Welke Midi interface

Blinx

Totally addicted to bass
Ik wil binnekort een midi interface gaan aanschaffen maar wat is nou een goede??? Ik zat zelf te denken aan een midisport (euuh eigenlijk het enige type wat ik ken. :) )

Maar wat kan ik dan beter doen een 4X4 nemen, ik heb 4 midi instrumenten dus lijkt dat nu een goede oplossing. Maar als ik dan ga uitbreiden wat dan? Ik weet dat je alles kan doorlussen aan midi THRU maar gaat dat geen vertraging opleveren??? Je gaat namelijk dan van USB -> Midi interface -> instrument 1 -> intrument 2 etc etc. Of levert dat geen problemen op??

USB

USB

Zoals al in veel tests en interviews te lezen valt.. USB is geen lekkere interface om Midi-data overheen te sturen. Vooral het netjes syncen aan een kloksignaal is een issue. Dus zou ik een USB midi interface afraden.

Beter is een kaart IN je computer.. of eentje die via de seriële poort (RS232, RS422) werkt. Voor je timing is dit echt stukken beter.

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaring met de AMT8 van Emagic. Dit is een 8x8 Midi-interface/patchbay.. waar helaas wél een prijskaartje van 400-450 Euro aanhangt.

Oh ja.. Midi Thru is ook een optie.. en werkt meestal prima. Maak de thru-keten niet te lang.. twee keer doorlussen is wel het maximum.

Met terugkomende midisignalen (synths die controllers versturen enzo) wordt het wat lastiger.. die kun je niet via een thru-achtige oplossing versturen.

Ok dat had ik niet gedacht van USB......

Die AMT8 is is opzich wel makkelijk omdat ie ook 19" inch is, alleen die prijs hmmm.....

Ik heb uiteraard ook effe verder gaan zoeken en kwam op de feedback site een Egosys Miditerminal 4140 voor 139 euroz tegen is dat wat???

hey, ik heb een USB MIDI sport van MIDIman, en ik heb van de problemen die je noemt nog nix gemerkt :confused:

Maar dat kan nog komen! 8)

Arv

USB *kan* problemen opleveren met bv VIA chipsets, oude drivers, oude USB implementaties etc, maar de nieuwe USB bakkies doen het meestal prima...de AMT8 is wel een goeie omdat die naast USB ook nog een seriele aansluiting heeft, zodat je kan kiezen...

waar je ook ff op moet letten is hoe je je midi interface precies wilt gebruiken..bij mij is het zo dat ik de interface ook in standalone mode wil kunnen gebruiken (dus zonder PC) als een patchbay om vanuit mijn hardware sequencer mijn modules aan te sturen....en ik wil daar ook geen software editor dus voor nodig hebben..bleef alleen de Edirol 880 over....die is alleen USB maar dat heb ik nog niet echt kunnen testen of het goed werkt...de datatransfer is in ieder geval hoog genoeg..

Olaf

Ik heb USB2.0 op mijn computer dus dan zo het toch goed moeten gaan?:confused:

Ook nog een andere vraag als ik een midi interface heb bijvoorbeeld een 4X4, kan ik dan nog steeds de midi poorten van mijn geluids kaart gebruiken? Of gaat dat echt hlemaal fout ?

het lastige van PC's is dat elke configuratie weer anders is..dus er is weinig over te zeggen of het met jou specifieke PC wel of niet goed werkt..uitproberen dus....als je in Duitsland besteld heb je in ieder geval 30 dagen retourneer-garantie met full refund...ik begreep van BamBam dat dat in NL ook net zo geldt, is wettelijk geregeld..

Olaf

Orgineel geplaatst door Blinx
Ik heb USB2.0 op mijn computer dus dan zo het toch goed moeten gaan?:confused:

Yep. Backward compatible met USB1.1

Orgineel geplaatst door Blinx

Ook nog een andere vraag als ik een midi interface heb bijvoorbeeld een 4X4, kan ik dan nog steeds de midi poorten van mijn geluids kaart gebruiken? Of gaat dat echt hlemaal fout ?

ik heb zelf een amt 8 plus een terratec ews 88d die werken prima samen. zo heb ik dus 10 midi in en outs ;) ;) ;)

usb hmmm:confused: volgens de echte kenners, ik dus niet, maakt USB je computer traaaaaager voor audio toepassingen. ik zelf mnaak geen gebruik van usb dus ik heb dat lekker in de bios uitgezet.

