Jouw favoriete toonladders en eventueel de progressie

off topic: Kan je niet stellen dat een motiefje dat lekker klinkt altijd wel voorkomt in een of andere toonlader. Dus als je wat hebt, random ingespeeld, uitzoeken welke toonladder en grondtoon erbij hoort? En dan de rest van je compositie hiermee verder uitwerken?

Laatst gewijzigd:
Maar dan kom je toch wel weer terug in de toonladder waar jou motiefje in zit?
Kun je dan ook niet stellen dat jouw motief juist voor jou mooi klinkt omdat het deel is van de betreffende toonladder?
Dus met andere woorden zou dat voor jou juist die toonladder zijn die je aanspreekt.?

Je zal inderdaad bewust of onbewust dan toch vaak dezelfde toonladders en grondtonen gebruiken.

Ik speel ook wat gitaar, en daar werkt het voor mij anders, de basis voor een akkoorden reeks zijn voor mij vooral de akkoorden die ik kan pakken met mijn beperkte techniek.

Laatst gewijzigd:
Als voorbeeld, gejat van mijn Ipad/Iphone Musis Tool app (http://spicyclam.com/musictool.html) : afwijkende toonschalen:

Major, Minor, Pentatonic kennen we allemaal, maar dan heb je ook nog:

3 semitone, 4 semitone, 6th harmonic minor, arabic, augumented, Balinese, bebop 1/2 dim, bebop major, bebop minor #1, bebop minor #2, bebop dominant, blues, chinese, chromatic, Diminished, Diminished Whole Tone, Double harmonic, Egyptian, Enigmatic, Flamenco, 1/2 Dim #1 (Locrian), 1/2 Dim #2 (Locrian 2), Harmonic Major, Harmonic Minor, Hindu, Hungarian Gypsy, Hungarian Major, Hungarion Minor, In sen, Indian, Japanese, Japanse hirajoshi, Japanese Iwato, Javanese, Leading whole tone, Locrian Major, Lydian, Lydian Augumented, Lydian Dominant, Lydian minor, Marva, Melodic Minor, Minor Dorian, Mixolydian Dom 7th, Mixolydian Aug, Neaplolitan Major, Neapolitan Minor, Oriental, Pelog, Petatonic Minor, Persian, Phrygian, Rock & Roll, Romanian, Spanish & tone, Jewish/Spanish, Todi, Ultra Locrian, Whole Tone.

en vast nog wel meer..... :-)

Veel zal niet lekker klinken of niet passen bij de stijl van je eigen muziek. Maar elk motiefje, "vals" of niet, past in een toonschaal. Of je daar iets mee kan is wat anders.

Laatst gewijzigd:
Je bedoelt C# harmonisch mineur?

Dan ga ik voor F# pentatonisch: alleen maar zwarte toetsen :-)

Noem je dat pentatonisch, alleen maar de zwarte toetsen? Nooit gehoord dat dat een naam heeft als je alleen maar de zwarte toetsen gebruikt. Het werkt lekker op 'Oldskool Dance Chords' als je alleen maar de zwarte toetsen gebruikt, maar dat dat pentatonisch heet?

Als je van gemakkelijk houdt: toonladders met alleen witte of zwarte toetsen kan je van grondtoon veranderen met de transpose functie van midi keyboard of synth. C majeur + 2 semitones = D majeur, of A mineur + 2 semitones = B mineur.

Noem je dat pentatonisch, alleen maar de zwarte toetsen? Nooit gehoord dat dat een naam heeft als je alleen maar de zwarte toetsen gebruikt. Het werkt lekker op 'Oldskool Dance Chords' als je alleen maar de zwarte toetsen gebruikt, maar dat dat pentatonisch heet?

Marsmusica geeft ongevraagd les:

de zwarte toetsen komen nu eenmaal precies overheen met de F# / Gb majeur pentatonische toonladder en de D#/ Eb mineur toonladder:

penta betekent 5. dus 5 tonen. dus eigenlijk elke toonladder met 5 tonen erin.
maar er bestaan ofiffcieel twee soorten pentatonische toonladders:

anhemitonisch. dwz: zonder halve toonsafstanden (grote secundes en kleine tertsen)
hemitonisch : inclusief halve toonsafstanden

de laatste is bijvoorbeeld een japanse toonladder (heeft lydisch karakter). maar kom je ook tegen in andere muziek geloof ik:
C E F# G B C
kies je beste sitar of koto multi-sample en spelen maar!

anhemitonisch heb je een majeur en mineur variant:
C majeur pentatonisch:
C D E G A C
de klank van volksmuziek,chinese muziek, country en western, enzvoort.
en daarvan afgeleid de paralelle A mineur pentatonische toonladder:
A C D E G A
volksmuziek, chinese muziek en vooral ook pop en rock muziek.

