Ms 20 mini (defect of normaal?)

in principe is de vca de laatste schakel en de volumepot een passieve afzwakker.
het volume van de vca is afh van de cv: de hadsr, mn de sustain bij vasthouden van de noot.
zou je een wheel gebruiken om de vca open te houden , dan is het misschien beter uit te proberen

waar de meeste ruis zit , zo laag mogelijk houden
zoiets dan..?

ik heb een testje gedaan maar zie geen enkele vervorming van de golfvorm...

of bedoel je misschien dat je mixer wordt overstuurd omdat de gain te ver open staat voor de Korg ms-10 OSC mixer standje 10?

Wat ik bedoel is het volgende. In de oude MS-20 treedt (al voor het filter) vervorming/distortion op in je VCO mixer, bij levels vanaf stand 7. Dit bepaalt onder meer het karakter van deze synth, maar het is redelijk subtiel - je moet dus niet denken aan Sherman FB achtige praktijken oid :D Wil je cleane sounds, dan moet je dus in principe niet boven de 7 uitkomen in je mixer.

Daarbij moet je natuurlijk bedenken dat de totale vervorming in een MS-20 veroorzaakt wordt door je mixer, het filter en eventueel de VCA....het is een optelsom die het eindresultaat vormt.

In welke mate dit op een scoop is te zien weet ik niet, zou wel moeten in principe....ik weet ook niet of de mini precies hetzelfde gedrag vertoont natuurlijk.

in principe is de vca de laatste schakel en de volumepot een passieve afzwakker.
het volume van de vca is afh van de cv: de hadsr, mn de sustain bij vasthouden van de noot.
zou je een wheel gebruiken om de vca open te houden , dan is het misschien beter uit te proberen

waar de meeste ruis zit , zo laag mogelijk houden
zoiets dan..?

in een berichtje voor jou beweert iemand dat er een laatste op-ampje komt en de volumeknop bepaald de output daarvan.
dus dat de VCA nog daarvoor zit...

waar de meeste ruis zit , zo laag mogelijk houden daar was ik allang van op de hoogte...maar ik bedoel meer:

kijk naar mijn WAV in een editor. zie dat als je de sustain (dus basis volume van de ENV/VCA)
aanpast en verlaagd er iets vreemds met de attack gebeurd...hij krijgt een onbedoeld peak in zijn attrack..dat is nou niet erg fraai natuurlijk.

en dan kan je je afvragen in hoeverre je je de VCA laag in volume kan/moet houden..

Wat ik bedoel is het volgende. In de oude MS-20 treedt (al voor het filter) vervorming/distortion op in je VCO mixer, bij levels vanaf stand 7. Dit bepaalt onder meer het karakter van deze synth, maar het is redelijk subtiel - je moet dus niet denken aan Sherman FB achtige praktijken oid :D Wil je cleane sounds, dan moet je dus in principe niet boven de 7 uitkomen in je mixer.

Daarbij moet je natuurlijk bedenken dat de totale vervorming in een MS-20 veroorzaakt wordt door je mixer, het filter en eventueel de VCA....het is een optelsom die het eindresultaat vormt.

In welke mate dit op een scoop is te zien weet ik niet, zou wel moeten in principe....ik weet ook niet of de mini precies hetzelfde gedrag vertoont natuurlijk.

Grappig..bij test 2 (digiaal opnemen en bekijken in editor) kom ik tot de conclusie dat hoe harder de VCO des te mooier en strakker de golfvorm....ik zie geen vervorming dus, eerder verbetering en strakker..misschien weer een verschil met de mini en de maxi

verder :
de driehoek is bijna een sinus. dus vandaar misschien het zwakke volume en de SN-ratio van 40 dB.
de zaagtand heeft een sterke kromming in zijn vorm...
De blokgolf heeft weinig met een blokgolf te maken. de puls is ok.
maar dit is geen verantwoorde test. ik ben een muzikant, geen natuurkundige met de juiste apparatuur. iemand anders misschie nwel hier op SF?

