Synths/drumcomputers via mixer naar geluidskaart: Merkbaar kwaliteitsverlies?

SB-SIX

Ouwe rot
Hallo,

Ik zit te twijfelen of ik een mixer ga kopen of niet. Ik heb nu een soundcard met voldoende inputs, maar het voordeel van een mixer is dat je effecten op de sends kan zetten en volume/eq makkelijker bedienen, zonder dat je laptop aan hoeft. Ik zit te denken aan een soundcraft of iets in die range. Denk je dat de geluidskwaliteit daaronder te lijden heeft, en is dit goed merkbaar?

Met en budget tafel is dat wel merkbaar dan klinkt direct op de soundcard schoner en minder wollig
Afhankelijk van het karakter v/d tafel zal je hier meer of minder gelukkig van worden, testen dus

Waarom gebruik je de inputs van je geluidskaart niet gewoon om de effecten uit je DAW te gebruiken?

Maar dan moet je dus wel je laptop aanhebben ja..

Waarom gebruik je de inputs van je geluidskaart niet gewoon om de effecten uit je DAW te gebruiken?

Maar dan moet je dus wel je laptop aanhebben ja..

Ik merk dat ik het heerlijk vind om gewoon de knop om te zetten van de apparaten en gaan. Niet eerst een laptop booten, ableton starten, verschillende sporen maken, FX erop zetten (zou misschien nog in een template kunnen), de latency die je daarmee introduceert etc. Maar misschien is het wel een beetje overkill idd.

Ik zou het niet met een budgettafel doen en met een goede tafel en wat fx en compressie ben je zo 5k verder

Is gewoon een digitale mixer toch? Geluidskaart met control surface
De inputs zijn gewoon fyieke sounddeivce inputs

5k is iets te veel van het goede voor de hobby. De synths/drumcomputers gebruik ik meer om te jammen. Tracks maken doe ik ITB. Ik zou natuurlijk voor het produceren de synths even om kunnen pluggen naar m'n soundcard.

Ik zou graag willen dat ik het kon testen maar dat gaat niet zo makkelijk. Dan moet je toch eerst het apparaat thuis hebben. Dacht er gewoon 1tje van marktplaats te scoren.

Een mixer zou ik nooit tweedehands kopen maar dat is mijn mening..

De betere mixers die je kan scoren zijn vaak tweedehands.
Een oudere mixer heeft onderhoud nodig. Voordeel tov. een nieuwe mixer is dat dit onderhoud ook relatief simpel uitgevoerd kan worden.

ik heb een spirit live die je gratis mag komen afhalen, heeft maar 1 dood kanaal, voor de rest wel vet geluid

Je kan een patchbay erbij kopen.
Al je synths op de patchbay > split > naar geluidskaart en mixer tegelijk.
Dan hoef je niet om te pluggen.
En de prijs van een patchbay kost goeiekoop.

Om even Ralphie's advies te relativeren. Hij heeft gelijk een 5K tafel klinkt beter dan een budget tafel maar de vraag is natuurlijk is de verbetering die de 4500e meer oplevert die mixer ook echt waard. Voor de gemiddelde thuis studio producer vind ik dat persoonlijk echt onzin. Je kan beter meer geld steken in het tunen van je ruimte o.i.d. vind ik. Het plezier dat het mixen op een echte tafel met zich mee brengt is voor mij veel meer waard dan het kleine beetje verlies in geluidskwaliteit. Als je het al verlies mag noemen.

Om dan toch weer met Ralphie te eindigen. Testen dus. De een vind het kwaliteitsverschil een verlies de ander juist een toevoeging. Cleaner is lang niet altijd mooier vind ik.

Je kan een patchbay erbij kopen.
Al je synths op de patchbay > split > naar geluidskaart en mixer tegelijk.
Dan hoef je niet om te pluggen.
En de prijs van een patchbay kost goeiekoop.

wat heb je dan aan die mixer.

Dat van die patchbay splitten is wel een goede tip, is voor mij misschien ook wel handig, hoewel ik nog twijfel of ik wel zo veel extra overgangen wil creeeren met patchbays

Back