Jouw favoriete toonladders en eventueel de progressie

dixxy

There are keys to be play
Post hier je ideale toonladders en vertel ook waarom je juist DIE hebt verkozen.

Mijn favoriet is c# harmonisch omdat ie lekker speelt en mooi klinkt
Met name de vele zwarte toetsen die lekker spelen.

C# harmonisch is geen officieel toonladder naam. wat bedoel je er precies mee?

Ik ga voor G minor pentatonic dan. Waarom? Waarschijnlijk vanwege de Free Bird solo...

Geef mij maar de Octotonische Ladder, zeg maar D Diminished.

En waarom? Het heeft iets onheilspellend en klinkt gewoon goed in mijn oren .

Inderdaad bedoel ik de mineur ja..:stupid

ik ben gitarist maar vind zowel C# mineur, C# harmonisch mineur, C# mixolydisch en ionisch..eigenlijk alle C# baqsis kerktoonladders makkelijk spelen. als ik het uitprobeer op de piano...

over gitaristen gesproken:

bijna alle gitaristen hebben een band met E mineur en A mineur. en verwante G majeur en C majeur toonladders.

E mineur is het laagste en makkelijkste akkoord op de gitaar.
veel gitaristen zweren daarom bij de E mineur/ G majeur en de bij behorende pentatonische toonladder. lesje 1 is het.
al hun liedjes staan ook in Em, G , Am of C... (arme Bb blazers!!)

voor gitaristen is het heel gemakkelijk om een toonladder op te schuiven zodat je niet alle toonladders hoeft te 'kennen'...

voor gitaristen is het heel gemakkelijk om een toonladder op te schuiven zodat je niet alle toonladders hoeft te 'kennen'...

Misschien dat er daarom ook zoveel gitaristen zijn? }:|

"A mineur of C majeur, dit hoef ik verder niet uit te leggen denk ik... Wit! "
Wordt ook wel eens de biertoonaard genoemd. Je mag nog zo dronken zijn, in Amin of C maj kan je altijd spelen :dubbel:

Cheers,
Exo. :mega:

zelf hou ik het meest van tooonladders die niet herhalen per octaaf maar een soort reeks zijn die pas na een tijdje weer bij de eerste noot uit komen.....mooie reeksen met structuren erin.

zelf hou ik het meest van tooonladders die niet herhalen per octaaf maar een soort reeks zijn die pas na een tijdje weer bij de eerste noot uit komen.....mooie reeksen met structuren erin.
Heb je hier wat voorbeelden van? Ik speel zelf af en toe zulke toonladders, maar heb absoluut geen benul van de benamingen ervan.

Heb je hier wat voorbeelden van? Ik speel zelf af en toe zulke toonladders, maar heb absoluut geen benul van de benamingen ervan.

die hebben geen namen. dat zijn reeksen die een muzikant/componist vaak zelf bedenkt om daar weer mee te kunnen componeren of te improviseren.

maar ik ben als componist wel heel bewust van de tonale achtergrond van zo'n reeks. ik componeer nooit serieel. eerder richting zwevende tonaliteit. en dan nog op mijn eigen manier.

ik ga hier niet mijn reeksen neer stallen! :-P

ik zal ter plekke wat verzinnen hoe het kan werken:

je neemt een motiefje. bijvoorbeeld.: A C B D#
en dit motiefje wil ik herhalen vanaf een ander toonhoogte zodat er een aardige muzikale spanning ontstaat. ik heb wat mogelijkheden uitgeprobeerd maar kwam uiteindelijk op D.
dus volgende motief is: D F E G#
nu hebben we een structuur en regelmaat gevonden en als we dit treng doorzetten is het volgende motief: G Bb A C#

dus de reeks is tot nu toe: A C B D# D F E G# G Bb A C#
met A D en G als motief startpunten. je ziet tussen A en D een kwart. en tussen D en G ook..
zo zal het de hele tijd doorgaan met kwarten. de volgende op C, dan F, enzvoort. en na 12 herhalingen (transponerend) van het motiefje kom je weer uit op A. het begin..

leuk he!! :mexico:

maar dus wel: 1000000000000000000000000000000000000000000000000000000 mogelijkheden. heeft weinig zin om de te gaan benoemen.

op piano zijn de witte toetsen zeker mijn favoriet!

ik ga hier niet mijn reeksen neer stallen! :-P
Da's beroepsgeheim natuurlijk :) Patronen herhalen is inderdaad één van de manieren die ik nu gebruik, naast trial en error.

Ik dacht dat de simpelere varianten die na twee octaven weer opnieuw beginnen bv. wel een naam zouden hebben (die interesseren mij ook het meest), maar dat was blijkbaar ijdele hoop.

Ik zou als 2de keus ook nog C mineur en F# mineur (beide natural) willen toevoegen.
Met name weer omdat er veel zwart in zit denk ik en het klinkt ok.

Laatst gewijzigd:
Dmin & Amin pentatonic.

Back