Probleem met Logic (8 express)

Heine

Passief toetsenist
Hoi,
ik ben momenteel een en ander aan demo's aan het opnemen, en pak er af en toe een internal instrument van Logic zelf bij.
Zo'n beetje alles wat ik selecteer geeft braaf geluid over het hele toetsenbord, maar de hele orgelsectie doet het van links af aan tot en met de centrale C, en rechts daarvan klinkt er geen geluid meer.
Ik zie wel dat hij registreert dat er wat wordt aangeslagen, maar er komt geen geluid uit.
Heeft iemand dit ook eens gehad, en vervolgens de oplossing ervoor gevonden ?
Ik krijg sterk de indruk dat hij bij het inladen van de samples van de orgelgeluiden na het kiezen van eentje ook niet echt alles naar binnen haalt, maar net na de helft er mee ophoud.
Vrees dat het een herinstallatie wordt.
Maar misschien kan het minder destructief.
Alvast bedankt voor de reactie.
Peter

Hi Heine,

Ik heb niet het antwoord, maar mogelijk kan jouw vraag gesteld en beantwoord worden op www.logicprohelp.com .

CJ

Over welke Logic Instrument heb je het? Bedoel je nu ESX24 sampler? Heb je dan al de keyboard mapping gechecked of er uberhaupt wel samples daar onder staan gemapt? Of heb je het hier over iets als EVB3 ofzo?

Gang van zaken:
Klik op plusje
Kies voor Software Instrument
Klik op create
Komt er rechts een hele beuk tevoorschijn onder tabje Libray
Staan een aantal zaken, o.a. 05 Keyboards
Klik je daar op, komt er rechts daar van weer wat tevoorschijn.
Klik ik op 02 Organs
En vervolgens kies ik een van de daar opgesomde orgeltjes.

Grappig (of eigenlijk niet): bij vrijwel alle andere instrumenten heb ik geluid over het hele toetsenbord.
Bij de orgels dus alleen het linker deel, tot en met de centrale c.

Wat zegt hij onder Key Limit?

Attachments

• Schermafbeelding 2013-06-13 om 13.58.58.png
    Schermafbeelding 2013-06-13 om 13.58.58.png
    26,9 KB · Bekeken: 101
Heb even flink rondgeklikt, maar ik heb geen idee hoe je aan dat schermpje komt.
Tijd en zin om dat te verklappen ?

In de linker kolom het pijltje naast de instrumentnaam. Maar dit is wel Logic 9. Kan zijn dat het schermpje in 8 ergens anders zit natuurlijk. Ik ga er even vanuit dat er in ieder geval een soortgelijk settings-schermpje in Logic 8 zit.

Ik heb even bij mij gecheckt. De presets die je noemt gebruiken de EVB3 (virtual organ). Hierbij worden de toetsen onder C op de een of andere manier gebruikt om andere presets te selecteren. Als je bij de EVB3 op het tabje onder de middelste knop klikt (volume) dan verschijnen er extra settings. Onderaan staat o.a. [Midi to presetkey]. Hiermee kan je dit gedrag uitzetten.
succes!

Jelle

Het pijltje in de linker kolom geeft inderdaad na aanklikken extra info over het gekozen instrument.
De keylimit is vrolijk C2 tot G8, dus dat zit wel snor.

Ik heb vervolgens even rondgekeken op aangeven van Jelle, maar ik snap niet precies welk tabje ik dan moet aanklikken.

Het is inderdaad zo dat vrijwel elk aangeklikte orgelvariatie terugvalt op 'organ'. Het valt ook op dat er niet of nauwelijks verschil in geluid is tussen de diverse orgelvarianten.
Kies ik voor een warped orgel waar niet 'organ' de basis is, maar bijvoorbeeld 'ES2', dan heb ik weer lekker kamerbreed geluid over het hele toetsenbord.
Ik vrees dat er toch iets niet helemaal lekker zit met dat 'organ' of 'EVB3' beestje.
Valt zoiets in ere te herstellen ?

midikanaal.

