muziekrechten zonder verkoop van de tracks

ik weet niet of iemand het al gesuggereerd heeft maar als het gaat om het vastleggen van een datum van creatie is i-depot een valabele optie. je kan een muziek stuk of iets dergelijks deponeren en je krijgt een attest dat zegt dat jij dat stuk op die datum gedeponeerd hebt. dit is een officiële benelux organisatie. Als je het eenmaal doet hangt er een redelijk prijskaartje aan, als je meer dingen deponeert wordt het nog veel goedkoper
linkje:
https://www.boip.int/wps/portal/sit...boRBlomjIgDU3i5B/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Is niks ouderwets aan Dreammer......das intellectuele Eigendomsrecht. Ts heeft groot gelijk dat i erover nadenkt, better be safe than sorry.

OT, lid worden van buma stremra had ik hoe dan ook gedaan, je tracks kan je gwoon posten op zoveel mogelijk sites, waar jij geen invloed hebt op datum en tijdstip van moment van posten/ creëren en hup daar is/ zijn je registraties, laat het wel duidelijk verwijzen naar JOU.

Verder ter info. een aanmelding bij Buma/ Stemra is geen bewijs van eigendom. Ook als jij je tracks via de officiële weg uitbrengt kan het gejat worden, bekend voorbeeld is te vinden op vato's forum waar een nieuw label tracks uitbrengt zonder toestemming. Ja dan gaat het je geld kosten aan juristen (eigenbijdrage als je onvermogend bent) of je moet rechten hebben gestudeerd kan je jezelf verdedigen.

Zelf een procedure starten kan trouwens ook tot een bedrag van 2,500 of 5000 euro, alles daarboven heb je een advocaat nodig. Zorg gewoon dat duidelijk is dat jij t post, gemaakt hebt eea direct aan jou te koppelen is en dan maar hopen dat iemand het jat ghehe :duivels:

Edit: zie dat het bedrag inmiddels is verhoogd naar 25.000 euro waarbij geen advocaat nodig is hihi

http://dirkzwagerasv.nl/2011/06/01/167/

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor alle info! Heel erg interessant!

Die aangetekende brief laat ik wel zitten.

Ik overweeg nu een Creative Commons licentie.
Maar het zit me niet helemaal lekker, dat iedereen het dan wel mag gaan bewerken bij de gratis optie.
En de betaalde versie vat ik nog niet helemaal: Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken 3.0 Unported.
geen duidelijke prijs weergegeven, en hoe deze optie te realiseren of aanmelden zie ik nog niet.

Als ik het zo lees krijg ik de indruk dat BUMA dus handig zou zijn als ik daadwerkelijk iets uit wil brengen.
Maar dat hoeft voor mij nog niet. Ik wil straks graag alles op een eigen website zetten en eerst eens delen met vrienden/kennissen/geïnteresseerden die het leuk vinden om te beluisteren.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk echt niet dat ik heel wat ben en heel bijzondere tracks maak!
Ik ben alleen wat voorzichtig en was benieuwd of er iets is, waarbij ik de rechten van de songs toch kan vastleggen, zodat mocht ik ook een keer in een dergelijke situatie komen , hoe zeer klein de kans ook is, ik niet voor onaangename verassingen kom te staan.

Het i-DEPOT idee klinkt goed maar dan lees ik toch wel wat twijfelingen:
Gekopieerd uit de brochure:
Het i-DEPOT
bewijst niet dat het idee origineel is of dat het door u bedacht of uitgevoerd is'
Maar het i-DEPOT
geeft u geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt dus ook geen bescherming

Wat ik uit jullie verhalen opmaak is, dat het belangrijk is om een eerst een eigen profiel te maken, bijv. op de eigen website. En duidelijke verwijzingen hier naar toe maken. Dus lekker verspreiden en posten en dan de mensen zelf laten oordelen.

Maar toch blijft de angst van plagiaat e.d in mijn hoofd zitten...... ik lees nog even verder naar jullie handige tips en info!............

Maar toch blijft de angst van plagiaat e.d in mijn hoofd zitten..

Ik zou dat snel laten varen. Zo hebben we al een tijdje gesproken over je werk, maar nog steeds niets gehoord. Door deze opstelling loop je het risico dat niemand je tracks hoort omdat je beren op de weg ziet.

Ik ben nu echt reuze benieuwd geworden naar wat je maakt.............

(je instelling doet mij een beetje hypochondrisch aan, weliswaar een heel ander vlak, maar ik zie analoge zaken: de angst voor iets dat er hoogstwaarschijnlijk niet is)

Paul

Is niks ouderwets aan Dreammer......das intellectuele Eigendomsrecht. Ts heeft groot gelijk dat i erover nadenkt, better be safe than sorry.

