korg mini ms20 ervaringen?

ik denk dat het nog weinig zin heeft om hier over die ruis te 'mekkeren'

als het een verkapte constructie-fout is in de vorm van minderwaardige onderdelen waardoor
de mini ms-20 boven acceptabel niveau ruis produceert en zo dus onbruikbaar wordt,
dan kan je daar internationaal misschien wat tegen doen

het kan ook zijn dat de gedachte is . dit beestje is 35 jaar oud ... ik zet hem te koop en ik koop een nieuwe.. goedkoper leuk... kleiner... meer ruimte. zelfde geluid.

dat is precies wat ik hept gedaann.

mijn echgte MS-20 verkocht en de mini gekocht. vind uiteindelijk de mini beter bij mijn muziek passen en de afmeting past ook beter bij me. net iets makkelijker in de studio en ik heb kleine handen.
met het geld kon ik de mini en ook nog een hele goede pre-amp kopen.

doordat hij wat strakker klinkt (auto tune ofzoiets) en lijkt alsof andere parameters ook strakker blijven. komt misschien door nieuwigheid, weet het niet..misschien gaat hij wel heel erg zweven over twee jaar...

hoop niet dat het een miskoop blijkt te zijn en dat ie ineens raar gaat doen na 3 jaar....
maar ook bij andere apparatuur kan en kwam er na een paar jaar eventuele fouten naar boven. niets en niks is volmaakt. en dan vinden we er met zn allen wel weer wat op!

waar blijft die ruis-mod toch? kan je zelf instellen hoeveel ruis de mini heeft...of gewooon ander op-ampje ergens in...

Op zich een interessante hypothese over de 'ruis'verschillen tussen 'chinese' vs 'Japanse' MS-20 mini exemplaren maar de feitelijke onderbouwing is nogal wrakkig IMHO.
Bovendien wordt de toon v/d gedachtenwisseling hier weer snel op tokkieniveau gebracht, mede door het blijkbaar grote ego van een forumlid dat hier 3 dagen geleden een account aanmaakt en gelijk een grote bek op zet.
(Doet me ergens denken aan Hexagon die hier ooit ook in korte tijd veel vrienden maakte op die manier)

Ik heb zelf ook > 30 jaar ervaring met diverse MS-20's en mij is het volgende bijgebleven.

-De 'oude' MS-20 ruist(te) ook vaak in meerdere of mindere mate bij het opengaan v/d VCA.
Daar bij ook enorme verschillen tussen diverse exemplaren, onafh. van type filter.

-Dat verhaal van 'chinese' vs 'Japanse' MS-20 mini exemplaren die in componenten zouden verschillen geloof ik pas als iemand het feitelijk kan onderbouwen. Dat iemand hier zegt dat een importeur gezegd heeft dat het zo is, heeft voor mij geen enkele waarde. Veel importeurs zijn niet al te ontwikkelde dozenschuivers die alles zeggen wat mensen graag horen of wat ze zelf interessant vinden klinken.

-Het placebo effect, dat zo'n grote rol speelt de werking van geneesmiddelen en de smaak van bv wijn, is ook erg aanwezig bij beoordeling van klankeigenschappen van synths.
Enige manier om gepercipieerde klankverschillen te beoordelen is dmv van dubbel-blind-gerandomiseerde tests.
In het kort:
Laat van elke type synth vijf of meer exemplaren in willekeurige volgorde afzonderlijk horen aan proefpersonen uit een panel van >10 mensen die niet weten wat ze op dat moment horen en laat het geheel bedienen door mensen die zelf ook niet weten wat ze bedienen.
(laatste is beetje lastig bij 'oude'MS-20 vs. mini, maar zou je wel kunnen uitvoeren vanaf een centraal master keyboard + mengtafel waarbij alle synths achter een gordijn staan)
Ik garandeer dat de meningen over wat wel en niet ruist & hoeveel dan, erg uiteen gaan lopen.
Herhaal het ook nog maar een keer een week later met dezelfde proefpersonen ...

