Dave Smith Prophet 12

Ik had bax gevraagd waarom deze synth een va genoemd werd, dit is het antwoord:

De klankopwekking van de Prophet 12 is virtueel analoog en gaat via chips. Niet via de puur analoge circuits, zoals bij andere Dave Smiths en Moogs etc. De filters zijn analoog, waarmee dit instrument ook als ‘hybride synth’ kan worden geclassificeerd.

Ik zit er ook ernstig over na te denken om deze aan te gaan schaffen. Wil ook aan de analoge poly, maar ben niet zo'n klussert en ben bang dat als ik een oud beestje koop ik meer geld en tijd kwijt ben aan reparaties dan dat ik zelf met de synth kan spelen. Houd dit topic dan ook met zeer veel interesse in de gaten!

Ik had bax gevraagd waarom deze synth een va genoemd werd, dit is het antwoord:

De klankopwekking van de Prophet 12 is virtueel analoog en gaat via chips. Niet via de puur analoge circuits, zoals bij andere Dave Smiths en Moogs etc. De filters zijn analoog, waarmee dit instrument ook als ‘hybride synth’ kan worden geclassificeerd.

Ja maar dan heeft Leo wel gelijk: dozenschuivers.
VA is toch van begin toch eind een serie algoritmes?
Nou ja, Bax snapt er sowieso niks van, toen ik destijds daar de Waldorf Q + bestelde kreeg ik meteen €700 korting want dat was dezelfde als de Q. Dat leek me wel wat:D
Gelijk besteld maar toen bleek de + niet verkrijgbaar en was de Q niet meer leverbaar ( wat het verschil is??). Dat had ik natuurlijk als eerste gevraagd en ze hadden " hem op voorraad". tja.
Maar dat is offtopic, sorry.

De P12 lijkt mij erg leuk. Maar naast mijn P5 weet ik het niet...

Laatst gewijzigd:
Leo heeft gelijk. het is een VA, nagenoeg alles digitaal met uitzondering van de filters.
Dacht dat dit bij de waldof Q+ ook zo was ??? of was het nog een andere editie van de Q ??
Dat betekend natuurlijk niet dat de nieuwe p12 niet goed is, de tijd zal het uitwijzen hé.

meer dan ééns bleken VA's beter dan the real thing imho :biertje:

Voor zover ik begrijp is het hele signaalpad vanaf de oscillators en character sectie analoog, dus inclusief de filter en VCA. Delay is dan wel weer digitaal geloof ik. In die zin is het geen pure VA maar ook geen 100% analoge synth. Hybride is inderdaad de beste omschrijving.

Maar goed, lekker belangrijk. Als het maar klinkt toch?

Digitale oscillatoren dus met ook "wavetable" golfvormen om meer soorten golven dan de standaard golven die een echte analoge synth heeft. Vanaf daar zou alles analoog zijn volgens Dave.

uhh, wat ik eigenlijk probeerde te zeggen - het is GEEN VA, maar gewoon een synth met digitale en analoge delen.

VA was toch gewoon digitale nabootsing van analoog ?! dave smith kiest hier gewoon bewust voor deels digitaal en analoog. beetje maf van BAX om alles wat niet helemaal en echt analoog is als VA te bestempelen.

hopelijk hoeft hier niet meteen de deoxit weer nabesteld te worden.

definitie?

definitie?

wellicht een zwevende definitie die gericht is op de klankopwekking en niet de filters?

een virtueel analoge bron, oftewel de golfvormen worden door berekeningen gemaakt, lijkt me een VA. maar ja met analoge filters weer niet.....

en het is ook niet hetzelfde als mn emulators met anloge filters.

dus ik ga voor de def van leo.

Lol, ik zie nu een nieuwe aanvulleng op de 'digitaal vs analoog' discussie opkomen met de vraag 'is het analoog of digitaal' .

Het grappige is dat de oscilator sectie eigenlijk het sterke punt is van the Prophet 12. Als ik het goed gezien heb in het filmpje heb je 4 Osc + 1 subosc. De standaard golfvormen en een aantal wavetables. Daarnaast kan je ook nog de 'width' instellen voor alle golfvormen (kan dit ook bij de wavetables?) en is er ook nog de 'character' sectie.

Volgens mij vindt je dit op zeer weinig synths. Het analoge gedeelte maakt het dan nog af. Will je een puur analoge polysynth dan kan je beter voor de Prophet '08 gaan.

Klinkt meer als een Evolver 12 dan een Prophet opvolger. Waar blijft het gehuil dat na de introductie van de Jupiter80 losbarstte?

<rant mode>
Toen ik gisteren om 13:50 op de toetsenafdeling van Music Store aankwam heb ik nog net een glimp van een gast met afro en DSI tas opgevangen, om kwart over twee maar eens gevraagd wanneer men met de demo die om 14:00 uur zou beginnen dacht aan te vangen "ze zijn even een promo filmpje aan het maken". Toen er na vier uur nog niemand te zien was ben ik maar weer vertrokken - wat een r%k planning! En waarschijnlijk was ik de enige die er speciaal voor vanuit Maastricht naar Keulen was komen rijden, zag verder niemand die geïnteresseerd was.
</rand mode>

Heb wel geruime tijd op de P'12 kunnen spelen; eerste indruk is goed. Het ziet er allemaal top uit met dat hout, de belettering is mooi op het metaal zelf en dat vind ik toch altijd meer uitstraling geven dan zo'n stikker. Potmeters, encoders en drukknoppen voelen hezelfde aan als op de P'08 PE. Het keybed is helaas van vergelijkbare kwaliteit als de P'08 en niet het fatar klavier dat op de Poly Evolver (en ook o.a. de Moog Voyager en Waldorf Blofeld) zit. Het (oled-)display is heel mooi scherp en helder.

