Nieuwe sequencer kopen

techno

Stamgast
Hoi,

Ik ben er een aantal jaren tussenuit geweest, vroeger had ik allerlei gear zoals een yamaha rs7000, groovebox mc303 roland Dance module, akai S950 sampler en Korg x5 keyboard. Lang geleden dus alles verkocht.
Nu zou ik graag binnenkort eens terug een leuke (groovebox) sequencer kopen.... maar ben even nietmeer mee wat hedendaags te bieden is, ik dacht aan een electribe van korg, deze bestaat al enkele jaren maar blijkbaar is die geupdate? Of ben ik nu mis? Waarschijnlijk hoor ik nu sommige al denken waarom ik in godsnaam die RS7000 heb weggedaan:)
maar iemand enige ideeën? rond de 400 a 500€?

RS7000 heb ik gehad, ik zoek dus een goede prijs kwaliteit sequencer (groovebox) om wat mee te experimenteren en wat vinden jullie van de korg electribe? de blauwe? heeft die een udate gehad onlangs?

ik heb een rm1x, rs7000 en kort een Korg EMX gehad...

ik vond die Korg een wel heel simpele sequencer hebben... Ik had geen idee hoe ik noten naar voren of achter moest schuiven.. of even de velocity per noot moest aanpassen. Ik baalde al te snel van dat ding dat ik geen zin meer had om dat uit te zoeken..

De Yamaha's hebben erg uitgebreide sequencers.. in het job menu heb je die presets voor bv rolls etc. de RS is mn favoriet qua mogelijkheden.. Het is wel een erg lelijke lompe plastic bak..

yep..machinedrum, analog 4, monomachine, octatrack.

als herintreder is elektron zeker interessant als het om hands-on fun gaat.

maar raden jullie de electribe dan af aangezien die een update heeft gehad SD kaart en (denk ik) nieuwe sounds?

Ik zou wel willen claimen dat een Machinedrum GEEN groovebox is.

Als je 1 apparaat zoekt om al je geluiden uit te halen zal de Machinedrum tegenvallen. Daarnaast vind ik een machinedrum lang niet zo hands-on als bijv. een RS7000.

Ik moet ook zeggen dat dit mede komt omdat ik de Machinedrum, vergeleken met de rest van het aanbod, veruit de minst overtuigende unit van Elektron vind.
Deels een prima bron om techno mee te maken maar deels ook echt teveel gedoe om eruit te krijgen wat je wilt. Daarin is een Rm1x of RS7000 veel directer.

De Elektron sequencer is natuurlijk wel zwaar superieur aan die van Yamaha (al hadden de yamaha's ook wel een aantal zeer krachtige truukjes aan boord zoals groove edit).
Eigenlijk was het enige minpunt van de Yamaha's dat realtime record starten terwijl de sequencer speelde niet mogelijk is/was.

maar raden jullie de electribe dan af aangezien die een update heeft gehad SD kaart en (denk ik) nieuwe sounds?

Het laatste model van de Korg EMX heeft inderdaad een slot voor SD-kaartjes i.p.v. SmartMedia. Ergens in 2012 heeft Korg ook nog een "UK Bass" update uitgebracht. Hierin zijn nieuwe patterns en patches verwerkt, voornamelijk gericht op de hippere stijlen elektronische muziek. Maar er zitten geen nieuwe samples bij deze update. Al met al is het een fijn alles-in-één bakje met een makkelijk te hanteren sequencer. De vijf synth parts zijn helaas wel monofoon. Ik heb zelf geen ervaring met het maken van synth patches voor de EMX, maar in de meeste YouTube video's klinken de synth parts een beetje blikkerig.

De EMU command station XL7 heeft een fijne hands-on sequencer, en lekkere sounds, als je de drumkits handig kiest haal je er veel soorten klanken uit. Dus niet 1 kit op kanaal 1 en daar alles mee doen, maar de kick uit kit 18 op spoor 1, de snare uit kit 12 op spoor 2, de hihat uit kit 13 op spoor 3, etc. etc.

