echte 808. Ik kan het even niet vinden op yuotube maar daar ergens staat een heel interessant filmpje betreffende dit onderwerp.

Het wordt echt een hele zweverige discussie als we het over sampler geluid gaan hebben. En natuurlijk werden samplers veel gebruikt. Misschien niet zo zeer in chicago en proto house (die mensen konden het vaak niet betalen) maar in hiphouse enzo werd veel gesampled. Bij innercity werd ensoniq mirage gebruikt, maar niet voor de drums.

klf alles hier schijnt door s900 te zijn gegaan.

Ik hoor ook vaak W30 in nummers. Als ie omlaag gaat, dan klinkt ie heel nat heel snotterig ofzoiets. Prodigy - we gonna rock Heel nat slijmerig hoog.

Hangt er ook vanaf naar welk jaar je kijkt. Samplers waren toen niet goedkoop, een s900 was toen 'ie uitkwam betaalbaar, maar nog steeds een paar duizend dollar. Dus ik denk wel dat veel van de eerste houseplaten juist toch uit originele drumdozen kwam. Een oude drummachine kocht je waarschijnlijk voor weinig, misschien wel juist omdat deze door de meer draagkrachtige studio's werden vervangen door samplers.

W30 is ook meer een uk rave ding uit de jaren 90.

In chicago samplede mensen ook met bijvoorbeeld een rz-1. Of losse vocale stabs met een mirage. Maar multitimbrale samplers, waar je drums mee kon programmeren konden ze niet betalen.

Ik hoor hier nu de SP1200 voorbijkomen, een sampler inderdaad. Maar zijn voorganger de SP12, die had toch wel een aantal preset drumsounds in ROM?

hahaha wow die tape edit is echt gekkenwerk, wel vet.

Mss Ik heb nu een cr78, en dat ding is ook echt supervet, volgens mij ook niet te onderschatten voor house/jackin' doeleinden :). Doet me soms ook denken aan sommige James Stinson/Gerald Donald uitstapjes, al weet ik niet zeker of zij m gebuikt hebben, weet iemand bekende tracks met een cr78? heb hier zelf wat gespeeld met een cr78: https://soundcloud.com/magnesii/palma-wildlife

nog iets: is dit een dus een 808 (wat me lijkt) of dr-660 of iets dergelijks? of een 808 met andere kick? die kick is zo niice <3.

Mijn god, we hebben het over house, niet over suicidale nichten pop, alsjeblieft zeg.......

Heb geen klagen op dat vlak, maar voor je het weet is het hier simple minds ipv van man parish en farley jackmaster funk

Back