Ik zal hier binnen kort mijn oude & nieuwe MS-20 even naast elkaar zetten, maar ook dat zegt me te weinig om harde uistpraken te doen.
De volgende keer dat ik in JP ben zal ik er ook even een meenemen om hier te testen

Overigens ben ik het wel eens met de hypothese dat QC/QA van elektronika iha tegenwoordig vaak slechter is dan 30 jaar geleden, en dat deze in Japan in de jaren '80 beter was dan nu in China. Echter, in de jaren 60 had Japan ook net zo'n beroerde reputatie als China nu heeft.

Daar staat dan tegenover dat componenten (elco's bv) nu beter gemaakt kunnen worden dan 30 jaar geleden, dus waarom een al dan niet Chinees gebouwde MS20 nu dan exemplarisch een ruisbak moet zijn "door de componenten" en mijn stokoud beestje met bejaarde componenten die volgens bejaarde processen gemaakt zijn en in tussentijd 30 jaar en langer alle mogelijke misbruik van George Michael covers tot zouteloze 4/4 hardcore beats heeft moeten doorstaan, is mij een raadsel.

Er lijkt een probleem te zijn met een deel van de MS20 Mini's, maar ik denk dat we met 1 roddel van 1 importeur nog niet helemaal aan de bodem van het ruisverhaal zitten.

zo is het bij gitaren!

Laatst gewijzigd:
is dat de remake op kleinere schaal ( met echte beter bespeelbare minitoetsen) van de orginele 70's tinypiano ?
ja , die ruist enorm !

yeps, daar lekken ook wat componenten erg veel ruis, althans, dat is mij vertelt door een hulpje van een hulpjt bvan een hullpje van een gulpje van een importeur van racefietsen, ofzoiets....denk ik, .... weet ik overigens niet helemaal zeker. of wel toch.... denk?....:D

:mega:

Bovendien wordt de toon v/d gedachtenwisseling hier weer snel op tokkieniveau gebracht, mede door het blijkbaar grote ego van een forumlid dat hier 3 dagen geleden een account aanmaakt en gelijk een grote bek op zet.
(Doet me ergens denken aan Hexagon die hier ooit ook in korte tijd veel vrienden maakte op die manier)

Het enige wat ik hier nog zeg is dat ik in het vervolg onderdanig iets zal posten tegenover de senioren hier, en dat er Korg Minis naar de Korg invoerder zijn gehaald om te testen volgens de specificaties, voor de rest zeg ik niets meer, ik los mijn eigen shit wel op, laat de rest van de top producers hier die nog nooit een album op de wereld hebben gezet maar in hun eigen droomwereld verder leven.

Lang leve de ruis !!

De klere suckers

Kijk, met deze constructieve en volwassen houding komen we er zeker uit. :okdan:

Gelukkig is dit niet uitgedraaid in zo'n nasty flamewar waar mensen objectief van gedachten gaan wisselen, of erger nog een redenering gaan opbouwen ofzo.:walker:

Ik hoop voor je dat je het ruisprobleem opgelost krijgt!

volgens mij is het ruis-probleem zo goed als opgelost zodra je muziek met de ms-20 mini gaat maken.
misschien vergeten we wel eens dat het daarom gaat! niet de knikkers maar het spel

maar misschien klopt het hele verhaal wel dat er exemplaren zijn die te veel ruisen.. de tijd zal het ons leren.
een hele planeet met teleurgestelde mannenjongetjes...dat wordt nog spannend...en dan bij DWDD en Pauw & Witteman aan tafel ...4 jongens met hun mini om het te demonstreren!

gut de ebm hoek is wel wat aggressief aanwezig hier, maar je moet toch wel toegeven dat e MS-20(mini of orgineel met korg 35 filter) ondanks z'n ruis(wat een bekend verschijnsel is van de MS serie) gewoon een van de betere synths is om power electronics of esplendor geometrico achtige sounds te maken

er zijn maar weinig synths die zo vies en rauw kunnen klinken, en zelfs de heren van F 242 konden goed uit de voeten met de MS
Maar wat ik al zei met mijn exemplaar heb ik geen extreme ruis(ongeveer hetzelfde nivo als m'n kawai 100f), de vorige had meer ruis en aangezien dit een geruild exemplaar is kan er idd wel wat over de bouwkwaliteit geklaagd worden afwachten wattie in de toekomst gaat doen

....
Het enige wat ik hier nog zeg is dat ik in het vervolg onderdanig iets zal posten tegenover de senioren hier, en dat er Korg Minis naar de Korg invoerder zijn gehaald om te testen volgens de specificaties, voor de rest zeg ik niets meer, ik los mijn eigen shit wel op, laat de rest van de top producers hier die nog nooit een album op de wereld hebben gezet maar in hun eigen droomwereld verder leven.