Synth-engine is ook wel te doorgronden, en er zijn editors voor op PC. Ik vind de EMU veel en veel prettiger dan b.v. een Roland MC505. TR style sequencen werkt ook erg goed, je kan noten aan/uit zetten in een grid van 16 drukknoppen (=1 bar), maar ook met 16 draaiknoppen aan/uit/volume instellen terwijl de sequencer loopt, dit geeft veel meer mogelijkheden.

RS7000 blijft een geweldige sequencer...enige minpunt is dat je voor heel veel zaken de sequencer moet stoppen.
Dit heb je dus niet met machinedrum/monomachine. Ik vind de monomachine ook wel een supergoeie sequencer.
MPC is ook nice, maar een akkoord inkloppen is dan weer moeilijk.

Ik heb ze alledrie en zoek nog altijd de ultieme sequencer :-)

(ben je van't stad ?)

Ik zou wel willen claimen dat een Machinedrum GEEN groovebox is.

Als je 1 apparaat zoekt om al je geluiden uit te halen zal de Machinedrum tegenvallen. Daarnaast vind ik een machinedrum lang niet zo hands-on als bijv. een RS7000.

Ik moet ook zeggen dat dit mede komt omdat ik de Machinedrum, vergeleken met de rest van het aanbod, veruit de minst overtuigende unit van Elektron vind.
Deels een prima bron om techno mee te maken maar deels ook echt teveel gedoe om eruit te krijgen wat je wilt. Daarin is een Rm1x of RS7000 veel directer.

De Elektron sequencer is natuurlijk wel zwaar superieur aan die van Yamaha (al hadden de yamaha's ook wel een aantal zeer krachtige truukjes aan boord zoals groove edit).
Eigenlijk was het enige minpunt van de Yamaha's dat realtime record starten terwijl de sequencer speelde niet mogelijk is/was.

Ben het hier wel mee eens. Heb jaren een machinedrum gehad en later ook een UW. Voor techno kan je er zeker leuke sounds uit halen, maar op een gegeven moment ging de sound toch tegenstaan. De UW is teveel geklooi om met samples te werken. Melodieen is haast niet mogelijk met de MD.
Ik heb nu de octatrack, en dat ziet er toch wel naar uit dat dit eindeloze fun is. Hij is wel wat moeilijker dan de MD maar met de OT kan je wel volledige tracks maken en beter andere synths aansturen etc. Als je in de octatrack de samples van de hele roland TR reeks dumpt kan je eindeloos beats maken die echt goed klinken, en alles op een beter controleerbare manier tweaken met scenes. Erg tevreden over.

Ben het hier wel mee eens. Heb jaren een machinedrum gehad en later ook een UW. Voor techno kan je er zeker leuke sounds uit halen, maar op een gegeven moment ging de sound toch tegenstaan. De UW is teveel geklooi om met samples te werken. Melodieen is haast niet mogelijk met de MD.
Ik heb nu de octatrack, en dat ziet er toch wel naar uit dat dit eindeloze fun is. Hij is wel wat moeilijker dan de MD maar met de OT kan je wel volledige tracks maken en beter andere synths aansturen etc. Als je in de octatrack de samples van de hele roland TR reeks dumpt kan je eindeloos beats maken die echt goed klinken, en alles op een beter controleerbare manier tweaken met scenes. Erg tevreden over.

De Machinedrum heb ik nooit vrede mee kunnen sluiten. 3 gehad omwille van de sequencer maar de sound is het nooit geworden voor mij. Daarna Elektron links laten liggen (omdat het vertrouwen een beetje weg was) en nu weer een A4 en een Monomachine. Geweldige machines!!

En nu zit jij me nog eens lekker te maken voor een Octatrack! :P

Heb dan toch maar een Korg EMX SD aangeschaft, deze kosten nog 400€ en denk dat dit niet verkeerd is prijs/kwaliteit

Over die Octatrack, dat word me niet zo duidelijk op de site van Elektron, is i goed te gebruiken als "gewone" drumsampler/sequencer? Ze hameren zo op dat live samplen en loops ed. Ik gebruik nauwelijks loops... Of zit ik nou toch in de verkeerde thread te vragen ? :)

Back