De grote Ableton Push thread

Quif, heb jij ook de accent en de slide op de push zodat je volledige patterns kan maken vanuit de push, of is dat niet mogelijk. Heb het nog niet getest eigenlijk... Ook ben ik nog benieuwd of je patterns die in de tb-3 geprogrammeerd zijn kan launchen op de push.

Quif, heb jij ook de accent en de slide op de push zodat je volledige patterns kan maken vanuit de push, of is dat niet mogelijk. Heb het nog niet getest eigenlijk... Ook ben ik nog benieuwd of je patterns die in de tb-3 geprogrammeerd zijn kan launchen op de push.

Ja dat kan uiteraard gewoon, dat is heel simpel te doen via de push stepsequencer, een slide is een overlappende noot en een accent is een velocity boven de 100. Dus megasimpel uit te voeren en je hebt je pattern dan gelijk in je clip staan in je ableton project.

Uiteraard kun je ook de cutoff, reso, accent, effect, modulaties, etc van je push dan bedienen via de controller draaiknoppen, net zoals je dat met de tr-8 kan op de push. Voordeel is dan dat je gelijk alle voordelen van de push kan benutten, zoals bijvoorbeeld cutoff patterns per step in je pattern geprogrammeerd.

Maar goed, dat soort dingen zou voor de meesten hier gesneden koek moeten zijn, dus dat hoef ik niet uit te leggen lijkt me.

Launchen van tb3 patterns zelf is slecht een midi clock heensturen, dan kun je ze starten via de play knop op de push , de patterns moet je dan wel wisselen op de tb3 zelf in dat geval. Maar ook in die gevallen kun je dan wel de step sequencer voor dat soort cutoff tricks gebruiken over de patterns in de tb3 zelf aangezien dan de steps gelijk lopen. En hebt kan zelfs op de ableton effecten over de tb3 heen.

Blijft een erg vette setup zo'n push systeem als je hem goed ingericht hebt.

Thnx quif, de tr-8 heb ik inderdaad al in de push staan. Wilde me eigenlijk gaan verdiepen in de tb-3. Heb ik weer genoeg te doen aankomend weekend :)
Ben nog steeds echt superblij met mijn push, doet het ook prima in een hardware/software setup!

Thnx quif, de tr-8 heb ik inderdaad al in de push staan. Wilde me eigenlijk gaan verdiepen in de tb-3. Heb ik weer genoeg te doen aankomend weekend :)
Ben nog steeds echt superblij met mijn push, doet het ook prima in een hardware/software setup!

ja klopt, ik heb al mijn hardware erin zitten, ook de tr-8 en tb3. Vooral het feit dat je per step al die automation kan toevoegen is gewoon een enorm voordeel, dan heb je dus niet alleen een note step sequencer / drum sequencer, maar ook nog eens een step sequencer die per step alle parameters kan automatiseren per pattern. En dat voor alle hardware en vsts. Voegt erg veel toe op die manier.

Overigens werkt dat ook voor effecten natuurlijk, ik heb mijn korg kaos KP3+ ook volledig via push lopen, ik kan in de step sequencer de samples starten, en in realtime of via step sequencing het xy pad voor effecten volledig programmeren. Dat is echt super handig, aangezien je op die manier zo je samples mee kan laten lopen live, maar ook volledig in sync de meest wilde FX step sequences maken (bijvoorbeeld grain of loop manipulatie via de step sequencer in de push volledig in sync met al je andere patterns). Ik sta er echt versteld van wat die push in mijn studio en live setup allemaal toevoegt, dat zou ik met 2 handen nooit voor elkaar kunnen krijgen :D

overigens voor de mensen die dat niet weten, als je een note ingedrukt houdt kun je switchen tussen note sequencing en parameter automation sequencing via de 2 knoppen bovenin (ik ga er vanuit dat iedereen dat weet, maar voor de zekerheid meld ik het toch maar even).

Quifster is inmiddels wel een beetje de "push master" van synthforum he :D

Fraid so.....ik lees dan ook altijd aandachtig mee. Dat van die note sequencer wist ik dan toevallig al maar ik lees regelmatig erg nuttige informatie in zijn posts! :okdan:

Oh die kp3 is ook eigenlijk wel praktisch, nooit aan gedacht eigenlijk... Ik heb hem nu via een send/return, wat ook leuk is, maar voledig automaten.... Wow.