Ik denk dat je mijn opmerking bedoelt. Maar die pot is inderdaad wat sunny zegt passief. Ik bedoelde meer te zeggen dat de volume pot niks met de VCA doet.

ja ,dat bedoel ik ook!!!!!!!!! :mexico:

maar Sunny beweert dacht ik dat de VCA WEL de output bepaald.

maar sowieso is een pot altijd passief..toch? een pot kan een passief of actief circuit besturen maar de pot zelf is passeif. of bestaan er actieve pots? maar dat terxzijde niet ter zake echt...

Even terzijde, maar ruis beoordelen via de koptelefoonuitgang lijkt me niet echt doenbaar. Ik heb al meerdere synths gehad met erg noisy koptelefoon maar perfecte mains. Met name de DX7 was hier erg "goed" in.

hoe ik het ook beklijk...ik kan geen blokgolf herkennen in mijn mini blokgolf.
dit bij bekijken in editor..

LOL, wat een geweldige langs-elkaar-heen-communiceren thread is dit, een genot om te lezen! ;)

LOL, wat een geweldige langs-elkaar-heen-communiceren thread is dit, een genot om te lezen! ;)

tja, om ergens op te reageren moet je eigenlijk eerst vaak een heel of gedeeltelijk van het topic lezen. en dan zie je vaak dat er al van alles is gezegd. besproken..of juist nog niet is gezegd..

maar als je zo maar midden ergens in springt en op een van de laatste berichten gaat reageren dan krijg je vaak herhaling en chaos. zie het de heel tijd gebeuren..zelfs misverstanden ontstaan zo..

op youtube mini ms-20 op een scoop:

mijn mini lijkt qua blokgolf meer op de echte.
Zie 7:22

Voor wie intresse heeft in ruis en de laatste ruisbronnen in de originele ms20

Dat de vca één van de laatste stappen is zal wel duidelijk zijn.

Hij is opgebouwd met een 1/2 JRC4558 opamp met een weerstand en een 945 transistor in de Feedback.

Een klein beetje ruis zal altijd uit de vca doorsijpelen naar de Output, voornamelijk ruis van de vca zelf.

De volgende stap is een decoupling condensator en nog een vast weerstandje om aan te komen bij een passieve volumepot en de output jack.

Intern aan de output jack zit een aftakking naar de koptelefoon versterker !
Die bestaat uit nog een dual low noise JRC4558 opamp ic
1opamp voor het linker kanaal en de andere voor het rechter kanaal
aan de schakeling te zien is dat een versterking van 9 a 10 keer (zo'n +15 a +20db)

Dus niet alleen het signaal maar ook de ruis wordt hier versterk tussen de output en de koptelefoon output.
De S/N verhouding echter is (bijna) even goed op beide uitgangen
Wij met onze oortjes ervaren dat echter anders.

De opbouw van de Mini ms20 zal bijna zeker hetzelfde zijn. :biertje:

Zou die extra ruis het resultaat zijn van (te) goedkope engineering? Ik vind het wel merkwaardig, je zou toch denken dat het met de huidige technieken niet al te moeilijk zou moeten zijn om zo'n bak ruisvrij te houden (of in elk geval binnen de perken).

ja, ik ben geen elektronen-technicus maar in het schema zag ik dat nu ook.
dus niet nog een laatste power amp...

maar wat ik nog steeds insteressant vind:

als je de sustain van de ENV2 veranderd, veranderd ook de attack-curve.
er is een zekere traagheid in reageren waardoor je verschillende attacks krijgt.
dus de ENV/VCA volume laag houden heeft ook consequenties voor de attack.

zie plaatje.

Attachments

• sustain-ms-20Mini.jpg
    sustain-ms-20Mini.jpg
    10,8 KB · Bekeken: 68
Ik ervaar ook ruis, vooral bij gebruik van de triangle die het minder maskeert dan een pulse of saw. Filterstanden hebben niet echt invloed, zit inderdaad echt in de VCA ofzo blijkbaar.

de triangle is bijna een sinus dus heel weinig boventonen.
juist met boventonen, hoe des te meer en hoger..des te meer maskeer je de ruis.

en met het LP-filter redelijk dicht haal je de boventonen ook weer weg bij de complexe golfvormnen en kan de ruis ook meer naar voren komen. en met resonantie kan de ruis ook in eens meer een rol gaan spelen. het is gewoon wikken en wegen en spelen met de mogelijkheden in elk andere situatie van een patch/klank..

Back