de organ gebruikt dacht ik 3 midikanalen, bass/lower/upper

wss trigger je het basskanaal

probeer een ander kanaal

Ik heb een eenvoudig m-audio keyboard in de usb ingang van mijn macbook pro geprikt.
Dat beestje zend heel simpel één kanaaltje midi uit.
Ik neem netjes track voor track op, en kies dan het gewenste geluid.
Gaat allemaal prima.
Alleen dus niet bij orgelgeluidjes.
Bij de details van het instrument staat niet alleen de key limit (van C2 tot G8) maar ook het midikanaal. Die staat dus vrolijk op 'all'. Lijkt me dat het dan niet moet uitmaken op welk midikanaal ik de track aanstuur. In het verleden is het eigenlijk ook altijd goed gegaan.
Ik heb een tijdje geleden een update gedaan met iets van Garageband, en ook nog iets met Mainstage, en volgens mij is het sindsdien hommeles.
Ik heb ook een x-aantal instruments die bij het selecteren de melding 'Plugin SpaceDsn not available' geven. Die zit volgens mij pas bij Logic 9 er bij. Geen ramp, dan selecteer ik gewoon een ander bruikbaar effect om de boel wat op te leuken.
Dit geintje is volgens mij ook sinds de update met Garageband en/of Mainstage.

bij all speelt ie op 1 af in logic. zet hem maar eens op 2 of 3.....

bij all speelt ie op 1 af in logic. zet hem maar eens op 2 of 3.....

stukje uit de manual van evb3:

Using Multiple or Multi-Channel Controllers with the EVB3
The EVB3 receives the notes for the upper and lower manuals, and for the pedalboard, on three consecutive MIDI channels—mapped as follows, by default:

MIDI channel 1: You play the upper manual sound.

MIDI channel 2: You play the lower manual sound.

MIDI channel 3: You play the pedalboard sound.

This allows you to simultaneously play the EVB3 with up to three MIDI controllers. You can also use a single-manual master keyboard—with different keyboard zones, or a keyboard split feature—that sends data on different MIDI channels, to address all three EVB3 sounds simultaneously.

You can use any of your MIDI interface inputs for your master keyboards or pedalboard. Regardless of the input devices used, the only relevant factor is the MIDI send channel.

Note: See the users manual for your master keyboard to learn how to set up splits and zones, or how to set its MIDI transmission channel (often called “TX Channel”).

Changing EVB3 MIDI Channels
You can set the EVB3 to receive on MIDI channels other than the default configuration.

This is done with the Basic Midi Ch parameter in the Controls view. This parameter assigns a MIDI receive channel to the upper manual.

The receive channel number for the lower manual is always one channel number higher than the channel assigned to the upper manual.

The pedalboard receive channel is always two channel numbers higher than the channel assigned to the upper manual.

For example, if you set the Basic Midi Ch parameter to 8, the upper manual will receive on channel 8, the lower manual will receive on channel 9, and the pedalboard will receive on channel 10.

Using a Single-Channel Controller with the EVB3
If you don’t have a master keyboard that allows multi-channel transmission, you can use a MIDI keyboard that is capable of transmitting on only one MIDI channel. You can use the EVB3 Split parameters to split the keyboard in order to play upper, lower, and pedal sounds—in different keyboard zones.
Dit is er aan de hand denk ik ergens

To set the keyboard mode
Click repeatedly on the Keyboard Mode parameter field, at the bottom center of the interface, until Split is displayed.

S0093_keysplit.png

You can determine the range of keyboard zones with the UL Split (upper/lower split) and LP Split (lower/pedal split) parameters, in conjunction with the Set buttons.

To set the keyboard zone, do one of the following
Click the appropriate Set button (it will turn orange), and press the desired note (the split point) on your MIDI keyboard.

Drag the value field.

If you select the same value for both split points, the lower manual is turned off. If the LP Split is set to a value above the UL Split, the other split point is moved (and vice versa).

Hebbes: mijn midikeyboardje zond alsmaar op kanaal 3 uit.
Geen probleem bij alle andere sounds, maar dus wel bij het orgeltje.
Nu zend hij op kanaal 1 en gaat alles naar wens.
Bij deze dank voor alle tips, ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Back