<rant mode>
Toen ik gisteren om 13:50 op de toetsenafdeling van Music Store aankwam heb ik nog net een glimp van een gast met afro en DSI tas opgevangen, om kwart over twee maar eens gevraagd wanneer men met de demo die om 14:00 uur zou beginnen dacht aan te vangen "ze zijn even een promo filmpje aan het maken". Toen er na vier uur nog niemand te zien was ben ik maar weer vertrokken - wat een r%k planning! En waarschijnlijk was ik de enige die er speciaal voor vanuit Maastricht naar Keulen was komen rijden, zag verder niemand die geïnteresseerd was.
</rand mode>
Heb wel geruime tijd op de P'12 kunnen spelen; eerste indruk is goed. Het ziet er allemaal top uit met dat hout, de belettering is mooi op het metaal zelf en dat vind ik toch altijd meer uitstraling geven dan zo'n stikker. Potmeters, encoders en drukknoppen voelen hezelfde aan als op de P'08 PE. Het keybed is helaas van vergelijkbare kwaliteit als de P'08 en niet het fatar klavier dat op de Poly Evolver (en ook o.a. de Moog Voyager en Waldorf Blofeld) zit. Het (oled-)display is heel mooi scherp en helder.
Dan het geluid; ben door wat presets gefiets maar al snel zelf gaan draaien aan de knoppen om eens te zien wat de "hack/decimate/..." sectie doet. Daarmee maak je het geluid van vies digitaal tot een lekker randje erlangs. Leuke toevoeging. Het high pass filter geeft ook leuke mogelijkheden, zeker in combinatie met de LFO sectie of de derde enveloppe. Het LPF filter klinkt als een typisch DSI filter, geen verassingen hier.
De oscillators klinken lekker - eerst een aantal klasieke golfvormen (saw, tri, pulse, sine) en dan een aantal complexe golfvormen. De saw klinkt als een echte saw - bij m'n P'08 vind ik 'm te "blokkerig" en wat nasaal klinken, hier is het gewoon een lekkere vette zaagtand. Bij de complexe golfvormen is het mogelijk om een waveform voor links en eentje voor rechts te kiezen, weet niet of dit invloed heeft op het totaal aantal oscillators. De complexe waveforms gaven het geheel een PPG tintje. Met de "slop"" parameter kun je het geheel zo zweverig laten klinken als een minimoog-die-op-de-tocht-staat; elke toetsaanslag is de boel weer een paar cent verschoven.
De delay is wel een leuke toevoeging, is te syncen met de clock en goed voor instant Berliner Schule.
Al met al wel een spannend apparaat!