Dat ie nadenkt over iets.. dat vind ik niet ouderwets.. dat is inderdaad slim te noemen.
daarom krijgt ie ook een antwoord.. ik wil best mee discussieren in iets om hier en daar dingetjes duidelijker te krijgen.

Ik vind alleen de gedachte "het is van mij / geen plagiaat / ik wil controlle houden"
ouderwets / outdated .. Ik begrijp het wel, denk dat meerdere muzikanten er wel eens over nagedacht (ik ook) denk alleen dat het niet echt bij de tijd / mogelijkheden van nu past.

Ik heb een leuk voorbeeld:
Er is een jongedame in amerika, die heet patricia edwards.. zingt gospel liedjes.. harstikke leuk om daar mee te spelen... Zij had heel snel door, dat allerlei thuis-producers dr liedjes aan stukken knipten in hun sampler.. Dus die begon haar stems te delen op het grote boze web.
Inderdaad onder de creative commons licentie..
Dr fanbase groeide enorm.. Daarbij heeft ze op dr site een standaard commerciele licentie.
kan je downloaden.. tekenen (ze wil 50% van de inkomsten) en weer terugsturen.

Zij stapte dus af van het ouderwetse krampachtige "mijn mijn mijn" idee.. en zette dat om in een "hoera Ik heb een betere aanpak, die werkt voor mij" idee..

Leuk hoor, als je door dik 1000lui geremixed word.. en de paar die het doorverkopen delen in de winst.. dat moet dr toch wel een bigmac opleveren hier en daar.

Vandaar mijn uitspraak.. zijn aanpak/gedachte gang is ouderwets.. dan kan beter.
creative commons licentie is zoiets.. maar als je de verkeerde pakt, eigenlijk net andersom wat de topicstarter wil..

Ik snap de uitgangspunt van de TS, maar eens moet je wat risico nemen. Post je track/snippet ergens, of denk je bijvoorbaat dat als je het doet dan komen er gelijk mensen om je werk "als inspiratiebron" te jatten?

No way. Het gebeurt als iemand geld in ziet, voor de gemiddelde thuismuzikant is dit erg hoog gegrepen.

Legaal gezien, je maakt een track, je bent de eigenaar. Je publiceert je nummers op soundcloud/youtube, en zie wat er gebeurt. Of maak een nummer voor "vrij gebruik", dat wilt zeggen, geef het.

Voor je naamsbekendheid is het beter dat je deze kanalen gebruikt en later pas als je professioneel gaat werken, labels benaderen, buma/stemra contacteren, etc.

Als je bijvoorbaat bang bent om je werk te publiceren omdat je denk dat er snel gejat zou worden, dan maak je je kansen nihil. En ook publiceer je je nummer, ook als je er geen geld voor terug wilt krijgen, is de respons ERG minimaal, en jatten zal echt niet gebeuren.

Ik vond dreammers verhaal interessant, sterker nog was ik dat meisje had ik niet eens het bedrag van 50 procent gevraagd, als ik alleen maar gepromoot was.

Maar, TS kan ook naar de kamer voor koophandel voor gratis info over "registreren van eigen werk". Maak een afspraak en gaan.

Eerst de tracks, de zoekfunctie leverde interessante resultaten op.

Ik vond dreammers verhaal interessant, sterker nog was ik dat meisje had ik niet eens het bedrag van 50 procent gevraagd, als ik alleen maar gepromoot was.

Eerst de tracks, de zoekfunctie leverde interessante resultaten op.

Tis beide pablo.. ze begon eerst met delen onder creative commons.. toen dat begon te lopen
(ik geloof dat ze nu iets van 86 vocals deelt) kwam ze met een oplossing voor mensen die
COMMERCIEEL met dr wilde werken.. daarvoor pakte ze een andere versie van de creativecommons licentie.

Heel flauw gezegt :
Ze had een product.. .ze promote dat.. dat liep.. ze paste haar bedrijfsplan aan, en ging verder.
Google dr maar https://www.google.co.uk/#q=%22featuring+Patricia+Edwards%22

Je vind heel veel van dr werk terug zo.. das echt niet allemaal op commerciele basis.

We maken toch allemaal muziek voor de liefde? Het zou mij m'n reet roesten als wie dan ook mijn muziek zou draaien. Ik hoef er niks voor te hebben.

Waar ik wel nogal boos van zou worden is als iemand anders met mijn creaties zou gaan pronken.... das nie netjes. Maar ik geloof dat dat pas gebeurt als het openbaar te vinden is, en da is nie :D

Alles wat er wel is staat op de Noxgenus site, en daar staat dat mooie verhaaltje bij.

@ Royoz, duuh dat i-depot het eigendom niet bewijst kon ik je op een papiertje meegeven. Eigendom van je creatie heb je automatisch vanaf t moment dat je het creëert zegmaar. I-depot bewijst wel wat maar is een dure grap voor een bewijsmiddel, goedkoper is dat 1ne alternatief en overal waar je bent met 1 gezicht naar buiten te treden.

