De grote Ableton Push thread

Sinds een dag of drie ook Push in huis, samen met Live9 Standard.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de bediening! Zeer eenvoudig en intuïtief. In no-time een beat gemaakt, bas eronder, en tweaken. Ik heb jaren gewerkt met de de MPC60ii, maar dit werkt prettiger en sneller.

Wow!

Vraag voor de pushbezitters... Kan je makkelijke werken met de push in arrangement view in Ableton. Of moet je echt eerst clips maken in Session view om er daarna een heel nummer van te maken.

Voorbeeld. Je hebt in Session view clips gemaakt en maakt er dan een nummer van in arrangement view. Daarna wil je er een losse geimproviseerde pianoriedel overheen spelen in een nieuw spoor (in arrangement view) Is dat mogelijk met de push?

Hmm ik krijg het nog niet lekker voor elkaar om onder alle 64 pads drumsamples/oneshots te krijgen. Ik heb in het verleden een hele zooi Launchpad drumracks gemaakt die exact de 64 pads beslaan. Deze wil ik graag op dezelfde manier gebruiken. Ik las in dit draadje van zowel quifster als v.i.n.n.y dat een workround is om je drumrack te groeperen als instrument rack. Dan kan je in note mode je drumrack bespelen. Maar volgens mij is dat niet hetzelfde, omdat (ook al zet je de scales uit) er altijd noten herhalen op de pads, ik krijg nooit 64 pads met verschillende sounds. Slechts 2/3e of zoiets. Doe ik iets verkeerd of lukt het op dit moment niet beter dan dit? Weet iemand nog (gratis) alternatieven?

Edit: gevonden dankzij dit filmpje: https://www.ableton.com/en/blog/performing-push-and-live-9-new-tutorial-berklees-loudon-stearns/

Als je naar scales mode gaat, en dan shift indrukt, heb je een aantal opties. Kies Seqent^ en je hebt hetzelfde gedrag als op een Launchpad; geen herhalende noten.

Laatst gewijzigd:
Als je naar scales mode gaat, en dan shift indrukt, heb je een aantal opties. Kies Seqent^ en je hebt hetzelfde gedrag als op een Launchpad; geen herhalende noten.
klopt, overigens is die shift knop megabelangrijk, die push zit stampvol met 'hidden' extra's als je knoppen indrukt met de shiftknop ingedrukt.

Inmiddels kan ik niet meer zonder de push, ik doe er inmiddels alles mee vooral als controller. Zelfs al mijn hardware heb ik nu via external instruments draaien via de push en volgezet met CC macro banken zodat ik alle belangrijke parameters van elke synth via de push kan programmeren. Ook alle audio van de externe hardware synths loopt door ableton instrument effect racks heen, dat is enorm cool want op deze manier kan ik doodsimpel een overdrive, delay, compressor, reverb, etc. over elke synth heen gooien door dat effect via de push aan te zetten. Nog beter is dat je gewoon je hardware synth kan kiezen via de push en dat ik vervolgens elk effect kan programmeren via de push voor die specifieke hardware synth. En dat allemaal via 1 apparaat en wat encoders, dat gaat echt super vloeiend en het is doodsimpel.

In de praktijk speel ik de melodieën toch vaak in via gewone keys, maar zeker nu met die melodic step sequencers pas ik ze toch ook regelmatig aan via de push, op de 1 of andere manier is dat toch wel creatief om zo compleet andere melodielijnen te krijgen dan dat ik ze normaal inspeel.
Drums doe ik altijd via de push nu, scheelt gewoon een hoop muisklikken en het gaat bloedsnel via zo'n push.

Ik had niet verwacht dat de push zo snel zo'n centrale rol zou innemen in mijn studio, wel moet je toch in de praktijk nog wel wat tijd investeren in het opzetten van je omgeving (eenmalig) om hem echt alles te laten besturen in je studio, maar goed, daar ben je binnen een dagje ook wel klaar mee om dat netjes in te stellen, daarna heb je alle settings goed staan voor de toekomst.

of te wel: ik ben nog steeds zeer blij :halleluja

Bedoel je dat je al je audio effects al in een rack zitten? Doe je dat ook met external audio effects?

Ik heb zelf nog geen Push overigens.

ja en nee,

in ableton termen maak je een external instrument die je grouped naar een rack, dus dan heb je de volgende serie in je instrument rack:
- Macro Panels (de draaiknoppen in banken met de M4L Mapper info voor je hardware of vst)
- M4L CC mapper (welke CC is gekoppeld aan welke parameter)
- External Instrument definitie (welke audio inputs gebruik je, de latency compensatie, etc)
- Audio Effects (hier de serie van effecten die je gebruikt, ik gebruik meestal: EQ - Overdrive - LFO panner - Pong Delay - Compressor - Reverb.

