korg mini ms20 ervaringen?

In eerste instantie bedoelde ik inderdaad de high note priority, is er geen manier om dit te bypassen?

Daarnaast zou ik ook wel willen dat de envelopes retriggeren bij elke toetsaanslag, ook als je legato speelt (dus de volgende key al ingedrukt terwijl je de vorige nog ingedrukt houd).

Ik hoop dat ik nu de juiste bewoording heb gebruikt...

In eerste instantie bedoelde ik inderdaad de high note priority, is er geen manier om dit te bypassen?

Daarnaast zou ik ook wel willen dat de envelopes retriggeren bij elke toetsaanslag, ook als je legato speelt (dus de volgende key al ingedrukt terwijl je de vorige nog ingedrukt houd).

ik weet niet..dit zijn denk ik gewoon de ingebakken kenmerken van de MS-20

je kan wel de Enveloppe opnieuw triggeren via de drukknop (knop output naar trigger in)
dan kan je dus wel elke noot zijn eigen enveloppe geven terwijl je legato speelt.
beetje omslachtig maar als het ooit nodig is: het werkt wel

wat voor voeding zit er op? een spoeladapter of een geschakelde?

Een externe geschakelde tot 9v dc

De rest zit intern (ook geschakeld)

:biertje:

Ik heb er daarnet een half uurtje mee gespeeld. Ik heb nummer 2551. Eerste bevindingen: ik vind de knoppen totaal niet brak of wiebelig. Hij lijkt me echt wel stevig gebouwd behalve de toetsen. Ik heb niks tegen de Micro-serie toetsen van Korg maar ik vind de toetsen van de Korg MS Mini 20 precies niet zo stevig. Ze hadden in mijn ogen (maar dat is mijn mening uiteraard) gewoon moeten gaan voor de Micro-serie toetsen of voor full size keys. Hetgeen ik ook een beetje jammer vind is de 3,5 mm output. Ik had er totaal overgekeken maar ik dacht dat de output 6 mm was en de rest 3,5 mm. Ach ja, dat is een beetje muggenziften uiteraard.

Stevig gebouwd? Is wel effe iets anders dan een originele, hoor. Vooral die zijkanten zijn cheap, m'n Nanozwerg is zelfs al aanzienlijk degelijker :) Niet dat ik spijt heb trouwens, de klank is prima.

Ik heb er daarnet een half uurtje mee gespeeld. Ik heb nummer 2551. Eerste bevindingen: ik vind de knoppen totaal niet brak of wiebelig. Hij lijkt me echt wel stevig gebouwd behalve de toetsen. Ik heb niks tegen de Micro-serie toetsen van Korg maar ik vind de toetsen van de Korg MS Mini 20 precies niet zo stevig. Ze hadden in mijn ogen (maar dat is mijn mening uiteraard) gewoon moeten gaan voor de Micro-serie toetsen of voor full size keys. Hetgeen ik ook een beetje jammer vind is de 3,5 mm output. Ik had er totaal overgekeken maar ik dacht dat de output 6 mm was en de rest 3,5 mm. Ach ja, dat is een beetje muggenziften uiteraard.

een aardige en mooie oplossing voor de 3,5 output is een haakse plug gebruiken. plastic of metaal (laatste nog mooier!)..dan hangt het snoer tenminste mooi naar beneden.

nu steekt de plug de lucht in en komt er gewicht op de Korg-out-ingang. dit gaat uiteindelijk misschien stuk

zoiets:

35mm-jack-plug-stereo-haaks.jpg

De vraag is dan nu; Wat is de eigenaar van deze twee MS20's? Hetero, homo of androgyne?

attachment.php

gaaf een midines veel interessanter. ;)

Legato met een toetsenbord is wat lastig omdat het in principe een slaginstrument is (hamers op snaren), bij elke toetsaanslag activeer je de gate

Uit wikipedia over legato:

In synthesizers legato is a type of monophonic operation. In contrast to the typical monophonic mode where every new note rearticulates the sound by restarting the envelope generators, in legato mode the envelopes are not re-triggered if the new note is played "legato" (with the previous note still depressed). This causes the initial transient from the attack and decay phases to sound only once for an entire legato sequence of notes. Envelopes reaching the sustain stage remain there until the final note is released.

legato betekent officieel : gebonden spel

oftewel de noten met kop en staart aan elkaar vast geplakt.

staccato is het tegenovergestelde..dat zijn korte noten met rust (stilte) tussen de noten als scheiding

ik denk dat hij dat bedoeld (?)

Meeste synths hebben toch wel een envelope retrigger en note priority optie, of is dat allemaal post MS-20?

de eerste ingedrukte toets triggert en de volgende trigger kan pas
plaatsvinden als de eerste trigger is losgelaten.

dat is de MS-20. niet meer/minder

OK, ik ken de MS-20 niet zo goed ... heb er alleen een iPad emulatie van die ik zelden gebruik :P

Hey Mars,

Wij verstaan mekaar hoor.

Langs de andere kant is het voor mij net de fun om te proberen de synth te laten reageren zoals ik dat wil in plaats van enkel de ingebakken weg te volgen.

@ bikkel, de mini ms20 heeft geen midi uit, wel over USB, maar dat kan je niet zonder computer gebruiken veronderstel ik.

de eerste ingedrukte toets triggert en de volgende trigger kan pas
plaatsvinden als de eerste trigger is losgelaten.

dat is de MS-20. niet meer/minder

je kan "naar beneden" wel een nieuwe toets in drukken. die boven de andere staat. na loslaten is de vorige weer te horen.

Langs de andere kant is het voor mij net de fun om te proberen de synth te laten reageren zoals ik dat wil in plaats van enkel de ingebakken weg te volgen.

dat is zeker ook mijn uitdaging! :W

heb ook ziten ppuzzelen naar je idee..

je kan "naar beneden" wel een nieuwe toets in drukken. die boven de andere staat. na loslaten is de vorige weer te horen.

dan vervangt die laagste de hoogste noot in functie, zie/hoor ik...de env wordt niet her-triggert.

toch goed om te weten!

Laatst gewijzigd:
Hey Mars,

Wij verstaan mekaar hoor.

@ bikkel, de mini ms20 heeft geen midi uit, wel over USB, maar dat kan je niet zonder computer gebruiken veronderstel ik.

Geen idee eigenlijk, je hebt MIDI ->USB adapters en ik heb iemand met een MonoTribe met MIDI uit mod de MS-20 zien aansturen. Ik ging er altijd van uit dat het gewoon kon zonder gemekker. Denk dat USB MIDI waarschijnlijk gewoon via een soort protocol werkt.

Back