korg mini ms20 ervaringen?

anyway: ik heb gisteren de eerste MS-20 mini in het wild gezien. Stukkie kleiner dan ik had gedacht overigens. Mijn exemplaar wordt eind van de maand geleverd... spannend! Bijna net zo opwindend als toen ik mijn eerste MS-20 kocht in 1980.

Ja over zn nek gaan
Dat moet met n ms20
Die is gemaakt om te kotsen en je met al zn ingewanden in je kanes te meppen!

Misschien een gekke vraag, maar stuurt de mini polyfoon noten uit over usb? Ik heb op het moment helemaal geen klavier, en ddan zou ik het ook als master klavier kunnen gebruiken (tot ik wat beters heb).

Misschien een gekke vraag, maar stuurt de mini polyfoon noten uit over usb? Ik heb op het moment helemaal geen klavier, en ddan zou ik het ook als master klavier kunnen gebruiken (tot ik wat beters heb).

volgens de manual zend ie alleen maar de drie octaven van het keyboard uit, dus klein bereik
niet aanslaggevoelig, velocity vast op 64
polyfoon weet ik niet maar als masterkeyboard is dit natuurlijk wel heel beperkt.
voor een paar euro s koop je een zo een simpel 2dehands, plastic masterkeybpoardje

Een van de vere voorouders van de Korg mini:

http://www.vintagesynth.com/korg/ps3100.php

Niet echt....niet ver, en ook geen voorouder :) De PS-3100 komt uit dezelfde tijd als de MS-20 en is een heel andere bak (sowieso polyfoon).

Oww wacht, je bedoelt voorouder van de mini? (Mmmmff, het is nog vroeg en ik slaap nog half). Nou ja, hij is wel een stuk ouder in ieder geval dan de mini :D

ik ontdekte op de Korg mini. dat de attack veranderd als het sustain-level veranderd bij Envelope Generator 2
(ik bedoel met attack dus niet de attack functie van de ENV2)

van sustain 0 tot sustain 10 veranderd de attack-snelheid van traag tot geen vertraging.
dus voor een geluid met attack zou je sustain lager kunnen zetten.
voor een vol en breed geluid moet sustain dus op 10.

ben benieuwd of alle mini's dit hebben. en ook of de origineel oude vintage MS-20 dit kenmerk heeft! zie plaatje!

Dit is inderdaad een rariteit die de originele MS20 ook heeft. Zoals beschreven in Sound on Sound:

"The signal envelope 2 sends to the VCFs has its sustain level set at zero volts regardless of the other parameters' settings. The practical effect of this is that if you programme a contour with the sustain set to full and turn the VCF envelope depth control up, then nothing happens until you turn the sustain level down, and the further down you turn it, the more effect the whole envelope contour has - what were Korg thinking of?"

Dit is inderdaad een rariteit die de originele MS20 ook heeft. Zoals beschreven in Sound on Sound:

"The signal envelope 2 sends to the VCFs has its sustain level set at zero volts regardless of the other parameters' settings. The practical effect of this is that if you programme a contour with the sustain set to full and turn the VCF envelope depth control up, then nothing happens until you turn the sustain level down, and the further down you turn it, the more effect the whole envelope contour has - what were Korg thinking of?"

dat is weer een ander verhaal eigenlijk. bovenop dat van de mijne.
de VCA/ENV 2 heeft. lijkt hert erop, een onder en boven grens. resp. 0 en 100%.
als de sustain op 10 staat dat is ie gelijk aan de bovengrens en daar boven kan niets meer gebeuren. vandaar dat dan ook het filer niet reageert.

maar wat ik heb 'ontdekt' is weer ietsje anders:
het lijkt erop dat de attack (van ENV 2) altijd van 0 naar 100% loopt. Ook als je de ATTACK-knop op 0 zet dan klimt de VCA heel snel naar 100 %. en de Decay juist andersom: van 100 naar 0 %.
Het sustain level bepaald de ondergrens. als die bijvoorbeeld op 5 staat dan loopt een Attack op 0 eerst heel snel van 0 naar 100 % en dan naar het niveau van de sustain standje 5.

dit geeft dus (zie plaatje) het leuke extra effect en mogelijkheid op de MS-20 om
de attack heel prominent en scherp te krijgen door de sustain ergens tussen 0 en 4(?) in te stellen.
Goed voor percussie achtige klanken bijvoorbeeld.
en net zoals met een compressor kan je de attack juist afzwakken door de sustain meer open te gooien.

zodra je decay toevoegd ben je die snelle attack kwijt...

ja, ik lijk technische gezien ook niet echt op mijn Opa...

dat is weer een ander verhaal eigenlijk. bovenop dat van de mijne.
de VCA/ENV 2 heeft. lijkt hert erop, een onder en boven grens. resp. 0 en 100%.
als de sustain op 10 staat dat is ie gelijk aan de bovengrens en daar boven kan niets meer gebeuren. vandaar dat dan ook het filer niet reageert.

maar wat ik heb 'ontdekt' is weer ietsje anders:
het lijkt erop dat de attack (van ENV 2) altijd van 0 naar 100% loopt. Ook als je de ATTACK-knop op 0 zet dan klimt de VCA heel snel naar 100 %. en de Decay juist andersom: van 100 naar 0 %.
Het sustain level bepaald de ondergrens. als die bijvoorbeeld op 5 staat dan loopt een Attack op 0 eerst heel snel van 0 naar 100 % en dan naar het niveau van de sustain standje 5.

dit geeft dus (zie plaatje) het leuke extra effect en mogelijkheid op de MS-20 om
de attack heel prominent en scherp te krijgen door de sustain ergens tussen 0 en 4(?) in te stellen.
Goed voor percussie achtige klanken bijvoorbeeld.
en net zoals met een compressor kan je de attack juist afzwakken door de sustain meer open te gooien.

zodra je decay toevoegd ben je die snelle attack kwijt...

Mooi om te weten! Ik dacht al dat er iets aan mijn MS-20 scheelde :o:
Thanx voor de info!

een schemaatje gemaakt voor de duidelijkheid.

als er iets niet klopt of andere opmerkingen: graag!

dan verbeter ik het..

Attachments

• Korg-MS-20-ENV2.jpg
    Korg-MS-20-ENV2.jpg
    56,3 KB · Bekeken: 54
Ja over zn nek gaan
Dat moet met n ms20
Die is gemaakt om te kotsen en je met al zn ingewanden in je kanes te meppen!

volgens mij is ie gemaakt om een trompetje en viool na te bootsen. en de wind of een SF-lazer effect na te doen! :-)

de Korg mini MS-20

gemoddded!!

Attachments

• korg-mini-ms20.jpg
    korg-mini-ms20.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 62
In het onwaarschijnlijke geval dat 't nog niet afgevraagd of genoemd was...

iemand de mini al eens vergeleken met de software KLC-versie (in monofone mode) ?

In het onwaarschijnlijke geval dat 't nog niet afgevraagd of genoemd was...

iemand de mini al eens vergeleken met de software KLC-versie (in monofone mode) ?

als die al eens vergeleken is met de originele analoge oude ms-20 dan heb je min of meer al bijna je antwoord denk ik...

Back