korg mini ms20 ervaringen?

Ik bezit zelf geen MS20, maar wat is meestal de gangbare manier om hem goed te laten overdriven, anders dan de peak bij de LPF en HPF?

Toch wel een beetje jammer dat er geen Midi out op zit. Anders had ik em direct aan m'n Dark Energy kunnen hangen voor een extra VCO en Envelope. Wel fijn dat er een USB-port op zit.

Ik bezit zelf geen MS20, maar wat is meestal de gangbare manier om hem goed te laten overdriven, anders dan de peak bij de LPF en HPF?

ik noem dat zelf niet echt gangbaar.
het is un manier om een bepaalde klank uit de MS-20 te halen.

maar als je bijvoorbeeld bedoeld bij mijn bas-geluid?
dan moet je juist zo min mogelijk (niet!) resonantie gebruiken. weg is je laag en je volle bass-sound.
beter is dan een externe (buizen) overdrive te gebruiken denk ik!

en piekende resonantie is sowieso vaak de basisgolfvorm uit zijn verband rukken :-)

Je osc voluit zetten.

voor hele subtiele overdrive dan toch? niet om de Korg keihard te laten schreeuwen.

iets anders:

ik ontdekte op de Korg mini. dat de attack veranderd als het sustain-level veranderd bij Envelope Generator 2
(ik bedoel met attack dus niet de attack functie van de ENV2)

van sustain 0 tot sustain 10 veranderd de attack-snelheid van traag tot geen vertraging.
dus voor een geluid met attack zou je sustain lager kunnen zetten.
voor een vol en breed geluid moet sustain dus op 10.

ben benieuwd of alle mini's dit hebben. en ook of de origineel oude vintage MS-20 dit kenmerk heeft! zie plaatje!

Attachments

• sustanAttack.jpg
    sustanAttack.jpg
    28,8 KB · Bekeken: 57
Meer dan dat kan je op de synth zelf niet bereiken.
Kwa patch zal je de out weer op de audio in kunnen duwen, dat gaat ook stuk:)

Meer dan dat kan je op de synth zelf niet bereiken.
Kwa patch zal je de out weer op de audio in kunnen duwen, dat gaat ook stuk:)

gaat zeker stuk: je hele HI-Fi verdwijnt. er wordst behoorlijk wat frequenties afgekapt door die prachtige ESP

Sowieso gebruiken echt veelsteweinig lui een bas voor bassen
Bootsy heerschggt
En basgitaren ook
Ms20 is uiteraard geen bassebak
Maar een scheurettertje met attitude
En natuurlijk draai je de pieken van lp en hp WEL boven op elkaar
Lekker op lage freq
Gillengrommengruwelen

iets anders:

ik ontdekte op de Korg mini. dat de attack veranderd als het sustain-level veranderd bij Envelope Generator 2
(ik bedoel met attack dus niet de attack functie van de ENV2)

van sustain 0 tot sustain 10 veranderd de attack-snelheid van traag tot geen vertraging.
dus voor een geluid met attack zou je sustain lager kunnen zetten.
voor een vol en breed geluid moet sustain dus op 10.

ben benieuwd of alle mini's dit hebben. en ook of de origineel oude vintage MS-20 dit kenmerk heeft! zie plaatje!

dit heb ik al eerder gezegd maar iedereen schijnt er over heen te lezen. toch is dit niet zo maar iets!!!!!! :smeris:

(bas) klanken kan je natuurlijk extreme resonantie gebruiken!! daar is de Korg zeker goed in, maar net zo goed in verfijnde synthklanken.

maar voor een basic evenwichtig bas-geluid zou ik resonantie (vooral in het laag )
weglaten. een goed portie geeft een heel onevenwichtig geluid wat bij elke toets weer anders kan reageren.
veel resonantie klinkt als meer bas maar dat is omdat je eigenlijk gewoon zit te EQen (boosten) . daardoor vallen de andere frequenties naar de achtergrond en hou je alleen maar laag over terwijl je ook middenlaag nodig hebt.

als je eerst probeert uit de oscillators zelf zoveel mogelijk bas te halen dan kom je een stuk verder denk ik.
bas rijk aan boventonen, dus duidelijk in de mix.
vergelijk maar eens een goed bas-geluid zonder en met resonantie (HPF ergens tussen 2 en 3 plus stapje 4 reso ofzo).....veel verschil is er niet. mischien zelfs niet.
resonantie zou ik alleen gebruiken voor de meer extreme geluiden. waarbij die hele Korg over zijn eigen nek gaat

daarna kan je altijd nog EQ gebruiken in de eindmix.

ik noem dat zelf niet echt gangbaar.
maar als je bijvoorbeeld bedoeld bij mijn bas-geluid?

Nou ik refereer eigenlijk naar, en dit heb ik al besproken in het Minibrute topic (geheel offtopic). Mijn referentiekader voor de MS20 is namelijk vooral Mr Oizo's Analog Worms Attack, ik denk wel mijn nummer 1 album allertijden. Dat album is voor een groot deel MS20, en nou vroeg ik me af of veel distortion op dat album, waaronder dit nummer:

afkomstig zijn uit een vanilla MS20 of dat er nog iets anders overheen gegaan is?

Nou ik refereer eigenlijk naar, en dit heb ik al besproken in het Minibrute topic (geheel offtopic). Mijn referentiekader voor de MS20 is namelijk vooral Mr Oizo's Analog Worms Attack, ik denk wel mijn nummer 1 album allertijden. Dat album is voor een groot deel MS20, en nou vroeg ik me af of veel distortion op dat album, waaronder dit nummer: MR OIZO "Analog worms attack" official video directed by Quentin Dupieux - YouTube

afkomstig zijn uit een vanilla MS20 of dat er nog iets anders overheen gegaan is?

De Korg ms-20 (en ook de mini) kan zeker heel bruut klinken. van dreigende DnB bassen tot echte vieze noise . En zeker zijn verschillende vormen van distortion mogelijk, alleen klinkt het niet zoals de oversturing van een Gitaarpedaal. het is meer een organische distortion die onderdeel van het geluid wordt. wel geweldig dat deze synth zo kan klinken en niet zo hoeft te klinken.

ik denk dat er flink wat clipping is gebruikt in "Analog worms attack".
klinkt als sample-clipping/oversturing..mischien wel oversturing op de mixer ook.

Back