vervelende aarde brom

matrixxx

Ouwe rot
Ik heb al een tijdje last van een vervelende brom op de input van mijn geluidskaart. Vandaag heb ik maar eens besloten om alles in de crib los te koppelen en het probleem te traceren wat voor een groot gedeelte is gelukt alleen ik kan het niet helemaal verklaren.

Het probleem lag aan de VGA kabel die van mijn monitor op de MacPro aangesloten zit. Ik heb een nieuwe VGA kabel aangesloten en 95% van mijn brom is weg alleen zit er in het super laag freq gebied nog wel beweging. Op zich is er prima mee te werken maar toch ben ik wel benieuwd wat de kwaliteit van de VGA kabels zijn. Ik heb ook een andere monitor aangesloten via de DVI kabel en die geeft vrij weinig ruis over de speakers.

Hoe kan ik dit probleem nog beter isoleren en zijn er mensen met de zelfde ervaringen.

Ferrite beads zijn voor hoge frequenties, ze kunnen helpen als je bv een radio ontvangst hebt op je kabel.
In wezen zijn ze een LPF, laten dus 100hz vervelende brom gewoon door, dat helpt niets.

Een pc/monitor GND is verbonden aan mains ground. je krijgt dus heel makkelijk een ground loop tussen je pc en andere gear. (meet maar eens tussen een usb aansluiting en de aarde op je stekker)

Plaats een 1:1 transfo tussen je pc en het stopcontact geen ground wire verbinden uiteraard. Dat is een veilige manier om de groundloop weg te werken.

Of plaats een schakelaar op de de ground zodat je deze bij opnames kan onderbreken (niet zo veilig dan)

Of knip de ground draad door en werk op een pc zonder ground (onveilig :stupid )

Of werk met een laptop zonder extrerne beeld monitor :duivels: de smpt voeding van je laptop is mogelijk wel mains grounded ?? maar als je de voeding eruit trekt en op batterij opneemt dan is je laptop uiteraard gescheiden van de mains ground.

Greets, :biertje:

Ik heb alles aangesloten op diverse powerbrite units. (Alles staat op een aparte groep die ik speciaal hier voor heb laten maken) Alleen zou ik dat laatste stukje in het laag nog wel weg willen hebben omdat het ergens diep wel erg irritant is als de opname knop aan staat. Het is wel heel minimaal maar toch, het zint me niet. Ik zie dus in mijn Logic signaal binnen komen maar hoor hem niet direct maar er golft wel wat mee in het laag wat toch wel weer hoorbaar is.

Een andere monitor is wel een optie, ik gebruik een grote IIyama monitor op mijn MacPro omdat ik het toen zonde vond om een originele MAC monitor te kopen. Ik heb tussen mijn Mac en monitor ook een DVI naar VGA verloopje. Iets met een DVI aansluiting zal wel fijn zijn.

Ik heb even een afbeelding gemaakt van de ruis die op de EQ is te zien. LET WEL OP dat ik de gain op +24DB heb gezet zodat er een duidelijk weergave is in het laag. Als ik de gain op 0DB heb staan zie je niet maar hoor je wel wat in het laag.

Attachments

• Schermafbeelding 2013-04-04 om 17.16.21.png
    Schermafbeelding 2013-04-04 om 17.16.21.png
    41 KB · Bekeken: 119
Ik heb alles aangesloten op diverse powerbrite units. (Alles staat op een aparte groep die ik speciaal hier voor heb laten maken) Alleen zou ik dat laatste stukje in het laag nog wel weg willen hebben omdat het ergens diep wel erg irritant is als de opname knop aan staat. Het is wel heel minimaal maar toch, het zint me niet. Ik zie dus in mijn Logic signaal binnen komen maar hoor hem niet direct maar er golft wel wat mee in het laag wat toch wel weer hoorbaar is.

Een andere monitor is wel een optie, ik gebruik een grote IIyama monitor op mijn MacPro omdat ik het toen zonde vond om een originele MAC monitor te kopen. Ik heb tussen mijn Mac en monitor ook een DVI naar VGA verloopje. Iets met een DVI aansluiting zal wel fijn zijn.

Ik heb even een afbeelding gemaakt van de ruis die op de EQ is te zien. LET WEL OP dat ik de gain op +24DB heb gezet zodat er een duidelijk weergave is in het laag. Als ik de gain op 0DB heb staan zie je niet maar hoor je wel wat in het laag.

Misschien is dat verloopje het probleem.

Ik ben ook erg benieuwd naar de oorzaak van de brom.
Heb je al geprobeerd wat VIC suggereerde?

De oorzaak van de brom is vrijwel zeker de computer monitor, Als ik de VGA kabel er uit haal dan is de brom weg. Ik heb de monitor wel op een andere groep aangesloten maar ook dat heeft geen zin. De VGA kabel vervangen heeft een heel groot deel van het probleem verholpen.

Ik heb het nog niet getest op de manier van VIC. Misschien dat hij nog iets specifieker kan uitleggen hoe dat werk met de 1:1 transfo?

ja ach...ik zal wel kritiek krijgen op deze post, maar ik schrijf hem toch:

Begin met het losmaken van de aarde draad van je monitor of computer door de stekker in een ongeaarde stekkerdoos te steken. (of even een ongeaardes tekkerdoor ertussen doen). Is gevaarlijk, ik weet het. Maar levert wel snelle diagnostiek op. Als je hiermee het probleem hebt verholpen kan je daarna zoeken naar een duurzame veilige oplossing. (als je tenminste niet dood ben he..:P)

het is geen enkel probleem om een van de aardes los te maken.

zowiezo is het gebruikelijk om een ding te aarden, en de rest niet.
( dit geldt alleen voor apparaten die op mekaar aangesloten zijn, dus een gitaarversterker moet natuurlijk wel geaard worden....:D)

:mega:

In tegendeel Matthew, ik heb een niet geaarde stekkerdoos tussen de monitor en het stopcontact gezet en nu is de brom helemaal weg en zie ik visueel ook geen input meer. Probleem zit hem echt dus in de monitor die een lelijke aardebrom maakt.

Op zich moet het geen kwaad kunnen om een 60W computer monitor niet geaard aan te sluiten.

Welnee,,dat kan geen kwaad.
Ik zou gaan voor de oplossing die je nu in handen hebt.

Computermonitors zijn zowiezo van plastic, dus aarding lijkt me niet echt een meerwaarde hebben voor de veiligheid.
Als er spanning tegen de behuizing komt zal het plastic immers niet geleiden.

Ik ga morgen een stekkerdoos halen zodat alles er weer netjes bij staat. Ik had eerder verwacht dat er een kabel ergens stuk was. Zo zie je maar weer.

Jongens bedankt, biertje???

:mega:

Back