korg mini ms20 ervaringen?

mijn oude MS-20 deed precies wat er onder/boven de knoppen gedrukt stond.
ik neem aan dat de Korg opvallend vreemd gaan doen of zelfs dat functies uitvallen zodra er een pootje van een condensator onderbroken wordt..

wat me opvalt is dat de mini ms-20 een stuk stabieler klinkt. strakker. meer controleerbaar.
mijn voorkeur gaat sterk uit naar de mini. ik ben er erg blij mee! :mexico:

moet alleen nog de ESP testen!

Het is maar te zien waar de betreffende elco's gebruikt worden. Op sommige plaatsen valt de functie volledig uit (koppelC's bijvoorbeeld), op andere plaatsen is het eerder een kwestie van bv stabiliteit. Ik verzin het zelf ook niet, ik heb het met eigen ogen gezien bij meerdere apparaten. Paarse 70's Matsushita elco's = miserie. Niet altijd een pootje kwijt (hoewel ik daar toch al een tiental voorbeelden van heb zien langskomen), sowieso vaak niet meer de specs die ze moeten hebben.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de originele op fabriekspec en de nieuwe 100% gelijk klinken hoor, daar zullen altijd verschillen tussen zijn. Ook tussen 2 originele op fabriekspec, alleen al van de 5% componenten die erin zitten. Maar 30-40 jaar later mag je die 5% nog wel een eindje ruimer zien. ;)

Nou, als kreeg ik er een gratis arp2600 bij ging ik daar mijn geld niet meer heen brengen.

is ook niet mijn favoriete winkel maar vond het nu even best zo.

Het is maar te zien waar de betreffende elco's gebruikt worden. Op sommige plaatsen valt de functie volledig uit (koppelC's bijvoorbeeld), op andere plaatsen is het eerder een kwestie van bv stabiliteit. Ik verzin het zelf ook niet, ik heb het met eigen ogen gezien bij meerdere apparaten. Paarse 70's Matsushita elco's = miserie. Niet altijd een pootje kwijt (hoewel ik daar toch al een tiental voorbeelden van heb zien langskomen), sowieso vaak niet meer de specs die ze moeten hebben.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de originele op fabriekspec en de nieuwe 100% gelijk klinken hoor, daar zullen altijd verschillen tussen zijn. Ook tussen 2 originele op fabriekspec, alleen al van de 5% componenten die erin zitten. Maar 30-40 jaar later mag je die 5% nog wel een eindje ruimer zien. ;)

ja, alles is uiteindelijk te vergaan.

snap dat niet van dat pootje....dan lekt er iets uit waardoor het gaat oxideren ofzo?

ja, alles is uiteindelijk te vergaan.

snap dat niet van dat pootje....dan lekt er iets uit waardoor het gaat oxideren ofzo?

Het electrolyt lekt eruit en vreet het pootje volledig op. Ik had een versterker waar in de voeding zo een heel aantal elco's opgegeten waren, en nog een deel ook al ver heen. Die klonk na een recap héél wat zuiverder en strakker.

Maar zie vorige post: misschien heeft de MS20 toch een andere reeks gebruikt. De levensduur hangt ook af van welke spanning je er doorheen jaagt en de temperatuur. In een eindversterker zal dat allemaal wat zwaarder belast worden dan in een synth.

De Korg S-20 mini heeft een adapter van 9 Volt 1,7 Ampere.

Korg zegt dat dat ook de interne voeding is van de orginele ms-20.

Aan de specs van de voeding zie je al dat de elco's in een synth het minder hard te verduren krijgen dan die in bv de eindversterker waarover ik het had. En dat is goed voor hun levensduur. Maar ook bij lage belasting hebben ze natuurlijk niet het eeuwige leven.

Dat gezegd zijnde heeft mijn 700 nog alle originele elco's en dat werkt nog top. (geen paarse reeks, maar dat terzijde)

Aanvulling: ik heb nog eens goed op wat foto's van de binnenkant gekeken, en ik ben niet zeker of het om de paarse reeks gaat.
Kan iemand die niét kleurenblind is even checken op deze foto's of het om de paarse matsu's gaat of om een andere reeks?

http://noisedesign.blogspot.be/2012/08/korg-ms-20-overhaul.html

Dit is een voorbeeld van de paarse:
http://img211.imageshack.us/img211/4868/1003713wg1.jpg

Het zijn dezelfde Nicolas.

Zitten volgens mij standaard in oude KORG..

Dat soort spul dus, zo van die lekker volle plopgeluiden. :) Iets wat ik wel eens mis op sommige synths en waar oude analoogjes vaak wel goed in zijn. En de Z1. :)

MS20 is toch geen natte bubbelsynth daar is die toch echt te iel en vooral te schel voor
misschien met een beetje reverb erover :koffie:

Dat soort spul dus, zo van die lekker volle plopgeluiden. :) Iets wat ik wel eens mis op sommige synths en waar oude analoogjes vaak wel goed in zijn. En de Z1. :)

Dat lukt me op de originele MS-20 ook niet echt goed eigenlijk...
Iemand betere ervaringen?

Ik heb zelf maar 2 keer met een MS20 mogen spelen. Als de originele er niet goed in is, moet je dat dus ook niet als criterium voor de nieuwe gebruiken. :D OK, next!

wat is de basis-configuratie achter die bubbel sound?

dan ga ik het proberen op de mini....als ik maar het basisidee heb....
de reverb zit een beet je in de weg van die mp3 om een idee te kijrgen..

snel dalende LPF op kortsignaal..ijvoorbeeld?
random filter cutoff of /en oppitch
ik hoor he tniet goed..

ik wacht ook nog wel even tot ze volop verkrijgbaar zijn maar ben zeker benieuwd naar wat men ervan vindt en wil wel wat opnames horen. dus wie ze mocht hebben post maar even wat moois :D

s+h, beetje ruis misschien erbij,hpf tegen of net op het resoneren en laagdraaien, idem voor de lpf
blokgolf op osc2, ring op osc2, allemaal 32" en/ of 16", vrij korte attack en decay op de filters, lpf niet teveel hoog.
dot delay en erachter wat veergalm.
zoets
en dan wat pielen.
volgens mij kan de ms20 dat wel , vooral als de hpf goed erin zit

Ow het kan zeker wel ja maar maar echt moooie diepe en vooral natte smeuïge bubbels wordt moeilijk maar dat hangt er ook maar weer vanaf wat je daar zelf onder verstaat

ff proberen nu

edit: nuja klinkt best wel nat maar das vooral de reverb die dat doet soort van uiteindelijk...klinkt ook meer als kokend lava of een grote kanibalen kookpot waarin een synthforummer wordt gegaard (met veel knoflook) luister maar :D :

http://www.xs4all.nl/~awolfe/ms20nattebubblez.mp3

maar het kan volgens mij nog veel beter op een MS20 dan dit met wat kunst en vliegwerk denk ik wel

Laatst gewijzigd:
Back