USB is vooral handig voor printers en dergelijke...

IK heb het ooit is uit geprobeerd om mijn AMT via usb aantesluiten.. Ik ken gelijk een herrinstallatie doen:( :confused:

De AMT8 / Unitor2 is bijna industriestandaard zo onderhand. Je kunt ook voor de AMT4 gaan maar da's dus wel USB.

Maar MotU maakt ook prima produkten ook hoor. Misschien minder bekend in europa maar prima ervaringen mee. Zeker als het om patchen van midi kanalen gaat. Bijv de micro express lijkt me erg interessant.

En Steinberg heeft ook de midex 8. Schijnt beter te werken met Cubase. Da's volgens mij een verklede midisport als ik me niet vergis.

De midisport hoort IMHO dan bij de verzameling 'de rest' alhoewel ze toch behoorlijk veel verkocht schijnen te worden. Kwestie van prijs/prestatie lijkt me.

AMT8 heeft een speciaal protocol wat in combi met Logic de timing wat strakker weet te krijgen...

de Steinberg Midex8 heeft net zoiets, maar dan in combi met Cubase en Nuendo....

MoTu is inderdaad wel ok, maar volgens mij hebben die grote problemen met drivers...als ik me niet vergis updaten ze hun drivers al lang niet meer..

Olaf

Ik ga waarschijnlijk sequencen op een p166 (ga en wil alleen maar midi gebruiken) en aangezien ik voor cubase kies zal ik de midex 8 gebruiken (Volgens theorie zou dat een snellere timing hebben dan logic met amt8! Dat protocol is volgens mij ontwikkeld door de virusmannen dus komt betrouwbaar over) Alleen nu moet ik dus een pci uitbreidingskaart kopen (zonder via chip natuurlijk). Zou dit een grote slagingskans hebben?

Orgineel geplaatst door SvV
aangezien ik voor cubase kies zal ik de midex 8 gebruiken (Volgens theorie zou dat een snellere timing hebben dan logic met amt8!)
Eerst zien, dan geloven
Logic werkt intern al sneller dan Cubase (zoek maar eens naar oude topics hierover op dit forum), dus ik neem dit gegeven met een korreltje zout
Bovendien is dat niet merkbaar, zowel de AMT8 als de Midex8 zijn al retesnel
Het verschil tussen veel sneller en iets meer veel sneller is niet te horen met het menselijk gehoor

Ik heb ook een AMT8 gehad en heb hem uiteindelijk niet op USB gebruikt, omdat dat instabiel was
Ik heb het op verschillende PC's geprobeerd met verschillende OS-en, USB gaf altijd wel problemen (en niet eens altijd dezelfde)
Op serieel werkte hij echter fantastisch!
Nooit snelheids- of timingsproblemen gehad

Als de Midex8 geen serieel heeft, zou ik voor de AMT8 gaan
Die is trouwens ook nog te cascaderen tot 8 units
Dus 64 midipoorten met in totaal 1024 midikanalen 8P

Synic: gebruikte je cubase of logic?

En als het logic was weet iemand of de amt8 ook zonder merkbare snelheidsverlies onder cubase perfect werkt? (via de com poort) Ben namelijk iemand die veel sysex gebruikt.

En hoelang kan zo'n serieele kabel eigenlijk zijn? Heb namelijk wel 4 meter nodig. Maar dat zal ik nu wel ff uitzoeken
[edit] 4 meter is gelukkig geen probleem

Laatst gewijzigd:
Ik gebruikte hem met Logic, die heeft zijn eigen Unitor/AMT communicatie protocol
Dit protocol is alleen Emagic eigen, dus het werkt niet met Cubase
Via Cubase werkt ie alleen met de midi drivers

Wat betreft dat LTB:
Het wordt nog altijd aangestuurd door Cubase zelf en het is een feit dat de interne midi timing van Logic beter is dan die van Cubase

Dank je, al met al denk ik toch dat het de midex word, problemen zijn er om op te lossen :) Hieronder nog 2 verhaaltjes die ik tegenkwam, misschien interessant (2e is van de virusontwerper)

Well, they are not quite the same thing. Logic's AMT enables the interface to send messages at the same time on all output ports. This ensures that heavy data on one output does not tie up the interface, interfering with data on another output. The MIDI data is still subject to the vaigaries of Windows timing.