in de blues wordt de z.g. 'blue note' toegevoegd en zo ontstaat de A bluestoonladder:
A C D D# E G A
goed voor blues en rockl maar ook al dat Maria Carey Alicia Keys soul gebler!
en dan kan je deze toonladder ook weer vanaf C starten:

C D D# E G A C
Country en western en ook weer soul Maria Carey Alicia Keys soul gebler!

ok, geef me de 5! :eureka:

de b is alleen van belang bij notatie op papier.
ik vraag me af wie daar allemaal hier op het forum gebruik van maakt! ;-)

maar het is wel heel simpel: de blue note (wat in de westerse muziek eerder een leidtoon zou wordt genoemd) noem je D# in een stijgende lijn, dus A C D D# E G A
en Eb in een dalende lijn: A G E Eb D C A

dit is puur om lezen te vergemakkelijken. theoretisch kan je alle kanten op en is niet zo belangrijk in dit geval van een tooonladder.

maar muziek heeft gelukkig alles met HOREN te maken. niet met theorie en bla bla bla.....ik heb die dingen nu eenmaal geleerd ooit. lukt me maar niet om al die kennis weg te spoelen met drank!

Dit probleem komt ook mij bekend voor....

Tijd voor de psy dus... 8o)

Cheers,
Exo. :mega:

'psy' werkt bij mij te sterk. ik ben al te veel psycho van mezelf. dubbelop gaat echt niet goed.
dat kan ik je verzekeren! :-)

penta betekent 5. dus 5 tonen. dus eigenlijk elke toonladder met 5 tonen erin.
maar er bestaan ofiffcieel twee soorten pentatonische toonladders:

anhemitonisch. dwz: zonder halve toonsafstanden (grote secundes en kleine tertsen)
hemitonisch : inclusief halve toonsafstanden

Zwaar interessant moet ik toegeven, ook de rest wat je schreef.

Dus als je met alleen de zwarte toetsen melodieën maakt, dan speel je met de anhemitonisch pentatonische toonladder, toch?

yep, dat mag je alleen in china spelen

Zwaar interessant moet ik toegeven, ook de rest wat je schreef.

dit is een snelle opsomming over pentatoniek om snel en in een keer goed op weg te zijn en de algemene basis info....hebben we dat meteen gehad! :-)

voor de rest is en blijft het gewoon muziek er mee maken. leren van anderen en zelf ontdekken.

voor de rest is en blijft het gewoon muziek er mee maken.

Yep, dat deed ik al!

Dus als je met alleen de zwarte toetsen melodieën maakt, dan speel je met de anhemitonisch pentatonische toonladder, toch?

ja dat klopt. maar zo belangrijk is dat niet. ik heb nog nooit gehoord dat een gitarist in een rockband zei: en nu ga ik even heftig soleren met een anhemitonisch pentatonische toonladder!
het is meer een stoffige benaming uit de stoffige wereld van de stoffige muziektheorie.
de beestjes moeten nu eenmaal een naampje hebben.

het gebruik van deze toonladder kan best ver gaan . je kan er veel meer mee als je zou verwachten. vooral als je het jazzy gebruikt.

maar de basis is dit (voorbeelden in C majeur):

de C majeurtoonladder:

C D E F G A B C
de afgeleide C majeur pentatonische toonladder: C D E G A C (= ook A min. pent: A C D E G A )

speel deze pentatonische toonladder over alle verschillende akkoorden van C.
dan kom je er achter dat hij op C maj, D min 7 F maj 7 en A min 7 heel mooi klinkt.
en nog iets:
in C majeurtoonladder zitten nog twee andere anhemitonisch pentatonische toonladders verborgen:
F G A C D F ( = ook D mineur pent)
G AB D E G ( = ook E mineur pent)
al deze ladders kan je proberen over de akkoorden (toontrappen) van C majeur.
sommige klinken perfect. andere minder of gewoon helemaal niet.

Dit is de basis van hoe je de pentatonische tooonladder beyond basic gebruik kan toepassen in muziek. en ook de basis van hoe jazz muzikanten er mee werken.

ik kan nog veel verder gaan. bijvoorbeeld de zwarte toetsen over een C septiem akoord. kikke en het kan! (en ik kan het ook verklaren en onderbouwen als het moet)

Dit laatste bericht ga ik later ff doornemen, heb nu andere dingen te doen vandaag Mars.

ja, dit is nogal wat stof voor oefening! :-)

vooral spelenderwijs ontdekken en je favoriete klanken vastleggen en onthouden.
je hoeft echt niet alles onder je vingers te hebben. dat doen alleen jazz muzikanten maar daardoor kan het ook onpersoonlijk worden.
ik vind vaak solos van verschillende jazzmuzikanten hetzelfde klinken.

Ik ben gek op spelen met tonen, toonladders, reeksen, akkoorden .vandaar mijn overdadige maar enthousiaste inbreng! :mexico:

Back