Niet voordehandliggende drummachines in klassieke house

Misschien moet je het even aan Smackos vragen.

Goed punt, maar... misschien moet het maar een geheim blijven :)

ik heb overigens een DR660 binnen, ding is zo vet, bija TEVEEL opties. Ik kan echt oneindig lang met dat ding spelen/tweaken. Beetje compressie, door mn studer169. GOUD. JACK BEATS. DANCEMANIA. HYPNOGHETTO.

Goed punt, maar... misschien moet het maar een geheim blijven :)

ik heb overigens een DR660 binnen, ding is zo vet, bija TEVEEL opties. Ik kan echt oneindig lang met dat ding spelen/tweaken. Beetje compressie, door mn studer169. GOUD. JACK BEATS. DANCEMANIA. HYPNOGHETTO.

De DR-660 is inderdaad een leuke bak, je redt het ook meestal net met vier outputs. Jammer dat die van mij overleden is. En wat een mooie verrassing dat je de decay van die 808 sample nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellll verder kunt opentrekken :okdan:

Ik val in de herhaling maar toch.

Ik lees op internet teveel tegenstrijdige berichten over de Akai MPC60 en Emu SP1200 als het aankomt op interne drumsound. Zijn, of waren, dit nou blanko samplers? Of hadden ze, naast de samplingfuncties, ook interne ROM drumsamples?

Volgens mij heeft de MPC60 geen interne drumsamples en de SP1200 wel.
Van SP12 weet ik zeker dat hij interne drumsamples heeft.
Wat een SP12 ook doet is: alle samples die je hebt gemaakt onthouden als je hem uitzet.
Dus als je hem aanzet staan de zelfgemaakte samples er ook nog in.
De fabrieksgeluiden van een SP12 zijn overigens niet wisbaar.

De MPC60 onthoudt zijn samples niet als je hem uitzet.
Dus met een MPC60 moet je alles eerst opslaan op een diskette voor je hem uit zet, en weer laden als je hem aanzet.
De verwarring komt misschien hierdoor.
Misschien heeft Akai bij zijn MPC60's destijds een paar diskettes met geluiden gedaan die nu als "de MPC60 drumgeluiden" door het leven gaan.

De standaard drumgeluiden die in de rx5 zitten vind ik eigenlijk niet zo heel goed. Maar je kan er heel veel aan editten en veranderen. Ik heb ten eerste dat nep (loop) galm uitgezet, daarna de toms voorzien van een pitch envelope zodat de pitch naar beneden gaat, dan krijg je een beetje van die 707 achtige toms. Anders vind ik ze te plat.
De synth toms heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.

En ik lees op de Vintage Synth Explorer dat de MPC60 32 drumsounds heeft?

volgens mij bedoelen ze daarmee dat hij 32 slots heeft voor verschillende sounds. Dat je per keer max 32 sounds kan gebruiken.

Volgens mij heeft de MPC60 geen interne drumsamples en de SP1200 wel.
Van SP12 weet ik zeker dat hij interne drumsamples heeft.
Wat een SP12 ook doet is: alle samples die je hebt gemaakt onthouden als je hem uitzet.
Dus als je hem aanzet staan de zelfgemaakte samples er ook nog in.
De fabrieksgeluiden van een SP12 zijn overigens niet wisbaar.

De MPC60 onthoudt zijn samples niet als je hem uitzet.
Dus met een MPC60 moet je alles eerst opslaan op een diskette voor je hem uit zet, en weer laden als je hem aanzet.
Misschien heeft Akai bij zijn MPC60's destijds een paar diskettes met geluiden gedaan die nu als "de MPC60 drumgeluiden" door het leven gaan.

volgens mij bedoelen ze daarmee dat hij 32 slots heeft voor verschillende sounds. Dat je per keer max 32 sounds kan gebruiken.

SP1200 heeft geen interne drumsamples.

Bedankt voor de info over de SP1200. Nu ga ik nog ff uitzoeken of de MPC60 diskettes had, misschien kan ik een manual vinden op het net, Thanks!

Ik heb ff gesurfd, volgens Wikipedia kwam de originele MPC60 met 4 floppy diskettes. Waarschijnlijk zijn dat dus "de MPC60 drumgeluiden"!

Is dit Linndrum lm2? Ik hoor verder ook 808 cowbells, later in de track hoor ik 909 hihats en toms maar de eerste kan ik moeilijk determineren.

klassieke drumdozen

klassieke drumdozen

de drums in 'Model 500 - No Ufo's' zijn gedaan met een kawai R-100 :P

Back