Dit kun je als 1 compleet rack saven en zo heb je je hardware als rack gesaved. Het mooie met de push is nu dat alles wat hierboven staat via het scherm erboven automatisch gemapped wordt plus de knoppen. Dus wil ik op een synth een overdrive dan druk ik op de push op het unmute knopje en de overdrive staat aan, vervolgens kan ik de overdrive instellen via de draaiknoppen op de push waar de teksten van de knoppen automatisch zijn ingevuld. Het zelfde kan ik doen voor de andere effecten en voor de gekoppelde CC knoppen van de synth zoals ADSR, Cutoff, Reso, etc..

Daarnaast kan ik dit dus onafhankelijk instellen voor elke synth (vst en hardware), nog fijner is dat ik via de push gewoon via de draaiknoppen alles wat hierboven staat ook nog eens kan automatiseren per pattern, dit alles zonder maar 1 keer de muis te gebruiken of naar mijn computer scherm te kijken.

De external audio effecten gebruik ik eigenlijk alleen voor het routen door synth engines heen, zo kan ik de output routen van de kronos door de virus ti, of een vst gooien door de filters van de kingkorg, of de jp8080 door de kronos heensturen, dat hele audiopad is een simpele kwestie van de outputs van de hardware naar de juiste groupchannels sturen die ook weer hun eigen audio effecten hebben. Heel simpel en extreem krachtig dus.

Enige wat je er voor nodig hebt is genoeg input en outputs op je audiointerface en dan stel je dat 1 keer in en dan werkt het voortaan zo. Maar praktisch alles is dus binnen 2 knop drukken beschikbaar op de push. Echt megahandig!

Zonder push zou ik me helemaal gek klikken op het computer scherm en op deze manier voelt het aan alsof ik hardware kan gebruiken met de voordelen van de DAW mogelijkheden die je tegenwoordig hebt. Ik zou niet anders meer willen op dit moment.

inmiddels 2 dagen een push in huis.

Ben er nog sceptisch over. Ik weet niet of ik heel mijn workflow erop wil aanpassen.
Toch heb ik er vandaag weer een uurtje of 4 mee gespeeld en dan wordt je er natuurlijk wat sneller mee. Maar ik grijp nog steeds vaak naar de muis.

Wat ik nog mis:
Audition van geluiden
snelle copy paste van scenes
Ik vind het browsen nog niet fijn
Als je een device aan het tweaken bent en je gaat naar een ander device (om te tweaken) dan zoek je soms lang om weer terug te gaan naar je parameters.

Maaaaaaar, ik geef het nog een week de kans... Misschien moet de liefde nog groeien

inmiddels 2 dagen een push in huis.

Ben er nog sceptisch over. Ik weet niet of ik heel mijn workflow erop wil aanpassen.

...

Maaaaaaar, ik geef het nog een week de kans... Misschien moet de liefde nog groeien

ah.. dit vind ik ook wel nuttige info.. kritische beoordeling vind ik interessanter als hallelujah reviews..

ah.. dit vind ik ook wel nuttige info.. kritische beoordeling vind ik interessanter als hallelujah reviews..

kritisch zijn is altijd goed, alleen iemand die na 4 uur dingen niet begrijpt wil niet zeggen dat je dat als review moet zien. Alles wat daar genoemd is kan namelijk gewoon.

- Audition van geluiden
Kan op meerdere manieren, wordt uitgebreid besproken in verschillende threads op het ableton forum. Zelf laad ik gewoon een vst in en browse dan via een dial knopje op de push door de presets en druk dan op een pad om het geluid te horen. Samples browsen kan ook via de sampler zelf. En inderdaad, daar zul je het systeem voor moeten inrichten op een bepaalde manier, maar dat kost iets meer dan 4 uur om uit te zoeken.

- snelle copy paste van scenes
tsja, hetzelfde, je kiest de pads die je wilt kopieren en je drukt op duplicate en de scene is gekopieerd. Liijkt me niet echt moeilijk :D

- Ik vind het browsen nog niet fijn
zeker bij grote installaties en veel samples / synths is dat schermpje lastig. Wat de meesten doen is een eigen folder aanmaken waarin ze de favorites op een gestructureerde manier neerzetten, dan gaat het browsen naar wat je wilt supersnel.

- Als je een device aan het tweaken bent en je gaat naar een ander device (om te tweaken) dan zoek je soms lang om weer terug te gaan naar je parameters.
Ook simpel te doen, druk op de track knop om je track te selecteren, (dus je channel), daarna op de device knop om je device te programmeren, of op de in / out knop om naar je strip te gaan en vervolgens al je gekoppelde effecten op die lane te kunnen programmeren. Maximaal 3 keer op een knopje drukken hoever je wilt.