Lang leve de ruis !!

De klere suckers

Als je een normale toon aanslaat zijn mensen iha ontvankelijker voor je argumenten, ook op dit forum.

Ik heb geen tijd om ieders persoonlijkheidsstoornissen hier te diagnosticeren, maar dat je bij elke post hier opnieuw meldt hoeveel albums je uitgebracht hebt, suggereert dat er bij jou nog veel ruimte bestaat voor ontwikkeling van je zelfbeeld & communicatieve vaardigheden.

mag ik daar nog even aan toevoegen:

dit is niet een forum met als doelgroep: mensen die albums uitbrengen

het is een internet-club rond om Synthesizers

en al had je er 100 uitgebracht, dan nog kan het vreselijke a-muzikale, saaie of ronduit slechte muziek zijn. de kwantiteit zegt niets over de kwaliteit. maar daar gaat het ook niet over op dit forum.

gut de ebm hoek is wel wat aggressief aanwezig hier, maar je moet toch wel toegeven dat e MS-20(mini of orgineel met korg 35 filter) ondanks z'n ruis(wat een bekend verschijnsel is van de MS serie) gewoon een van de betere synths is om power electronics of esplendor geometrico achtige sounds te maken

er zijn maar weinig synths die zo vies en rauw kunnen klinken, en zelfs de heren van F 242 konden goed uit de voeten met de MS
Maar wat ik al zei met mijn exemplaar heb ik geen extreme ruis(ongeveer hetzelfde nivo als m'n kawai 100f), de vorige had meer ruis en aangezien dit een geruild exemplaar is kan er idd wel wat over de bouwkwaliteit geklaagd worden afwachten wattie in de toekomst gaat doen

Je kan met de MS20 inderdaad heel criminele sounds maken. 8) En hij kan ook best wel wat lieve 700-achtige of Moogy leadjes maken. Wat ik er helemaal geniaal aan vind zijn de sweet spots: soms draai je er een sound in die echt klinkt als een 10€ Casiootje, en 2 subtiele draaitjes verder heb je plots een megaklank. Of als gevolg van de niet-trackende filters dat een bepaalde klank op de ene octaaf geniaal klinkt en op een andere plots prut. Het zijn karakterbakken, maar wel schitterende karakterbakken. 8o

Ik was enkele jaren geleden bij de winter editie van DreamHack, een groot computerevenement in Zweden. Hier was ook de band Slagsmålsklubben aanwezig met een originele MS-20 (met gehandicapte toetsen en stukjes tape hier en daar). Die ruiste ook flink, maar het ding had wel een zeer agressieve sound die ver boven de ruis uit kwam. Bij een complete track hoorde je van de ruis niet meer zo veel.

Als ze de Mini exact hebben nagebouwd met dezelfde of soortgelijke onderdelen, dan is het vrij logisch dat deze hetzelfde ruist als een oude versie. Volgens mij heeft alle analoge apparatuur (of audio outputs) ook wel enige vorm van ruis. Dat moet je maar voor lief nemen als je een analoge bak koopt.

Korg beweert op hun eigen website:

The VCA maintains the basic design of the original, but it’s been modified to produce less noise than the original.

:o:

dat vind ik nogal een bold statement, want ze vergeten er wel bij te vermelden dat de kwaliteit toen wel wat beter was

ik heb er sinds het weekend ook 1 gehaald en ben er erg blij mee, het geluid is gewoon erg goed.
er zijn ook al een paar mods die her en der te vinden zijn die ik er met iemand met verstand in wil laten zetten. aangezien ik nu helemaal aan de modulair ga zou je een paar leuke mods kunnen bedenken.
had het er over met de reparateur van de music house, daar willen ze t.z.t ook workshops gaan geven, laagdrempelig.

ik ben al lekker bezig met een dubby track met de meeste sounds uit de mini ms20 :)
voor dat bedrag heb je een lekkere bak waarvan de electronica in elk geval niet verweerd of versleten is maar toch vrijwel een identieke sound heeft.

Back