Dan het geluid; ben door wat presets gefiets maar al snel zelf gaan draaien aan de knoppen om eens te zien wat de "hack/decimate/..." sectie doet. Daarmee maak je het geluid van vies digitaal tot een lekker randje erlangs. Leuke toevoeging. Het high pass filter geeft ook leuke mogelijkheden, zeker in combinatie met de LFO sectie of de derde enveloppe. Het LPF filter klinkt als een typisch DSI filter, geen verassingen hier.

De oscillators klinken lekker - eerst een aantal klasieke golfvormen (saw, tri, pulse, sine) en dan een aantal complexe golfvormen. De saw klinkt als een echte saw - bij m'n P'08 vind ik 'm te "blokkerig" en wat nasaal klinken, hier is het gewoon een lekkere vette zaagtand. Bij de complexe golfvormen is het mogelijk om een waveform voor links en eentje voor rechts te kiezen, weet niet of dit invloed heeft op het totaal aantal oscillators. De complexe waveforms gaven het geheel een PPG tintje. Met de "slop"" parameter kun je het geheel zo zweverig laten klinken als een minimoog-die-op-de-tocht-staat; elke toetsaanslag is de boel weer een paar cent verschoven.

De delay is wel een leuke toevoeging, is te syncen met de clock en goed voor instant Berliner Schule.

Al met al wel een spannend apparaat!

qua geluid lees ik over de hack highpass filter lfo env3 en lowpass en de golfvormen....

is dat nou allemaal wezenlijk anders (beter) dan wat de poly evolver met oscillator 3 en 4 te bieden heeft??

<rant mode>
Toen ik gisteren om 13:50 op de toetsenafdeling van Music Store aankwam heb ik nog net een glimp van een gast met afro en DSI tas opgevangen, om kwart over twee maar eens gevraagd wanneer men met de demo die om 14:00 uur zou beginnen dacht aan te vangen "ze zijn even een promo filmpje aan het maken". Toen er na vier uur nog niemand te zien was ben ik maar weer vertrokken - wat een r%k planning! En waarschijnlijk was ik de enige die er speciaal voor vanuit Maastricht naar Keulen was komen rijden, zag verder niemand die geïnteresseerd was.
</rand mode>

Heb wel geruime tijd op de P'12 kunnen spelen; eerste indruk is goed. Het ziet er allemaal top uit met dat hout, de belettering is mooi op het metaal zelf en dat vind ik toch altijd meer uitstraling geven dan zo'n stikker. Potmeters, encoders en drukknoppen voelen hezelfde aan als op de P'08 PE. Het keybed is helaas van vergelijkbare kwaliteit als de P'08 en niet het fatar klavier dat op de Poly Evolver (en ook o.a. de Moog Voyager en Waldorf Blofeld) zit. Het (oled-)display is heel mooi scherp en helder.

Dan het geluid; ben door wat presets gefiets maar al snel zelf gaan draaien aan de knoppen om eens te zien wat de "hack/decimate/..." sectie doet. Daarmee maak je het geluid van vies digitaal tot een lekker randje erlangs. Leuke toevoeging. Het high pass filter geeft ook leuke mogelijkheden, zeker in combinatie met de LFO sectie of de derde enveloppe. Het LPF filter klinkt als een typisch DSI filter, geen verassingen hier.

De oscillators klinken lekker - eerst een aantal klasieke golfvormen (saw, tri, pulse, sine) en dan een aantal complexe golfvormen. De saw klinkt als een echte saw - bij m'n P'08 vind ik 'm te "blokkerig" en wat nasaal klinken, hier is het gewoon een lekkere vette zaagtand. Bij de complexe golfvormen is het mogelijk om een waveform voor links en eentje voor rechts te kiezen, weet niet of dit invloed heeft op het totaal aantal oscillators. De complexe waveforms gaven het geheel een PPG tintje. Met de "slop"" parameter kun je het geheel zo zweverig laten klinken als een minimoog-die-op-de-tocht-staat; elke toetsaanslag is de boel weer een paar cent verschoven.

De delay is wel een leuke toevoeging, is te syncen met de clock en goed voor instant Berliner Schule.

Al met al wel een spannend apparaat!

Mij lijkt het een coole synth. Ik had een sort DW8000 idee erbij, en dat blijkt dus te kloppen uit eerdere berichten. Misschien wel interessanter dan de P08 door de mogelijkheden.

De P08 (en afgeleiden als Mopho/ Tetra etc.) is vrij traditioneel, al moet je je daar ook niet vergissen want er zit werkelijk een enorme bak mogelijke modulatie routings onder de kap vergeleken bij de meeste analoge (vintage) synths. Toen ik in mijn Voyager dook was het wel even slikken wat dat betreft, want daar kan toch echt een stuk minder.

Ik overweeg al een tijdje een analoge polysynth te kopen (oke, dit is een hybrid) en deze staat zeker op mijn lijstje.
Ik twijfel alleen heel erg tussen de P12 en de Andromeda A6.
Welke zou de meeste mogelijkheden hebben? Uiteindelijk bepaald de klank natuurlijk de keuze.
Het zou leuk zijn als iemand ze straks toevallig allbei heeft en een vergelijking kan maken.

OK geen VA maar hybride dan. Terecht een betere omschrijving.

Dit is wel een bak die me aanspreekt, deze zal er in de toekomst wel bijkomen hier :P

De betrouwbaarheid zit ik niet mee, ze zullen de les wel begrepen hebben rond encoders, altijd gezeik met die dingen.

Ik ben wel bang dat de gebruiksvriendelijkheid / funfactor wat minder is met al die routing mogelijkheden.

Laat de eerste bevindingen maar komen :okdan: Ik ben benieuwd

Back