RM1x tips, the sequel

RM1X stuurt program change uit!!!!!!

Klinkt als het rom versie probleem.. Is gefixt met de rom update 1.13. Zoek maar eens op deze termen.. Dit was hét probleem met de RM1x. De update keeg ik gratis van yamaha, mits ik aangaf wat voor problemen ik had...

Furious heeft gelijk. Is inderdaad een probleem met het OS. Je kan er wel omheen werken. Dan moet je het kanaal in het voice menu op alles behalve phrase zetten.

Is volgens mij uit een ander draadje van dit forum.

Ik doe dit altijd even op alle tracks uitvoeren zodra ik met een nieuwe user pattern begin en werkt perfect.

Het zal wel toeval zijn, wel had ik toevallig de shizzle aangesloten zoals jij dat nu zegt.
Maar de synth kreeg geen midi binnen (en had gehoord dat je dan de midi instellingen van de sampler, synth, of allebei moest veranderen, waar ik even geen zin in had)
Dus ging ik verder met spelen op rm1x.

Zelf gemaakte patterns..
Had ook al even bij edit gekeken, maar van al die midi data werd ik ook niet wijs.
Ik denk dat ik maar even tot system initialisation overga ;{
Heb je al een system initialization gedaan, of heb je de patterns nog? Als je de patterns nog hebt: je mag wel ff een pattern naar me toesturen. Dan laad ik 'm even in m'n RM1x, misschien dat ik er achter kom wat het probleem is...
Weet je welke software versie je hebt?

Bedankt voor de tip Dr Sinister :okdan:

@ ProtoHuman
system intajdwfkhebafja had ik al gedaan.
Opzich wel blij dat ik er nu vanaf weet, ik had er nu nog geen grote shitload in staan.
Dus is het ook niet rampzalig.

Ik heb geen idee hoe het met de software van em zit..
Dan zal ik eerst wel in de handleiding moeten om erachter te komen..

Ik heb geen idee hoe het met de software van em zit..
Dan zal ik eerst wel in de handleiding moeten om erachter te komen.

van www.rm1x.co.uk ;)

With your RM1x turned off press and hold the PATTERN, PATT CHAIN & UTILITY BUTTONS and turn the power on.You should now be in the RM1x test screen, next to the heading MAIN ROM is the OS version number.The laterst version is V1.13.

Nu kom ik met vragen :)

Ik heb gisteren een RS7000 opgehaald om zijn sequencer en sampler.
Eerst had ik een rm1x aan de midi uit van een tr909 hangen en de rm1x was slave. Werkte altijd perfect.
Nu zelfde setup alleen hangt de rs7000 als slave aan de tr909 en als ik dan de tr909 start gaat de rs7000 niet mee lopen. De midi clock staat op "midi"
Als ik dan de midi clock even terug zet op intern zodat je weer tempo aanduiding ziet op de rs7000 dan heeft hij wel het tempo van de tr909 overgenomen.
Start ik de rs7000 dan gaat de sequence gewoon spelen dus dat is het probleem allemaal niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

ALvast bedankt,
D Sinister

Als 't het zelfde werkt als in de RM1x:
De "MIDI Control" optie op "out" of "in/out" zetten. Dan reageert hij ook op start, stop en continue signalen.

Dat dacht ik ook maar werkte niet helaas.
Ik heb nu de tr909 als slave staan en dat werkt wel.
Ben er nu alweer aan gewend :)

Bedankt voor het meedenken in iedergeval.

Misschien is het een of andere midibug in de OS..?

Ik merk ook dat als bij mijn RS7000 tracks gemute worden waar synth's mee aangestuurd worden (zowel midi A en B) dan blijft het synth geluid hangen!?

Even een vraagje van mijn kant, mischien is het andwoord wel ergens op het forum ,maar ik kan het niet vinden :)

Kan het ergens ingesteld worden ,dat een pattern eerst helemaal uitgespeeld word, voordat de rm1x met een andere pattern begint als je die aanroept ?

