Alles onder 100hz mono maken, hoe.

The Untitled

Ouwe rot
Hey daar,

Ik wil graag alles onder de 100hz in mijn tracks mono hebben.
Nou zijn in eerste instantie de gebruikte instrumenten die in dat gebied zitten al mono, zoals drums en bassynth.
Alleen in mijn geval (met hardcore) pan ik de kicks aan een eind van pattern met wat edits links en rechts, zodat de luisteraar flink heen en weer wordt getrokken.
Maargoed dat is dus ''tegen de regels in'' van dat alles onder 100hz mono moet blijven.
Daarom lijkt het mij wel een idee om iets op de master te gooien wat alles onder de 100 mono maakt en de rest ongemoeit.

Ik werk met Renoise en heb Fab filter pro q, waar dit probleem vast wel mee te redden valt.
De handleiding van Pro q heeft me tot dusver nog niet verder kunnen helpen, wellicht dat ik wat over het hoofd zie?
Ik dacht het probleem te kunnen oplossen door mijn master naar 2 sends te sturen, waarvan dan 1 mono pro q zou staan en de andere stereo en dan met low en high pass curves in elk zo de scheiding maken.
Helaas kan je in Renoise de master niet naar een send sturen dus dit gaat niet op.

Kortom;
Heeft iemand een idee hoe ik alles onder de 100hz mono kan maken?

HPF over je kick op die plek dat je stereo gaat....

Is inderdaad een oplossing wat ook zeker wel goed werkt denk ik.
Maar volgens mij (in meer van een mastering kwestie) moet er toch wel een manier zijn dat je de master door een plugin gooit die onder de 100 mono maakt en de rest stereo.

Dus dat je wel het stereo effect hebt dat de kick je links en rechts trekt, én de 100hz basis in het midden blijft.

gaat de kick niet door een HPF heen? en dat alles boven het afsnijpunt stereo kan blijven...?

Nee nu niet, ik zal de routing die ik in de eerste post noemde eens toepassen op alleen het kick kanaal want daar gaat het hoofdzakelijk om.

Dus het kickkanaal naar 2 sends, 1 send met een mono pro q en een lowpass curve @ 100. En 1 send met een stereo pro q en een highpass curve @ 100, kijken wat dat opleverd.

Dus het kickkanaal naar 2 sends, 1 send met een mono pro q en een lowpass curve @ 100. En 1 send met een stereo pro q en een highpass curve @ 100, kijken wat dat opleverd.

Deze constructie werkt +/- wel, het gaat goed zolang ik send 1 alleen maar mono maak zonder eq curves, en op send 2 helemaal niets.
Zodra (zoals ik eerst in gedachten had) met low en high -pass curves ga werken op beide sends gebeuren er rare dingen met het signaal, wat mijn niet goed in de oren klinkt.

Wellicht beter om erzelf de vingers er niet meer aan te branden en ze het bij de mastering laten uitvogelen?
HPF over je kick op die plek dat je stereo gaat is tot nu toe nog de beste oplossing maar dan ben je op dat moment het laag wel kwijt.

Het moet toch niet zo lastig zijn. Elke 5.1 met bass management doet dit.

Ja zou je zeggen, alleen ik weet niet hoe het moet.

Ik ben ondertussen weer in de manuel van Fabfilter pro q gedoken, die eq kan je met channel mode op left/right zetten en daarnaast ook op mid/side.
http://www.fabfilter.com/help/ffproq-manual.pdf (pagina 10)
Misschien is daar wat mee te doen.

je hebt een plugin die dat doet. brainworx shredspread. Is een soort stereo spreader/ distortion plugin, die ook mono signaal kan uitgeven. Je kunt middels een knoppie aangeven vanaf welke frequentie het mono moet zijn. Wellicht die op je master dan maar ?

je hebt een plugin die dat doet. brainworx shredspread. Is een soort stereo spreader/ distortion plugin, die ook mono signaal kan uitgeven. Je kunt middels een knoppie aangeven vanaf welke frequentie het mono moet zijn. Wellicht die op je master dan maar ?

