korg mini ms20 ervaringen?

onderschat de functies op dat patch panel niet, er kan echt wel heel veel mee kwa sounddesign.

Dingen als signalen mixen, feedbacken, noise generators, S&H + LFO Ramps, external inputs, filter volgordes veranderen of omzeilen, adsr envelopes, drum sounds via de external input door de filters heengooien of juist een drumsound als trigger gebruiken voor de ms20 sound, etc.... het zit er allemaal in op dat patch panel. Er staan best wel een aantal tutorials online met wat praktische voorbeelden.

Ik heb zelf erg veel sounds met dat patch panel gerealiseerd, bijvoorbeeld: vowel leads, een oceaan (noise swells) tot de Jean Michel Jarre LFO beeps die kwa snelheid gekoppeld waren aan een mod wheel en nog veel meer van dat soort dingen. Dat was welliswaar op de MS20 in de kronos, maar dat is op de ms20 mini exact hetzelfde.

ik zeg ook niet dat je er NIETS mee kan!! :-)
je noemt nu alles wat er inderdaad wel op zit.

ben wel benieuwd naar je patches:
vowel leads, een oceaan (noise swells) tot de Jean Michel Jarre LFO beeps

vooral de vowel klanken. hoe doe je dat? is me nog niet gelukt.

en hoe kan je (in gods name) de volgorde van de filters veranderen?

vowel klanken zijn formanten, en dat zijn bepaalde frequentiebanden die je accentueert. Daar heeft de MS20 op zich geen functie voor, maar met de resonantiepiek van zowel het LPF als HPF kan je een frequentieband accentueren.

De rest van de oefening is huiswerk voor de lezer. ;)

wat vowels / formanten zijn weet ik wel......

zal niet zo heel moeilijk te implementeren zijn met de filters. al zal je nooit vollledige formanten krijgen.
vraag me alleen af hoe. je kan best uitleggen. heb helemaal geen zin in huiswerk! :-)
ok:
met de resonantie kan je twee pieken maken...dit is dan je formant. met de LP en HP filter kies je waar deze pieken liggen.
en dan het wheel op beide filters om de formant hg en laag af te spelen. zoiets?

of op de ene filter reso een lfo en op de andere een random (via S& H ruis) voor random veranderende 'formanten'

Bijvoorbeeld, veel wegen naar Rome. Ik heb zelf geen MS20 dus ik heb geen specifieke trucjes daarvoor.

Wat ik met de Formant modular eens heb gedaan is een LPF en HPF zo gebruiken dat alleen een globaal gebied van stemfrequenties overbleef, dan met het Formant filter daarin 3 pieken op 3 klinkers gedefinieerd, en dan met de sequencer verschillende toonhoogtes laten spelen zodat hij verschillende klinkers gaat sequencen.

Ik heb eens een joetoebe filmpje gezien waar de bandpass filter van de ms20 gebruikt werd voor formants (die in de esp zit.)

Zelf ben ik echter nog lang niet zover...

de ESP bandpass is eigenlijk een extra LP en HP filter (zonder resonantie).
helaas haalt de ESP wel aardig wat van de klankkwaliteit weg van het originele geluid

ik zeg ook niet dat je er NIETS mee kan!! :-)
je noemt nu alles wat er inderdaad wel op zit.
maak je niet zo druk, ik zeg ook NIET dat jij gezegd hebt dat je er niets mee kan :D

Alleen jouw mening dat je er niet te veel van moet verwachten deel ik niet, ik vind het een behoorlijk modulair systeem bovenop de synth engine van de MS-20.