Nu speel je een pattern....drukt op een andere pattern knop, en gelijk begint de rm1x met die te spelen.

Je instellen of de RM1x per hele of per 1/16 maat patterns wisselt..

Even een vraagje van mijn kant, mischien is het andwoord wel ergens op het forum ,maar ik kan het niet vinden :)

Kan het ergens ingesteld worden ,dat een pattern eerst helemaal uitgespeeld word, voordat de rm1x met een andere pattern begint als je die aanroept ?

Nu speel je een pattern....drukt op een andere pattern knop, en gelijk begint de rm1x met die te spelen.

knopje "utility"(naast pattern-chain-song) en dan in de set-up veranderen

Klopt :) bedankt......

Maar een pattern bestaat meestal uit meer dan 1 maat.

oh oke, je bedoelt dat waneer je een pattern van bijv. 4 maten hebt je al bij de eerste of tweede maat al op een andere pattern drukt en hij dan toch tot de 4-de afmaakt.

hmm ik druk dan gewoon bij de 3 pas, maar mijn patterns zijn meestal 80 bpm dus dan lukt het wel.

en in pattern chain maakt hij hem altijd helemaal af natuurlijk maar dat bedoel je denk ik niet

zal eens kijken of dat ook kan, nooit aan gedacht eigenlijk

Ok, twee dingen ontdekt op een Rm1x, waarvan ik niet wist. Het zal misschien ergens in de handleiding staan, maar ik heb het nooit gezien.

1. Grid mode gebruiken op een frase van meer dan 1 maat: Je zult zeggen, grid mode is toch alleen te gebruiken op 1 maat? Klopt, maar toch kun je in grid mode opnemen, al bestaat je frase uit meer dan 1 maat. Wat te doen.
Je zet de instelling voor het aantal maten op de instelling die je wilt(rechts boven in de hoek kun je dat doen).
Dan vervolgens fiets naar de maat waar je wilt beginnen met opnemen in gride mode met de dubbele pijl knoppen(<< en >>).
Je drukt de record knop in, zorgt dat de record mode op grid staat natuurlijk en je drukt de play knop twee keer in, dacht ik. Dan ga je te werk in grid. Als je klaar bent druk je op de stop knop.
Wat is er dan gebeurd? Je opname is alleen gebeurd op die ene maat waarnaar je aan het begin naartoe gefietst was. Handig als je bijvoorbeeld alleen op zeg bv. alleen de 4e maat iets wilt opnemen.

2. Gebruik van Patch chain mode: Misschien is mij dit nooit met mijn domme kop opgevallen, :stupid, maar je hebt alle 16 patterns tot je beschikking als 1 van de patterns in een style spelen. Als je dus van te voren even insteld dat je na een aantal maten over gaat naar een andere style of pattern, heb je in de tussentijd de hele zooi tot je beschikking om te freaken. En hup na de vaste ingestelde aantal maten heb je een andere rits andere patterns om mee te freaken. Nu ik aan het schrijven ben bedenk ik me dat je die acties ook zou kunnen opnemen, maar dat weet ik niet zeker of dat kan.

Dus mijn twee verassingen nadat ik een hele tijd niet meer met die sequencer had gespeeld.

Misschien is het een of andere midibug in de OS..?

Ik merk ook dat als bij mijn RS7000 tracks gemute worden waar synth's mee aangestuurd worden (zowel midi A en B) dan blijft het synth geluid hangen!?

Klik 1 keer op utillity dan 3 keer op f4 dan staat er links in je display TG mute mode. Als dit op audio staat dan mute je alleen het geluid en niet de midi data.

Ik weet niet of dat het probleem is maar toevallig las ik dit gisteren...ik wist ook niet dat het kon :)

Ok, twee dingen ontdekt op een Rm1x, waarvan ik niet wist. Het zal misschien ergens in de handleiding staan, maar ik heb het nooit gezien.