Ja, dat voegt best veel toe aan je live performance setup, en het is niet eens moeilijk te doen :)

gewoon een m4l CC mapper erin zetten en dan de volgende control changes toevoegen:
CC12: Touchpad X positie
CC13: Touchpad Y positie
CC93: Level Slider
CC94: FX Depth

De samples kun je triggeren in de step sequencer via:
Sample bank A: Nootnummer 36 (C)
Sample bank B: Nootnummer 37 (C#)
Sample bank C: Nootnummer 38 (D)
Sample bank D: Nootnummer 39 (D#)

Als je een program change M4L device in je external instrument toevoegt kun je ook nog switchen van effect.

Met die Noot nummers in je sequencer kun je wel coole dingen uithalen overigens, afhankelijk van je sample trigger mode van je pad in de KP3+ (bijvoorbeeld hold reset start of alleen afspelen als je hem vasthoudt) kun je zeker in combinatie met level best gave repetition FX maken met die sample. Dan zet je de repeat aan op je push en je drukt de sample noot in (kan zelfs live via de note functie, dus niet in step sequence mode) en dan loopt die in sync mee met retrigger effects in je track doordat de push allemaal korte nootjes in 8, 16th of 32th heenstuurt.

Meer heb je eigenlijk niet nodig om je KP3+ dan automatiseerbaar te maken voor je live set. En dan is het een kwestie van automation patterns maken op de push en die kun je dan activeren wanneer je wilt over je inputs heen tijdens je live set.

Zo moet je er wel uitkomen lijkt me.

Quifster is inmiddels wel een beetje de "push master" van synthforum he :D

:halleluja

Een kp3+... hoe weet je of je kp3 een + is. Of kan dit ook gewoon met een standaard kp3. Wisst niet dat er een plus bestond.

Anyway, wat is dat clyphx super zeg. Dat is niet iets typisch voor push, maar wel voor ableton. Er waren dingen die ik niet voor elkaar kreeg maar met clyphx lijken de grenzen heel ver weg.

Thanks quif! Voor alle input! Ik heb weer een hoop te doen!

:halleluja
Een kp3+... hoe weet je of je kp3 een + is. Of kan dit ook gewoon met een standaard kp3. Wisst niet dat er een plus bestond.

als je een kp3+ hebt dan zie je boven de write knop een +staan achter het woord KP3
28c84bb79b7bb861f77a3108c80e1653_pc.png

De verschillen zitten met name in extra effecten, verbeterde LFO filters en loopers, daarnaast is de 8 seconden sample loop drifting opgelost (niet dat dat een issue is voor push users), ondersteunt de + ook SD HC kaarten (dat kan de kp3 niet) en zo zijn er wel meer kleine dingetjes.

Midi is voor zover ik weet gelijk, dus dat zou moeten werken zoals ik het uitlegde.

De kleuren van mijn Push pads waren altijd al een beetje verschillend van elkaar, maar het lijkt steeds erger te worden. Ook knipperen de pads af en toe, beetje het idee van refresh rate van een oude crt monitor. Heb ableton support reeds gemaild. Nou las ik ooit ergens dat hier een update voor zou zijn, weet iemand dat?

De kleuren van mijn Push pads waren altijd al een beetje verschillend van elkaar, maar het lijkt steeds erger te worden. Ook knipperen de pads af en toe, beetje het idee van refresh rate van een oude crt monitor. Heb ableton support reeds gemaild. Nou las ik ooit ergens dat hier een update voor zou zijn, weet iemand dat?

bij versie 9.1 zat in ieder geval bij de beta een color calibration tool waarbij je iedere pad afzonderlijk opnieuw kon instellen kwa kleur. Hiermee heb ik alle pads dezelfde kleur gekregen. Ik weet eigenlijk niet of die tool gewoon beschikbaar gesteld is, maar daar zou je om kunnen vragen bij de ableton support.

Om de ableton push als loop station te gebruiken kun je vanaf 08:15 hier een tutorial zien hoe je dit in ableton in moet stellen (erg simpel als je weet hoe)

Quif... Heel tof die live loopingtemplate! Maar zou het ook kunnen dat je ook kan overdubben met de clips die onder elkaar zitten? Dus track 2 voor alle drumpartijtjes onder elkaar (bassdrum, snare hihat), track 2 voor de melodiepartijtjes enz.