ben wel benieuwd naar je patches:
vowel leads, een oceaan (noise swells) tot de Jean Michel Jarre LFO beeps

vooral de vowel klanken. hoe doe je dat? is me nog niet gelukt.
een vowel / talking lead sound is extreem simpel te maken op een ms20, die dit als volgt:
- verbind de Mod output naar de total Input op het patch panel
- stel vervolgens de total input parameters in voor de HPF cutoff en de LPF cutoff

voor demonstraties van mijn patches moet je even zoeken op 'Kronos MS20 soundsets tutorials' in youtube, aangezien dat kronos filmpjes zijn ga ik die hier niet posten om forum vervuiling te voorkomen :D, in de kronos ms-20 patch panel tutorial laat ik overigens zien hoe je oceanen swells en S&H bleep sounds maak, deze kun je voor een groot gedeelte ook namaken op de ms-20 mini

en hoe kan je (in gods name) de volgorde van de filters veranderen?
ik heb vanochtend even gekeken dat kan inderdaad niet op de MS-20 Mini zag ik. Mijn referentie toen ik het schreef was het ms20 patch panel van de Kronos ms20, maar die heeft extra inputs en outputs voor de Oscillators en de filter strips. Dus die kan het wel, maar de ms20 mini inderdaad niet.

Ik heb heel veel geleerd van de volgende 3 filmpjes waarop op een originele ms-20 de basis uitgelegd wordt van het patchen. Wat mij betreft een aanrader om te kijken :)
(in de eerste video wordt ook de vowel / talking lead uitgelegd.)

Heb m al een dikke week thuis staan en moet zeggen dat ik er zeel tevreden mee ben :mega:
heb btw er een paar filmpjes van gemaakt om te laten zien wat ie allemaal kan:

synth functies

ESP functies

@guifster :

het is nou niet echt mijn mening wat ik zei over de MS-20.
ik probeer een ander SF-lid er op te wijzen dat de MS-20 niet een volledig modulair systeem is waar je alles mee kan.
als je de mini zou aanschaffen met het idee een top synth te kopen en nu helemaal klaar te zijn, dan kom je bedrogen uit. De Korg MS-20 heeft karakter en in dat karakter zit ook zijn beperking ingebakken.

dat je er veel mee leuke dingen mee kan doen is waar maar de ms-20 heeft zijn beperkingen. en jouw software versie blijkbaar al minder.
de Korg MS-20 (en dus ook de mini) is niet modulair maar semi-modulair

bedankt voor je filmpjes. die heb ik al jaren geleden al gezien op youtube toen ik mijn MS-20 (ja, een echte!) moest leren kennen. ik kon ze niet meer terugvinden.

ik maak me verder niet DRUK!!!!!!!!!..dat is jouw interpretatie (????????????) van D-O-D-E tekssssssssst! op een foruM!!!!

ik maak me verder niet DRUK!!!!!!!!!..dat is jouw interpretatie (????????????) van D-O-D-E tekssssssssst! op een foruM!!!!

:D :D Heerlijk rustige schrijfstijl.

Ik zal je filmpjes vanavond even bekijken Sniv.

wie is Sniv?

@Quifster:

waar in de videos gaat het over vowels? kan het niet vinden.

wel modwheel op filters wat een vowel oplevert: A aa Aaaaaaah...dus een wah-wah effect maar
dat is wel heel simpel en primitief.

ik heb ooit een filmpje op youtube gezien van een Korg ms20 die echte vowels kon maken. een soort morfping tussen verschillende formanten.

zoiets wil ik uit mijn mini ms-2o zien te halen

Heb m al een dikke week thuis staan en moet zeggen dat ik er zeel tevreden mee ben :mega:
heb btw er een paar filmpjes van gemaakt om te laten zien wat ie allemaal kan:
gaaf hoor !

vooral dat tweede filmpje vind ik erg goed, laat mooi zien wat je kunt bereiken als je de synth en het patch panel snapt.

dit is ook wel een leuk filmpje met wat voorbeelden van sounds en patch panel mogelijkheden

op 06:37 is een leuk vowel voorbeeldje te horen.

Leuke demo's Sniv...

Op zich snap ik Marsmusica wel, als je een modular heb staan is het patch panel op een ms-20 wel een stuk beperkter.

ja, dat is wat ik bedoel.. formant morphing.

dat is toch wat anders dan simpel een filter open en dicht gooien voor wah wah effecten...

hier een volledig filmpje van die patch.

ja,. mijn baby MS-20 zegt z'n eerste woordjes!

'papa', 'rare poepneus', 'Roland sucks' en hij kan ook al 'ja' zeggen. 'nee' lukt nog gelukkig niet

Back