Cubase's LTB, however, time stamps every MIDI event to ensure that they are sent by the interface with millisecond accuracy, thus circumventing the Windows timing issue.

To put it simpley, Cubase + Midex is tighter than Logic + AMT.

It's time to do some promotion for the Midex 8!

We have actually developed the Midex 8 and LTB for Steinberg.

The root idea for LTB (LinearTimeBase) was initiated by a bug in the Virus
several years ago. Some of you might remember it:
When the Virus Arpeggiator was synced to Midi Clock, the Arpeggiator slightly
drifted away from the original beat; it just went a bit slower than it should.
It was a miracle to me, the only explanation was that either the computer
does not send a small percentage of the Clock messages, or the Virus looses them.
But how could a system loose just a small portion of messages?
In the Virus this can only happen, when two clocks are sent immediately after
another, in that case it lost the second clock.
But how can two clocks be sent right after another - they should have a
distance of about 20 ms at 120 bpm? A midi timing jitter of up to 20 ms from the sequencer!!

I tested this, and it was the jitter!

I needed to redesign the whole clock engine in the Virus, especially to have
a smooth tempo measurement for the Delay, to sync it to the clock without
producing clicks by that horrible jitter.
That new clock engine is LinearTimeBase, and it makes the arpeggiator and the
delay unsensitive of clock jitter. It's in the Virus since Virus a.

Later I realised that we could design a Midi Interface, using the same technic.

I offered this concept to Steinberg, which is now the Midex 8.

The Midex 8 has a better timing than the AMT or Unitor working with Cubase.

Christoph Kemper

Niet helemaal....

Niet helemaal....

Well, they are not quite the same thing. Logic's AMT enables the interface to send messages at the same time on all output ports. This ensures that heavy data on one output does not tie up the interface, interfering with data on another output. The MIDI data is still subject to the vaigaries of Windows timing.

Cubase's LTB, however, time stamps every MIDI event to ensure that they are sent by the interface with millisecond accuracy, thus circumventing the Windows timing issue.

To put it simpley, Cubase + Midex is tighter than Logic + AMT.
Sorry, ik moet toch even zeiken.
Ik weet niet wie de bron is, maar hij heeft ongelijk.
De AMT8 doet namelijk precies hetzelfde in combinatie met Logic:

A segment of the sequencing engine of AMT compatible software, (e.g. Logic Audio), is put into the MIDI interface, (AMT8 or Unitor8 MkII), where it takes care of sending the MIDI events to the individual outputs with the highest possible timing accuracy. At the same time, the transfer of data from the computer to the interface is optimized with extreme efficiency by sending notes in parcels during the pauses between the musical events. These parcels are then unpacked in the interface and sent to the individual outputs at precisely the required time.
Dit is na te lezen op http://www.emagic.de/english/products/hardware/amt8_amt.html

Even het gebakkelei wie hier gelijk heeft, je hebt wel last dat als je Steinberg produkten gebruikt niet die ondersteuning voor de AMT hebt en voor logic die Midex.
En dat terwijl Steinberg dit in het verleden min of meer beloofd had. Dat vind ik dan weer schandalig. Maar in de praktijk merk je dat soort timing verschillen alleen bij drums of ander strak spul met bijv. quantize aan.

En dat over die USB connectie ben ik het wel mee eens. Zeker als je een oudere computer hebt waarvan je niet zeker bent of de USB wel deugd. Dan gewoon niet mekkeren en de com poort gebruiken. ;)

Trouwens MotU is helemaal niet brak, heb er goede ervaringen mee.

Ik heb een Egosys Midi-terminal 4140 (4in/4out/SMPTE) via de parallelle poort, en ik ben er erg tevreden mee. Zeer strakke timing, en ports zijn afzonderlijk te gebruiken in diverse programma's (je kan dus meerdere programma's tegelijk draaien en ze allemaal eigen midipoorten toewijzen zonder dat ze elkaar in de weg zitten).
Ik heb hem zelfs even uitgeprobeerd op een setup van een vriend, die normaal diverse spullen (o.a. sampler en meerdere synths) via één midicircuit aanstuurt, en het verschil was duidelijk hoorbaar, gewoon zeer strakke timing, terwijl alle poorten werden gebruikt.
Ik vind het een aanrader, en hij kost ca. 130,- Eur. Als je trouwens nog een goeie geluidskaart zoekt, de Egosys WaMi rack heeft dezelfde 4 midipoorten ingebouwd zitten!

Back