Maar al deze info is te vinden in de handleiding, het ableton push forum en verschillende youtube videos en veel zelfs in deze thread. Maar het kan natuurlijk zijn dat midi controllers niets voor je is, dan is het inderdaad handiger om gewoon de muis weer te gebruiken aangezien een midi controller nooit een computer met muis kwa handigheid compleet kan vervangen, hooguit aanvullen.

kritisch zijn is altijd goed, alleen iemand die na 4 uur dingen niet begrijpt wil niet zeggen dat je dat als review moet zien. Alles wat daar genoemd is kan namelijk

Maar het kan natuurlijk zijn dat midi controllers niets voor je is, dan is het inderdaad handiger om gewoon de muis weer te gebruiken aangezien een midi controller nooit een computer met muis kwa handigheid compleet kan vervangen, hooguit aanvullen.

True! Toch ben ik niet heel langzaam van begrip.. Ik ben behoorlijk snel met de muis.
Die tips die je gaf had ik al gevonden. Maar ze kwamen op mijeen beetje over als workarounds.
Het browsen gaat op de push best langzaam. Browsen op de maschine gaat bijvoorbeeld veel sneller.

Ik denk dat met een paar updates de push steeds beter gaat worden. Maar ik zie nog veel verbeterpunten.

En je hebt gelijk. 4 uurtjes en mijn eigenwijsheid (lees bijvoorbeeld nooit een gebruiksaanwijzing...)

Sorry dat ik je nieuwe vriendinnetje heb bekritiseerd! ;)

Sorry dat ik je nieuwe vriendinnetje heb bekritiseerd! ;)
hehehe niet erg hoor,
alleen het ligt er wel heel dik boven op dat je je er niet in verdiept hebt, maakt mij verder natuurlijk niet uit, maar ik zou meer tijd steken in een apparaat van 500 euro, maar goed dat moet ieder voor zich weten :D

Ik zal m'n leven beteren ;)

En hoop dat ik over een week net zo enthousiast ben als jij.

Keep up the good work! ;)

Ben sinds vorige week ook lid van de Push club.
Was al een tijd gefascineerd maar de filmpjes en de berichten hier hebben me over de streep getrokken.

Mijn persoonlijke mening: fantastisch product! Moet nog veel leren maar ben er nu al hardstikke blij mee. :)

Ben sinds vorige week ook lid van de Push club.
Was al een tijd gefascineerd maar de filmpjes en de berichten hier hebben me over de streep getrokken.

Mijn persoonlijke mening: fantastisch product! Moet nog veel leren maar ben er nu al hardstikke blij mee. :)

cool, ik draai nu zelf stabiel met de 9.1 release candidate van ableton en ik merk dat ik met name die melodic step sequences heel vaak gebruik.

heb je die al getest?

Jazeker! Ik doe eigenlijk meesrtal wel mee met de Ableton beta's.
Ik draai de 9.1 nu eigenlijk al standaard (heb het icoontje van 9.06 weggehaald dus start nu altijd 9.1).

Ik had in het begin was issues met plugins maar de b26 is erg stabiel vind ik.

Die melodic stepsequencer is erg cool, zeker ook omdat je nu gewoon kunt inspelen en daarna nog edits kunt maken (dat vond ik pre 9.1 wel een tekortkoming).

Al met al ben ik erg benieuwd wat Ableton allemaal nog voor moois mogelijk gaat maken met Push. Een duidelijk verbetering zou natuurlijk zijn als we gewoon alle software instrumenten gemapped hebben in Push en zonder M4L de mogelijkheid hebben om parameters externe hardware aan te sturen (ik heb nu bijv met die CC mapper dat ik geen 8 of 14 bit CC data kan uitsturen).

Die melodic stepsequencer is erg cool, zeker ook omdat je nu gewoon kunt inspelen en daarna nog edits kunt maken (dat vond ik pre 9.1 wel een tekortkoming).

Al met al ben ik erg benieuwd wat Ableton allemaal nog voor moois mogelijk gaat maken met Push. Een duidelijk verbetering zou natuurlijk zijn als we gewoon alle software instrumenten gemapped hebben in Push en zonder M4L de mogelijkheid hebben om parameters externe hardware aan te sturen (ik heb nu bijv met die CC mapper dat ik geen 8 of 14 bit CC data kan uitsturen).

ja helemaal mee eens, 9.1 maakt er wel een veel beter apparaat van inderdaad. Zonder M4L lijkt het me wel behelpen overigens, je hebt M4L nu echt wel nodig om het echt helemaal te integreren, dus daar is ook nog wel de nodige winst te behalen voor ableton om ook de mensen die dat niet snappen of simpelweg niet de suite versie hebben een betere gebruikservaring te bieden.

Back