Mijn eerste analoge synth - help :)

Mo Reece

Nieuwkomer
Ik heb onlangs eindelijk de stap gezet van een Microkorg XL (enorm tevreden van) naar een Moog Little Phatty (Stage II). Een stevige bak met full size toetsen en een beestig uiterlijk: what's not to like?

Voorlopig loop ik nog tegen een paar dingen aan die ik met de handleiding (nog) niet gefikst krijg, misschien zit hier iemand die me op weg kan zetten?

- op de Microkorg gebruikte ik het modwheel om mijn geluid "dunner" te maken naarmate ik het modwheel opendraaide, maar op de LP krijg ik een gelijkaardig effect niet meteen voor elkaar.

- ik gebruik twee oscillatoren met verschillende waveforms, maar dat klinkt lichtjes vals. Zet ik de level van 1 waveform dicht, dan is er geen probleem. Ik vermoed dat het komt omdat de twee waveforms niet netjes samenspelen. Op de Microkorg had ik een gelijkaardig probleem, maar dat viel op te lossen door ergens een setting (als ik me niet vergis met 'analog' in de benaming) op "no" te zetten. Met een analoge synth lijkt me dat niet te kunnen :) Tips om een dieper geluid te creëren met twee verschillende waveforms zonder vals te klinken?

Dank van een analoge beginner.

Ik heb even geen tijd om een uitgebreid antwoord te geven,.

Het eerste zal zijn dat er een High pass filter of Low pass filter (HPF of LPF) aan je modwheel gekoppeld zat. Ik verwachte er standaard een vibrato op je modwheel zit in de LP.

Het tweede komt door detune of gewoon de tune van 1 van je oscillators. Dan spelen de osc niet exact dezelfde note. Bij analoge bakken driften de oscillators vaak een beetje langs elkaar heen omdat ze nooit perfect getuned zijn. Dit vindt men over het algemeen een fijn geluid van analoog, vandaar de functie analoog bij de microkorg.

Je eerste vraag is waarschijnlijk terug te redeneren naar het feit dat een Little Phatty alleen een Low Pass filter heeft. Wat jij beschrijft is iets wat typisch is voor een bandpass of highpass filter.

EDIT: Monotron was eerder :)

- op de Microkorg gebruikte ik het modwheel om mijn geluid "dunner" te maken naarmate ik het modwheel opendraaide, maar op de LP krijg ik een gelijkaardig effect niet meteen voor elkaar.
Het modwheel in de Microkorg zal vrij toewijsbaar zijn zeker? Bij je LP stuur je alleen de LFO ermee aan.

- ik gebruik twee oscillatoren met verschillende waveforms, maar dat klinkt lichtjes vals. Zet ik de level van 1 waveform dicht, dan is er geen probleem. Ik vermoed dat het komt omdat de twee waveforms niet netjes samenspelen. Op de Microkorg had ik een gelijkaardig probleem, maar dat viel op te lossen door ergens een setting (als ik me niet vergis met 'analog' in de benaming) op "no" te zetten. Met een analoge synth lijkt me dat niet te kunnen :) Tips om een dieper geluid te creëren met twee verschillende waveforms zonder vals te klinken?
Ik heb dat niet op m'n Slim Phatty. Heb je 'em al eens een tijdje laten opwarmen?

Het klinkt trouwens alsof je wil dat de Phatty de features van de Microkorg zou hebben. Elke synth heeft z'n voordelen en beperkingen. Er zijn weinig analoge synths die evenveel features hebben als een VA. En hebben ze dat wel (of meer), dan zullen die véél meer kosten dan een Phatty.