Ik ben nu aan het live loopen met vocalen. En dacht voor in de studio de push te gebruiken ipv mijn rc-300. Omdat ik dan wat makkelijker kan jammen en ideetjes bedenken ook omdat ik alle elementen als aparte audioclips wil hebben. Om het makkelijker opnieuw in te zingen, deleten enz.

Quif... Heel tof die live loopingtemplate! Maar zou het ook kunnen dat je ook kan overdubben met de clips die onder elkaar zitten? Dus track 2 voor alle drumpartijtjes onder elkaar (bassdrum, snare hihat), track 2 voor de melodiepartijtjes enz.

Ik ben nu aan het live loopen met vocalen. En dacht voor in de studio de push te gebruiken ipv mijn rc-300. Omdat ik dan wat makkelijker kan jammen en ideetjes bedenken ook omdat ik alle elementen als aparte audioclips wil hebben. Om het makkelijker opnieuw in te zingen, deleten enz.

ja dat kan wel, je kunt van elk verticaal spoor maar 1 clip actief hebben, maar stel je hebt op de eerste rij in kolom 1 een bassdrum gemaakt. Nu wil je op rij 2 een nieuwe clip maken met die bassdrum plus een snare, dat is heel simpel te doen. Hou de duplicate knop ingedrukt op je push en kopieer de bassdrum naar de tweede rij. Daar heb je nu de bassdrum lopen (als kopie), als je standaard je template in overdub mode hebt staan kun je daar nu de snare bij inspelen.

Volgens mij heb je dan wat je wilt.

Even een vraag: ik heb de push uiteindelijk gekocht en ben ermee bezig. De basisfuncties heb ik min of meer begrepen. Maar met audio clips ben ik nog niet helemaal uit. Wat ik graag wil is:

1) nieuwe audio track toevoegen (dat lukt)
2) loop selecteren uit mijn HDD of audioclips en deze toevoegen aan de sessie (zeg maar: browsen, selecteren en dan in de sessie deze toevoegen).

Zie ik iets over mijn hoofd dat ik dat niet kan doen of moet ik toch via het scherm van de software doen met de muis? En zoals ik hier ergens las: een song toevoegen en door de 64 pads "verspreiden". Het uitleg vond ik niet helemaal duidelijk, kan iemand voor mij een goede beschrijving geven? Alvast bedankt voor de reacties :)

Misschien een inkopper eerste klas, maar ik heb hem nog niet gelezen in deze thread:
De adapter is niet nodig, maar zorgt er wel voor dat de leds in de pads feller gaan branden. Leuk voor daglicht, maar niet zo fijn in een dim verlichte studio. Gewoon niet aansluiten als je hem te fel vind. En voor de kleurverschillen gewoon een mailtje sturen naar support voor de calibratie tool. Echt weg krijg je het niet, maar het kan wel een stuk beter.

Ik heb overigens een workflow voor Live optredens ontwikkeld met een macbook air, een push en een xone 4d (analoog dj mengpaneel + 8 kanaals midi controller). De combinatie is een droom om mee te werken. Ik zal binnenkort wat meer uitleg geven (zit nu in hotel) en wellicht ook een filmpje posten.

Fijne jaarwisseling alvast!

Ronald

Even een flinke kick,

Heeft een push zin als je ableton alleen in de sequencer mode gebruikt? Ik was eigenlijk op zoeken naar een push om meteen een drumpads controller te hebben en het leven in ableton nog sneller te maken. De drumpads doe ik nu met de maschine in controller mode.

Wat ik er eigenlijk van begrijp is dat de push erg handig in de loop sessie view, maar die gebruik ik nooit. Ik ben met de muis heel snel in ableton, wat ik heel veel gebruik is samples knippen en plakken en warpen. Daarnaast gebruik ik heel veel automation en ik ben met de muis erg snel om dat allemaal in te tekenen en te knippen en plakken. Voegt de push dan nog wat toe? Ik zie me nog niet echt snel automation in tekenen op een push en mixen en eq en dynamics gaat ook prima met de muis.

Wat bied de push mij op de manier hoe ik werk?

Edit> ik bedenk me net, de push kan wel handig zijn om ideeën uit te werken in de loop view en die te muten en inmuten zodat ik de track al grof neer zet in de sequencer view en van daaruit de track uit te werken, maar verder? Ik heb het hele topic al eens doorgelezen en het leek me geweldig maar ik zie even niet wat het mij aan meerwaarde bied en toch wil ik er graag een.

Back