korg mini ms20 ervaringen?

ben nu wel benieuwd, al wat gemerkt?

Heb ze nog niet 1:1 naast elkaar gezet, maar mijn 1e indruk was dat exemplaren die in EU of Japan gekocht zijn volledig identiek zijn en zich gedragen.
Er is altijd wat ruis bij het opgengaan v/d VCA's, idd met name hoorbaar als het volume v/d VCO's en/of de resonantie v/h VCF laag is.
In alle MS-20's die ik in de jaren 80 heb gehad zat ook altijd in meerdere of mindere mate ruis.

Heb helaas nog geen tijd gehad voor een grondige analyse.

Vond en vind nog steeds dat die MS-20 mini een enorm goede prijs/prestatie verhoundig heeft.
Met de NL Korg importeur heb ik weinig goede ervaringen dus dat blijft voor mij altijd een minpunt bij Korg.

Wordt vervolgd.

Vond en vind nog steeds dat die MS-20 mini een enorm goede prijs/prestatie verhoundig heeft.
Met de NL Korg importeur heb ik weinig goede ervaringen dus dat blijft voor mij altijd een minpunt bij Korg.

Wordt vervolgd.

Helemaal mee eens.
Ruis of niet, licht gammele knoppen of niet, Ik vind de bouwkwaliteit best okee, en ik vind het echt waar voor je geld.
En wat Voerman betreft, dat zal altijd wel huilen met de pet op blijven.

In alle MS-20's die ik in de jaren 80 heb gehad zat ook altijd in meerdere of mindere mate ruis.
de mijne hadden dat ook. En soms kon ik zelfs Hilversum 3 of Radio Moskou er doorheen horen!

exemplaren die in EU of Japan gekocht zijn volledig identiek zijn
tuurlijk, dat hele verhaal over dat er een serie in Japan is gebouwd vanwege importheffingen is volgens mij een sprookje. China voert voor miljarden aan electronica uit naar de VS, dat is het probleem niet. iPhones en Nintendo's zijn ook allemaal Made in China. En in Japan is er ook helemaal geen capaciteit meer voor dat soort productie. behoudens wat prototypes wordt tegenwoordig echt alles in China gebouwd.

Here's my two cents ... Weet niet of de felle discussie hier over ruis de oorzaak is, maar de MS20 mini die ik sinds kort in de setup heb staan heeft geen last van ruis. Het geluid vind ik top. En via youtube zijn leuke patches te vinden (ook voor originele MS20), die dan weliswaar ietsje anders reageren maar ook weer niet al teveel afwijken (check out de paraphony of de heavy 'overdrive') ... https://www.youtube.com/watch?v=jglbXy2tN20

Het is inderdaad niet het laatste woord in bouwkwaliteit, maar voor een bedrag <400 ( via SF ) heb je toch heel aardig de soundbeleving van een (replica van) de MS20 onder de vingers. Behandel deze synth als uw geliefde: met zorg ... (en misschien houdt blijft hij wel net zolang goed functioneren als een echte MS20).

Alle waar naar zijn geld ... Hoorde een synth reparateur eens 'klagen' over de bouwkwaliteit van een Andromeda (rechstreeks op printplaat gemonteerde zaken e.d.) maar daar hangt toch een heel ander prijskaartje aan ... Je zult inderdaad ook voor 'de naam' van de MS20 betalen maar voor het bedrag dat dan resteert valt het mij al met al mee.

tuurlijk, dat hele verhaal over dat er een serie in Japan is gebouwd vanwege importheffingen is volgens mij een sprookje. China voert voor miljarden aan electronica uit naar de VS, dat is het probleem niet. iPhones en Nintendo's zijn ook allemaal Made in China. En in Japan is er ook helemaal geen capaciteit meer voor dat soort productie. behoudens wat prototypes wordt tegenwoordig echt alles in China gebouwd.

Helemaal correct, ter aanvulling even een quote uit een interview met de twee ontwerpers van Korg:
(voor wie op school bij Duits enigzins heeft opgelet)

http://www.amazona.de/report-korg-vintage-die-ms20-entwickler-fumio-mieda-und-hiroaki-nishijima/4/

Amazona.de: schreef:
Ist es aus technischer Sicht heutzutage einfacher, einen Analogsynthesizer zu bauen, als in den 70er Jahren? Sind die Bauteile heute wesentlich anders?

Hiroaki Nishijima:
Früher waren die Arbeiter mit der Technik vertraut und wussten, was man beim Zusammenbau beachten muss und wie man Schaltungen richtig abgleicht. Als wir den MS20 mini im Werk in China bauen lassen wollten, wusste dort niemand über diese Technik Bescheid. Also bin ich rüber gefahren und habe es den Arbeitern im Einzelunterricht gezeigt und alles erläutert. Ich habe quasi eine Woche in dem Werk gewohnt. Es dauerte ungefähr zwei Tage, bis wir ein Gerät zusammengebaut hatten. Aber sie haben es dann sehr schnell gelernt und ich musste nur noch die Geräte abschließend überprüfen. Nach einer Woche lief die Produktion.
Die Bauteile sind heute natürlich anders und vieles gibt es auch gar nicht mehr. Da muss man mitunter recht lange suchen, bis man Komponenten findet, die wie in der 70er Jahren klingen.

Geen werknemer had er de ballen verstand van dus heeft Hiroaki maar een soldeer workshop georganiseerd voor prive-tijd geinteresseerde werknemers en hebben ze met het daardoor gevorme soldeerclubje de hele productielijn gesoldeert. Grappig, waarschijnlijk dus allemaal made in china maar enige (soldeer) fouten per exemplaar dus voorbehouden :D:D

Als newbies m konden solderen kan ik m vast wel herstellen. Ik vind de mini prima.
Hij ruist, als je je filter open draait en dan die peak open gooit. Lig ik niet wakker van.
De eerste house nam me op cassette op om te copieren naar dat.
Wat zeuren we dan? Ik luister nog met plezier naar die oude house :)

Als newbies m konden solderen kan ik m vast wel herstellen. Ik vind de mini prima.
Hij ruist, als je je filter open draait en dan die peak open gooit. Lig ik niet wakker van.

zo te lezen kan je meteen beginnen met herstellen!

als ie gaat ruisen als je het filter open draait en dan die peak open gooit......:

dan is ie STUK! :mexico:

Dit is een heel ingewikkelde patch die speakers vernield.

Attachments

• patch007.jpg
    patch007.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 72
Back