Het tweede komt door detune of gewoon de tune van 1 van je oscillators. Dan spelen de osc niet exact dezelfde note. Bij analoge bakken driften de oscillators vaak een beetje langs elkaar heen omdat ze nooit perfect getuned zijn. Dit vindt men over het algemeen een fijn geluid van analoog, vandaar de functie analoog bij de microkorg.
Maar ik vind het wel wat ver gaan om dat "vals" te noemen. :)

De Phatty hoeft niet per se dezelfde functies als de Microkorg te hebben hoor, anders had ik nooit een analoge synth moeten kopen :) Ik zoek gewoon een leuke manier om het geluid met het modwheel te laten uitfaden/naar de achtergrond te laten verdwijnen wanneer we bijvoorbeeld overgaan van refrein naar verse zonder de synth gewoon te laten wegvallen.

Hoeft niet per se een high pass filter te zijn, maar ik weet simpelweg nog niet wat de mogelijkheden op een LP zijn daarvoor omdat ik nog geen ervaring heb met analoge synths.

Wat het 'vals' klinken betreft: dat zijn niet mijn woorden, maar die van onze gitarist :) Het is een feit dat het top klinkt als ik alleen speel, maar dat er iets een beetje off klinkt als de hele band samen speelt. Aangezien de rest van de band perfect gestemd stond en ik destijds iets gelijkaardigs aan de hand had met de Microkorg, zal het aan de LP liggen.

Ik heb hem wel een hele tijd laten opwarmen hoor, maar ik denk inderdaad dat het dat 'driften' is. Ik wist niet of dat op een analoge synth al dan niet te verhelpen was (door bijvoorbeeld de juiste combinatie van waveforms te kiezen).

Volume knop dichtdraaien.
In de manual staat geen volume destination, dus lijkt me vrij moeilijk die aan de mod wheel te koppelen.

Edit: Dit staat er ook: "When using modulation, it is possible to make the width of the rectangular wave so skinny that it becomes silent."
Je kan de modwheel koppelen aan de wavevorm knob. Misschien moet je daar is mee klooien.

Laatst gewijzigd:
Wat het 'vals' klinken betreft: dat zijn niet mijn woorden, maar die van onze gitarist :) Het is een feit dat het top klinkt als ik alleen speel, maar dat er iets een beetje off klinkt als de hele band samen speelt. Aangezien de rest van de band perfect gestemd stond en ik destijds iets gelijkaardigs aan de hand had met de Microkorg, zal het aan de LP liggen.

Ik heb hem wel een hele tijd laten opwarmen hoor, maar ik denk inderdaad dat het dat 'driften' is. Ik wist niet of dat op een analoge synth al dan niet te verhelpen was (door bijvoorbeeld de juiste combinatie van waveforms te kiezen).

je kan het ding toch hopelijk wel stemmen?

:koffie:

Ik bedoel niet uitfaden qua volume, maar qua sound. Dat van die rectangular wave had ik ook gelezen, maar ik vertrek van een sawtooth en dan ontplofte mijn hoofd even :) Maar ik zal misschien inderdaad met de waveforms moeten knutselen, maar het source-destination concept heb ik nog niet volledig door.

The Modulation section contains a 4-waveform LFO, and a 1x2 Mod Buss with 8 possible mod sources and 4 possible destinations. Its parameters are:
LFO Rate
Mod Source: (LFO triangle, LFO square, LFO sawtooth, LFO ramp, Filt. EGR or Sample and Hold, and Osc. 2 or Noise)
Mod Amount (the amount of modulation w/ the mod wheel all the way forward)
Mod Destination (Pitch, Osc. 2, Filter, Wave)

Als ik dit lees moet het volgens mij mogelijk zijn om 2 mod destinations onder het modwheel te krijgen, dus een combi van bv egr -> filter en lfo -> wave moet mogelijk zijn om iets van een soort wat jij noemt fade out te krijgen, of iig een verandering van sound.

Lees eens de handleiding ivm met tunen. Er kan van alles mis zijn, autotune kan af staan, je kan op een andere toonhoogte staan ipv A=440hz. Er is ook meen ik een autocalibratie - indien hij echt vals staat. De LP kan perfect in tune spelen (alleszins minstens zo goed als een gitaar ...).

Back