Bassline, welke VST?

Lamp

Stamgast
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een dik bas-geluid, maar het wil me maar niet lukken om het echt goed dik te krijgen. Zijn er bepaalde VST's die hiervoor geschikt zijn? Of moet ik op een cursus baslijn layeren?

Graag zie ik wat tips tegemoet.

Heb voornamelijk geprobeerd: Massive, FM8, Sylenth1, TriangleII. Nog niet veel meer dan dat, maar ik wil vooral niet té veel uitproberen, omdat ik dan voor mijn gevoel alleen maar verder 'lost' raak.

Genre: deephouse/techno (niet te zwaar aan tillen), enkele voorbeelden:

(klik op tekst voor jump naar de basslijn)

Alvast bedankt voor inpunt 8)

De eerste is wel oké maar de tweede vind ik niet zo... Het komt echt niet op gang

Om je vraag te beantwoorden: met die softsynths kun je zeker wel een baslijntje maken. Gewoon wat beter je best doen!

Ok, dat zal ik zeker doen. Ook goed om bevestigd te krijgen dat het mogelijk moet zijn, soms geloof je er niet meer in. Hoop dat er binnenkort dikke basslines uit mijn speakers rollen.

Die eerste track is de baslijn hoogstwaarschijnlijk een 303. gratis Venom VB303 kan dit bvb perfect en best, maar als je eerder met midi nootjes wil werken is ABL of Phoscyon handiger

De tweede, geen idee wat je met bassline bedoelt daar :)

Laat eens wat horen van je zelf?

Ik zal dit weekend eens kijken om iets te uploaden.

Rvooh, thanks ga ik proberen! In het tweede linkje zit toch een grommende baslijn, of ben je wat harder gewend?

Met al die VST's zijn goede baslijnen te maken. Met sylenth zijn grote hits gemaakt (orjan Nilsen bijvoorbeeld)

Dit is bv met sylenth gemaakt:

Paul

Attachments

• Bassloop2.wav
    2,5 MB · Bekeken: 136
Ørjan Nilsen mag misschien hits maken maar zijn baslijnen vind ik niet dik

Tsja dat is een verschil van mening natuurlijk, maar ik bedoelde natuurlijk dat je met dit soort VST's altijd wel een goede baslijn kan maken.

Paul

Uit Massive kun je prima dikke bassen halen, als je 303 achtige lijntjes wil is ABL2 erg goed.

Als het je daarmee niet lukt gaat het je nergens mee lukken, met alle 3 kun je namelijk monsterlijke bassen maken. Ligt niet aan de VST's maar wellicht aan je kennis ;-)

Daar ga ik voor mezelf altijd van uit. Ik mis de kennis en probeer dat te gaan verbeteren.
Ik denk altijd maar het is niet de apparatuur of software die het doet het is de man (of vrouw) die er niet/wel mee om kan gaan die uiteindelijk het resultaat bepaalt.

Geef mij de duurste spullen, de snelste pc's en alle VST's die er bestaan dan nog blijven mijn producties niet geweldig........ Talent en kennis ontbreken.

Aan het laatste is iets te doen (maar de tijd ontbreekt)

Paul

Vergeet niet dat veel dikke bassen een samenstelling zijn van meerdere sounds en een berg compressie. Combineer bijvoorbeeld een lage sinus met de attack (breedbandige ruis) van een bassdrum.
Een bas wordt ook dik door de overige geluiden ondergeschikt te maken (eq, compresssie).
Een dikke bas wordt meestal dik door de wijze waarop hij in de mix wordt geplaatst. Dik maken door bijvoorbeeld extra laag toe te voegen heeft doorgaans geen zin en slurpt alleen maar veel beschikbare energie weg die je veel efficienter in de hogere frequenties kan inzetten.

Vergeet niet dat veel dikke bassen een samenstelling zijn van meerdere sounds en een berg compressie. Combineer bijvoorbeeld een lage sinus met de attack (breedbandige ruis) van een bassdrum.
Een bas wordt ook dik door de overige geluiden ondergeschikt te maken (eq, compresssie).
Een dikke bas wordt meestal dik door de wijze waarop hij in de mix wordt geplaatst. Dik maken door bijvoorbeeld extra laag toe te voegen heeft doorgaans geen zin en slurpt alleen maar veel beschikbare energie weg die je veel efficienter in de hogere frequenties kan inzetten.

:okdan:

Om het ff over een andere boeg te gooien, vaak zijn het helemaal geen bass lines die uit een synth komen maar gewoon Toms met wat effecten.

Back