Dat is precies wat ik zoek inderdaad. In het introductie filmpje beginnen zij ook over mid/side - sum difference, wat fab pro q ook heeft. Dan kan ik beter uitvogelen hoe ik dat in pro q toepas (plug was tenslotte ook 150 euro) dan er nog één bij te kopen.

Dus, als iemand met Pro Q weet wat ik op de mid en side kanalen moet doen om alles onder 100hz mono te krijgen en alles erboven stereo te houden hoor ik het graag!

Nu ik het even heb laten rusten en met een frisse blik op kijk moet ik volgens mij gewoon een lowpass curve @ 100hz op de side channel(s) doen en alles wat dan overblijft is dan mid/mono..(?)

Ja, maar dan high-pass i.p.v. low-pass op de side channel. Dat zorgt ervoor dat het laag uit de side gehaald wordt en enkel nog in mid te horen is.

je maakt een groep, zend je alles heen (dit wordt je nieuwe master). Dan maak je van die groep een prefader send naar een andere groep. Je hebt dan 2 masterbussen met zelfde volumes. Dan knal je over beide een multiband plug zoals ozone waar je de bands op solo kan zetten. Dan van de eerste groep laat je alleen het laag door, en van die ander de band die je bij die ander door laat gaan. Dan doe je van de laagdoorlaat groep een plug erover die het mono maakt of zoals in cubase met de stereo combined panner.

Maar echt nodig zou het niet hoeven zijn, als je de belangrijkste shit al mono hebt die laag geven. En fok regels, lekker toch als een kick met ook wat laag van links komt...

je maakt een groep, zend je alles heen (dit wordt je nieuwe master). Dan maak je van die groep een prefader send naar een andere groep. Je hebt dan 2 masterbussen met zelfde volumes. Dan knal je over beide een multiband plug zoals ozone waar je de bands op solo kan zetten. Dan van de eerste groep laat je alleen het laag door, en van die ander de band die je bij die ander door laat gaan. Dan doe je van de laagdoorlaat groep een plug erover die het mono maakt of zoals in cubase met de stereo combined panner.

Maar echt nodig zou het niet hoeven zijn, als je de belangrijkste shit al mono hebt die laag geven. En fok regels, lekker toch als een kick met ook wat laag van links komt...

wat omslachtig.

Je kunt gewoon een stereo imaging plugin gebruiken op je master (zoals ozone bijvoorbeeld) en dan een bepaale band mono maken (of juist meer stereo)

Heeft Renoise group channels? Dan zou je kunnen overwegen om eerst de boel te summen naar een group en daar vervolgens hetzelfde send grapje op uit te voeren. En ander is de plug die MLB heeft gepost of de M/S shizzle van brainworx een prima oplossing.

Ik zou eerder kijken of het met de Fabfilter plug-in lukt. Misschien is die monoLOW gast een oude DSP held, weet je nooit, maar het lijkt me wel dat je een hoogwaardig gecode crossover wilt hebben.

Heb het gisteren eerder op de dag nog wel voorelkaar gekregen ombepaalde banden te isoleren van elkaar door verschillende manieren van groups en sends te routen en hpf en lpf, maar dan treden er phase problemen op (ben niet in bezit van eerder genoemde plugins in dit topic).

Van wat ik vannacht met de koptelefoon nog heb kunnen proberen is dat het laag eraf filteren van de side channel in fabfilter pro q het beste werkt, ik wil dat alleen nog even met de speakers goed testen, maar volgens mij is daarmee het probleem bij de horens gevat.

Kortom, mijn conclusie is door het laag van de side channel af te filteren door een EQ die mid/side - sum difference heeft blijft alleen het laag over in het mid kanaal, wat mono is.

Back