Wie heeft ervaring met Jaspers standaards?

janjuno

Nieuwkomer
Wil een standaard aanschaffen voor (live) 3 synths, zit te denken aan een Jaspers 3D-120B.
(of weet je een andere, zit een zware synth bij)

Wie kan mij wat vertellen over opbouwen en afbreken en over het vervoeren (te groot?) van de Jaspers standaard of andere handige weetjes/tips?

Ik heb een Jaspers rack met drie etages waar ik 5 apparaten in heb staan.
Op de onderste verdieping heb ik lange steunen die op een balk aan de achterkant rusten.
Dat is uitermate geschikt voor een zware synth. Op de bovenste etage heb ik op de standaard steunen een CS6x van 12kg staan en dat staat erg stabiel.
Jaspers zelf beweert dat de lange steunen geschikt zijn voor instrumenten tot 40 kg en de standaard steunen tot 15 kg.

Ik vind het een ideaal rack.
In de beperkte ruimte die ik ter beschikking heb als studio (was ooit slaapkamer) kan ik er prima de dingen kwijt waar ik zonder dat rack geen plaats voor zou hebben gehad.

Wat betreft mobiliteit.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik kan mij voorstellen dat een Jaspers rack niet hhet meest voor de hand liggende alternatief is als het op reizen aankomt. Als je een busje ter beschikking hebt is het allemaal nog te doen, maar anders moet je het rack telkens uit elkaar halen. Je kunt het rack wel enigszins inklappen, maar om het echt compact te kunnen vervoeren vrees ik dat je elke keer de buizen waar de synths op rusten zult moeten verwijderen.
Hoe stevig het een en ander blijft als je deze handeling regelmatig herhaalt weet ik niet, maar misschien hebben anderen daar wel ervaring mee.

Kort gezegd vind ik het Jaspers rack in een studio omgeving uitermate geschikt, maar betwijfel ik of het voor live gebruik wel de beste keuze is.

groet

Tom

Niet geschikt voor optreden, is mijn mening. Of je moet veel tijd hebben.

Niet geschikt voor optreden, is mijn mening. Of je moet veel tijd hebben.

Die tijd kan wel meevallen als je de zijkanten in elkaar laat zitten en alleen de horizontale buizen eruit haalt. Bij een Jaspers met 3 tiers met 1 extra verstevigingsbalk voor de onderste tier hoef je dan maar 8 imbusbouten los en vast te zetten.

ik heb er een tijdje mee opgetreden.
het gaat wel, inderdaad v stukken laten staan en de 4 dwarsliggers erinduwen en vastdraaien.
tis wel een lang pak om te schouwen.
als je 3 synth's hebt is er weinig alternatief, het voordeel is dat het erg stabiel staat.
wel kan de onderste synth eraf kukelen aan de achterzijde als hij wat scheef naar achter staat.
ik had met tipex de juiste standen van de dwarsliggers aangegeven.

later ben ik gaan inkrimpen naar 1 of max 2 keyboards, en heb ik het rek thuisgelaten. in de studio is het nog dagelijks in gebruik

Heb een Jaspers 3D-120B gekocht, nu 2x gebruikt,
1x ff uitzoeken, 2x binnen 5 min opgezet,
lichtgewicht, mooi, stevig, beetje lastig om mee te nemen (doos =1,50m)
Bedankt voor jullie reacties.

je hebt er ook hoezen/soort opbergzak voor, even lang maar misschien wat compacter

Die Gem past wel op de onderste steunen. Die zijn ook langer dan de anderen en steunen dan op de achterste ligger voor extra stabiliteit.

Voor het podium zou ik de Quiklok QL-623 aanraden, staat zo in elkaar (bovenste 2 delen om klappen, en het X statief inklappen). De afstand tussen de onderste en tweede gedeelte is goed, is niet zo hoog als het lijkt op de foto. Vroeger ging ik altijd op pad met de Standtastic KS-301 http://www.lmproducts.com/standdd.htm Bij de Amerikaanse bands kom ik nog wel eens tegen, in Europa wel leverbaar maar dan moet je goed zoeken.

Niemand belet je de buizen in te korten als je bijvoorbeeld 1m30 nodig heb. Stuk afzagen :)
Als de gear zo breed is maakt statief of standbreedte vast niet het verschil. Jaspers is lekker licht.

Vind ze net klimrekken van Fisher Price, maar ze zijn wel enorm stevig!

Niemand belet je de buizen in te korten als je bijvoorbeeld 1m30 nodig heb. Stuk afzagen :)
Als de gear zo breed is maakt statief of standbreedte vast niet het verschil. Jaspers is lekker licht.
Idd, zelf ook gedaan, de 120 versie was net te breed voor in een nis, dus gewoon een paar cm van de buizen gezaagd. Gaat prima met aluminium :okdan:

Klimmen zou ik niet doen als jaspers 15 kg per buis garandeerd. Snel een U ipv een rechte buis, als resultaat

Mijn ervaring met de Jaspers 3D-120B, een vriend heeft een opbergzak voor me gemaakt, vervoer gaat prima. elke week opbouwen en afbreken , op de middelste buis/stang staat een synth van 25kg.
Ben erg tevreden met mijn Jaspers

Jaspers vs Quiklok

Jaspers vs Quiklok

Ik gebruik nu sinds enkele jaren Jaspers stand op podium: MotifES8 onderop (+/- 30kg) en Hammond XK2 (+/- 20kg) erbovenop. Daarvoor zelfde setup op een Quiklok stand gehad.

Voor mij werd duidelijk dat de Jaspers stand veel stabieler staat. Zelfs al rock-n-roll je flink op de boards, het staat prima. De Quiklok is veel sneller opgebouwd en afgebroken maar heeft de neiging om te wiebelen bij hetzelfde werk. Bij Jaspers moet je voor opbouwen even de tijd nemen.

Succes met kiezen!

Dick

Om nog even in te haken op het draagvermogen van de Jaspers; ik heb er maandenlang een Kurzweil K250 (50 kg), 2 Jupiter 4 (ca. 19 kg p st) en 2 KM60 mixers op gehad. De stand heeft dit zonder problemen doorstaan.

Back