1. Grid mode gebruiken op een frase van meer dan 1 maat: Je zult zeggen, grid mode is toch alleen te gebruiken op 1 maat? Klopt, maar toch kun je in grid mode opnemen, al bestaat je frase uit meer dan 1 maat. Wat te doen.
Je zet de instelling voor het aantal maten op de instelling die je wilt(rechts boven in de hoek kun je dat doen).
Dan vervolgens fiets naar de maat waar je wilt beginnen met opnemen in gride mode met de dubbele pijl knoppen(<< en >>).
Je drukt de record knop in, zorgt dat de record mode op grid staat natuurlijk en je drukt de play knop twee keer in, dacht ik. Dan ga je te werk in grid. Als je klaar bent druk je op de stop knop.
Wat is er dan gebeurd? Je opname is alleen gebeurd op die ene maat waarnaar je aan het begin naartoe gefietst was. Handig als je bijvoorbeeld alleen op zeg bv. alleen de 4e maat iets wilt opnemen.

2. Gebruik van Patch chain mode: Misschien is mij dit nooit met mijn domme kop opgevallen, :stupid, maar je hebt alle 16 patterns tot je beschikking als 1 van de patterns in een style spelen. Als je dus van te voren even insteld dat je na een aantal maten over gaat naar een andere style of pattern, heb je in de tussentijd de hele zooi tot je beschikking om te freaken. En hup na de vaste ingestelde aantal maten heb je een andere rits andere patterns om mee te freaken. Nu ik aan het schrijven ben bedenk ik me dat je die acties ook zou kunnen opnemen, maar dat weet ik niet zeker of dat kan.

Dus mijn twee verassingen nadat ik een hele tijd niet meer met die sequencer had gespeeld.

Die pattern chain mode, dat je gewoon de secties invult en daarna de chain terugluistert zit niet in de rs7000 toch?
Ik dacht dat je het daar moest recorden:confused:

Na eerst de RM1x te hebben gehad heb ik nu sinds kort een S7000.

Kan je met de RS ook waardes ingeven met numerieke toetsen?
De RM1x heeft een 'NUM' toets zodat je snel waardes kan ingeven... die toets is er bij de RS niet meer :-(

Net zoals de cursor toetsen, die zijn ook weg. Je kan nu alleen maar met de draaiknoppen werken... Balen...

Nu zelfde setup alleen hangt de rs7000 als slave aan de tr909 en als ik dan de tr909 start gaat de rs7000 niet mee lopen. De midi clock staat op "midi"
Als ik dan de midi clock even terug zet op intern zodat je weer tempo aanduiding ziet op de rs7000 dan heeft hij wel het tempo van de tr909 overgenomen.
Start ik de rs7000 dan gaat de sequence gewoon spelen dus dat is het probleem allemaal niet.

Hmm, ik dacht altijd dat het aan mij lag, maar zie nu dus dat ik niet de enige ben... Ik heb hetzelfde probleem als ik de RS wil slaven in Renoise. Iemand een idee nog, toevallig?

Bij mij wrkt het nu gelukkig met de tr909 als master :)

instellingen zijn : sync : midi, midiclock out : midi a, midi control in/out a.

Ik stuurde alleen synths aan en gebruikte de interne geluiden/samples (nog) niet.
Mischien werkt het met midi control op "in" ook al.

Met deze instellingen werkt alles goed bij mij.

Bedankt voor de hulp :)

P.S.

Ik kwam er achter dat de rs7000 de interne voices en de samples niet goed opsloeg. Als ik het terug laade dan krijg ik voor de voices en samples een GM piano :(.
Er achter gekomen dat ik nog firmware 1.20 draaide en gisteren via via de nieuwste firmware er op gezet en nu werkt alles gewoon.
Opzich blijft dit raar dat het eerst niet goed werkte.
De midi noten deed hij wel goed (meer gebruikte ik tot nu toe niet)vandaar dat ik er nog niet achtergekomen was.

Hmm, ik dacht altijd dat het aan mij lag, maar zie nu dus dat ik niet de enige ben... Ik heb hetzelfde probleem als ik de RS wil slaven in Renoise. Iemand een idee nog, toevallig?

Back