Ik treed bijvoorbeeld naar buiten onder wazdrop/wall S en is gelinkt aan cupcreamrecords. Door Buma stemra is gecontroleerd of niemand anders Wall S al gebruikt en direct geregistreerd op mijn naam op een bepaald tijdstip. Cupcreamrecords is ook geregistreerd op mijn naam op een bepaald tijdstip.

Zo dus ook met jou muziek, post het hier, staat duidelijk jou naam, datum en tijdstip.

Je moet van goede huize komen om te durven beweren dat jij syntforums datum en tijd kan aanpassen. door het te posten heb je je digitale datum en stempel. Twijfel je, open je een facebookbedrijfspagina post je het daar ook op enz. enz.

Good luck (Y)

Laatst gewijzigd:
sop, kool etc..... je moet tegenwoordig héél veel plaatjes verkopen wil je er in eigen beheer (of eigen label, hoe je het nomen wilt) geld aan overhouden. Ik heb toch al een paar duizend units verkocht (en een berg streams op spotify), maar hoef nog steeds geen belasting te betalen.

het in het de verkoop brengen van tracks op online stores kost in mijn geval vaak meer dan het oplevert.
Er zijn producers die véél beter zijn dan mij maar ook nog steeds niks verdienen, optredens maken dat voor hun dan weer goed.

Het idiote idee dat je op een potje goud zit en de "platenmaaatschappijen" wanneer je de kans krijgt om jouw ding aan ze te laten horen, voor jou in de rij staan, is echt al lang niet meer

Ik begrijp het nu! Thanks voor de verhelderende info allemaal! :okdan:
Ik heb me weer eens veel te druk gemaakt. Zo lang ben ik immers ook nog niet bezig. Nu eerst maar eens lekker muziek gaan maken en binnenkort hier een MP3'tje plaatsen!

sop, kool etc..... je moet tegenwoordig héél veel plaatjes verkopen wil je er in eigen beheer (of eigen label, hoe je het nomen wilt) geld aan overhouden. Ik heb toch al een paar duizend units verkocht (en een berg streams op spotify), maar hoef nog steeds geen belasting te betalen.
tja =(

het in het de verkoop brengen van tracks op online stores kost in mijn geval vaak meer dan het oplevert.
Er zijn producers die véél beter zijn dan mij maar ook nog steeds niks verdienen, optredens maken dat voor hun dan weer goed.
yubs

Het idiote idee dat je op een potje goud zit en de "platenmaaatschappijen" wanneer je de kans krijgt om jouw ding aan ze te laten horen, voor jou in de rij staan, is echt al lang niet meer
yubs

Triest maar klopt helemaal. Als je t allemaal zo leest zonde van de tijd en geld die je erin stopt :P

precies, dus tenzij je een Afrojack, Nicky Romero, Dimitri Vegas of Avicci in spé bent, hoef je niet te vrezen voor je "waar" Soundcloud staat vol met producers van hoger niveau die moeite hebben om aan 100 GRATIS downloads te komen.

zou me drukker maken om je netwerk, wring zoals miljoenen anderen dat ook proberen je naar binnen bij deze kliek en hun management, zorg dat je marketable & bookable bent, kan gaan warm draaien en over 3 jaar zelf headlined.

Het idee alleen al dat je ff een nieuwe hit gaat maken op je PC in je slaapkamer en er geld in het geding is :D

precies, dus tenzij je een Afrojack, Nicky Romero, Dimitri Vegas of Avicci in spé bent, hoef je niet te vrezen voor je "waar" Soundcloud staat vol met producers van hoger niveau die moeite hebben om aan 100 GRATIS downloads te komen.

zou me drukker maken om je netwerk, wring zoals miljoenen anderen dat ook proberen je naar binnen bij deze kliek en hun management, zorg dat je marketable & bookable bent, kan gaan warm draaien en over 3 jaar zelf headlined.

Het idee alleen al dat je ff een nieuwe hit gaat maken op je PC in je slaapkamer en er geld in het geding is :D

Netwerken, je bedoelt iedereen's ass likken? Want daar komt het op neer. En dan dat oeverloze requesten op alle sociale media die je maar kunt bedenken. Ik pas daarvoor.
De electronische muziekscene is nu gewoon een zielloze industrie geworden. Niet dat het vroeger niet zo was, maar de passie is nu compleet pleitos..
Ik verbaas me er continu over dat het nog steeds bizznizz is in NL. Alles wordt uitgemolken. Wie had dat gedacht, een scene van 25 jaar met DEZELFDE MUZIEK. Ja mensen want dat is het, 4x4 house. Die basis is +25 jaar oud. Dat is twee keer langer dan welke muziekstroming door de jaren dan ook.

Back