RM1x tips, the sequel

Ik kwam er achter dat de rs7000 de interne voices en de samples niet goed opsloeg. Als ik het terug laade dan krijg ik voor de voices en samples een GM piano :(.

Dit had ik ook.. O.S. update naar 1.22 was de oplossing... idd vreemd..

En nogmaals, ik vind het vervelend dat de cursor en NUM buttons weg zijn.. werkt gewoon trager zo..

Ook heb je bij PATT chain mode dat hij even inhoud als je switcht naar een andere section. Als je exporteert naar SONG doet hij het wel weer goed..
Voorzover ik me kan herinneren deed mn RM1x het wel smooth in PATT mode..

Na eerst de RM1x te hebben gehad heb ik nu sinds kort een S7000.

Kan je met de RS ook waardes ingeven met numerieke toetsen?
De RM1x heeft een 'NUM' toets zodat je snel waardes kan ingeven... die toets is er bij de RS niet meer :-(

Net zoals de cursor toetsen, die zijn ook weg. Je kan nu alleen maar met de draaiknoppen werken... Balen...

Je kunt toch gewoon de numerieke waarde invoeren met de nummer en enter toetsen, rechtsonder. (zelfde toetsjes als "job"enz.)
Alleen hoef je nu niet gelijktijdig een "num" of ander knopje in te drukken wat het juist makkelijker maakt toch....

Gebruikte pas weer de rm1x en mij viel het juist op dat die veel langzamer werkte met invoeren van nummers enzo*D

ahja.. het werkt..

Gelukkig kan je dus waardes direct invoeren.. ik was al bang dat ik over tijd die draaiknoppen aan gort zou draaien (de fantastische yamha A3000 knoppen kennende)

ahja.. het werkt..

Gelukkig kan je dus waardes direct invoeren.. ik was al bang dat ik over tijd die draaiknoppen aan gort zou draaien (de fantastische yamha A3000 knoppen kennende)

Ik draai er al jaren aan en hoewel ze wel steeds soepeler gaan werken ze nog 100%

Als je trouwens aan de knop draait terwijl je shift ingedrukt houd gaat de waarde met stappen van 10 tegelijk.

Cursor knoppen ontbreken wel volgens mij dus dat gebeurt via draaiknoppen,

of als iemand een verborgen cursor functie weet

Ik draai er al jaren aan en hoewel ze wel steeds soepeler gaan werken ze nog 100%

Als je trouwens aan de knop draait terwijl je shift ingedrukt houd gaat de waarde met stappen van 10 tegelijk.

Cursor knoppen ontbreken wel volgens mij dus dat gebeurt via draaiknoppen,

of als iemand een verborgen cursor functie weet

Ja die cursor knoppen miste ik ook al gelijk maar als ik dan denk aan het feit dat je niet hoeft te stoppen om naar pattern edit te gaan neem ik het voor lief ;)

Kun je binnen een user-style een track kopieëren en dan van de kopie het midi kanaal veranderen en die bewerken (transponeren e.d.) *zonder* dat de bron track die veranderingen ook oppikt?

Kun je binnen een user-style een track kopieëren en dan van de kopie het midi kanaal veranderen en die bewerken (transponeren e.d.) *zonder* dat de bron track die veranderingen ook oppikt?
Ja zeker. Wat ik dan meestal doe is "copy phrase" (job 18 ). Vervolgens zet je de nieuwe phrase in het andere midikanaal.

Bedankt voor de tip. Het is me nog niet gelukt, maar ik ga het vanavond weer proberen.

Hmm.. ik kan het niet vinden in de handleiding:

1. Maar hoe mute ik tracks 1-8 of 9-16 in een keer op de RS?
Gaat anders dan op de RM1x....

2. Hoe kan ik de opgeslagen versie van een phrase weer tevoorschijn toveren? Op de rm1x was het geloof ik [shift+pattern] (als je in pattern mode zat).
Dus als je je geluid had aangepast door bv filter draaien dan kon je direct weer terug naar de 'laatst opgeslagen versie' met en druk op de knop..

2. Hoe kan ik de opgeslagen versie van een phrase weer tevoorschijn toveren? Op de rm1x was het geloof ik [shift+pattern] (als je in pattern mode zat).
Dus als je je geluid had aangepast door bv filter draaien dan kon je direct weer terug naar de 'laatst opgeslagen versie' met en druk op de knop..

Ik denk dat je dat met "scene" moet doen ten minste zo doe ik het en dan krijg je alle instellingen weer terug zoals je het opgeslagen hebt.

1. Mute doe je inderdaad met de 6 'scene / mute memory' knoppen (onder 't bpm display). Standaard is mute 1 alle 16 kanalen, mute 2 kanaal 1 - 8 en mute 3 kanaal 9 - 16, mute 4 unmute alle kanalen. Maar je kunt mutes ook opslaan onder die knoppen door 'store' plus de respectievelijke mute knop in te drukken.

2. Stel je wil phrase 2 op kanaal 10 'resetten'. Dan ga je naar 'pattern' menu en selecteer je track 10, vervolgens kun je met de F2 knop door de phrases gaan (dus in dit geval even van phrase 2 naar 3 en weer terug naar 2). De phrases (patches) zullen dan zo zijn zoals je ze opgeslagen hebt. Zover ik nu zag blijven wijzigingen in de sequence noten onveranderd.

edit: Kom er nu pas achter zelf dat dat zo gaat :D Dus sorry voor de edits, mocht je ze al gezien hebben.

edit 2: okay, dat werkt dus niet zo :D Dus alles wat ik hierboven zeg, klopt niet... Het werkte bij mij alleen op een gesampelde loop, verder nergens anders op.

Dus erm, als iemand weet hoe je patches kun resetten naar de oorspronkelijk waardes: ik ben ook wel benieuwd of en hoe het kan.

Laatst gewijzigd:
@ Chinetti & D Sinister

Ik ga vanavond met jullie tips aan de slag..

De RS handleiding is best okay.. Alleen is het meer een overview van wat hij kan ipv van dat je verteld word wat je doet doen..

Nahja, anyway, ik vidn het wel een onwijs dikke bak, hij werkt/klinkt echt veel fijner als de RM1x. Bij mij gaat hij iig nooit meer de deur uit..

En bij deze bak meen ik het echt! :)

Vette tip

Vette tip

Om het Rm1x geluid wat op te peppen ontdekte ik vandaag de volgende truk:
1. Neem een phrase op en stel alles fx instellingen in. Zorg er wel voor dat dit centraal gepand staat.
2. Ga naar een andere track en gebruik dezelfde phrase door via Jobs een kopie naar die track te maken; scheelt het instellen van alle fx. Pan deze track helemaal links(L63).
3. Kopieer deze track net als in stap 2. naar een andere track. Pan de track nu helemaal naar rechts(R63).
4. Stel de volume balans tussen de centraal gepande track en de aan weerskanten gepande track.
Voila vette sound met interne geluiden van de Rm1x.

Ik heb dit gedaan met basgeluiden(FlatBass, MG Bass3), maar is ook met strings of met kicks en claps te doen.

Nou heb ik een vraag, die waarschijnlijk al behandelt is. Er stond wel wat over in deze thread, maar het was me nog niet echt duidelijk.

Ik wil graag 2 of meerdere synths door mijn rm1x laten sequencen, elke synth op een andere track, maar hij heeft maar 1 midi out. Nu weet ik ongeveer wel wat ik daar voor nodig heb en hoe het werkt, maar nog niet precies.
Ik heb 2 dingen gevonden, maar weet niet welke ik nou moet gebruiken.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/11854.html
en
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/11871.html

is het met één van deze apparaten mogelijk om meerdere synths te laten sequencen zoals de manier waarom ik het beschreef?

:yamaha:

Je kunt deze gebruiken. Al heb je die niet nodig als je synths met een thru uitgang hebt. Het is dan een kwestie van doorlussen als je verschillende kanalen gebruikt.
Natuurlijk zal deze MIDI thru box het signaal beter op peil houden, denk ik zo. Maar ik heb daar geen ervaring mee.
Deze heb je nodig als je meerdere MIDI bronnen hebt en je wilt dat naar een synth sturen, of je wilt dit gebruiken bij het opnemen op de Rm1x via meerdere bronnen. Die MIDI merge voegt alles samen.

Een MIDI-thru box is een optie. Maar koop in ieder geval niet een van M-Audio, die werken niet goed met de RM1x (weet ik uit eigen ervaring).

Je kunt deze gebruiken. Al heb je die niet nodig als je synths met een thru uitgang hebt. Het is dan een kwestie van doorlussen als je verschillende kanalen gebruikt.
Natuurlijk zal deze MIDI thru box het signaal beter op peil houden, denk ik zo. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

Ik gebruik deze Thru box zelf achter mijn rm1x. Works like a champ :okdan:

ok bedankt, ik ga het eerst proberen zonder zo'n box. De duistere wereld genaamd 'Midi':duivels: word me steeds duidelijker:P

thnx:baco:

Hoe doen jullie het voor live...

Een 'liedje' waar je een strofe hebt en een refrein (ik noem het nu even zo),
alle phrases (drum, bass, lead) zitten in zowel strofe als refrein, enkel in een andere melodie. Makkelijkst is natuurlijk in sectie A de strofe, sectie B het refrein. In setie C zitten dan phrases voor voor een tweede 'liedje'...

Ik heb begrepen dat de meest gebruikte aanpak niet die is, maar dat je in 1 sectie blijft, en in het pattern window gewoon één voor één nieuwe phrases gaat toekennen aan de 16 tracks, maar hoe gaat het als je écht wil overgaan van één melodie naar een andere, maar zowel lead als bassline moeten tegelijk veranderen?

Of wordt het dan zowiezo met de secties werken, mij lijkt dat makkelijkst werken als de 'liedjes' soort van een vaste structuur hebben, maar dat je wel nog perfect intro live kan maken, opbouw, drums erin smijten, effecten toepassen, en dan, met een druk op sectie B kan overgaan naar een andere passage van het liedje...

Alleen zit je dan vast aan het aantal zwarte sectietoetsen... of zie ik dat mis?

Back