Herinstallatie PC - clicks pops met Focusrite Saffire

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Vorige week is mijn HD finaal gecrasht. Inmiddels een nieuwe gekocht en de pc helemaal schoont herinstalleert (windows 7).

Ik gebruik een focusrite saffire (witte, staande firewire model). Deze werkte altijd probleemloos.

Echter nu krijg ik ticks, clicks en pops tussendoor. Kleine kraakjes als ik iets wil doen. Dus ergens zit iets niet goed. Maar ik heb geen idee waar ik het zou moeten zoeken.

Iemand enkele handvaten voor mij?

Ik gebruik:
Windows 7 pc
4gb ram
quad cpu
focusrite saffire
novation sl 49 mk2
legale Studio One 2. (en soms ableton live 9)

Ah zie dat ik dit al gedaan heb.
Echter, standaard stond ie bij mij op de:

Texas Instruments 1394 OHCI Compliant Host Controller

Deze heb ik omgezet naar:

1394 OHCI Compliant Host Controller

n.a.v. je link moet ik hem op: 1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy) zetten.

ff reboot. keep fingers crossed.

Bij mij werkt die TI driver wel, maar ook met clicks enzo. De Legacy driver doet het prima. (heb een VIA Chipset onboard en ook nog een losse TI kaart, beiden op Legacy driver).

Hoop dat het bij jou ook werkt :).

Helaas, krijg het niet voor elkaar.

Snap sowieso niet waarom ik die cracks/pops krijg te horen. Vorige week, voor mijn herinstallatie werkte alles nog goed. En ik heb nooit hoeven spelen met latency's etc... verliep altijd goed.

saffire driver is up to date... tevens de firmware. Weet even niet waar ik nog meer kan zoeken of iets kan instellen ??

Zojuist even de chipsetvan mijn Gigabyte EP45 DQ6 geupdate. Helaas geen resultaat.

Ook de Saffire nogmaals geinstalleerd... geen resultaat.

Ik hoor het gekraak zowel in mijn DAW als gewoon in een rondje youtube of spotify ofzo.

Het moet haast wel iets simpels zijn.... Maar wat?

Met welke ASIO buffersize werk je? En zijn bij een hogere buffersize de clicks & pops weg?

Ik kan bij de saffire geen buffer size instellen. Staat locked op 440. Kan enkel de latency en de firewire latency instellen.
hierbij wel in achterhoofd houdende dat dit voorheen (lees: de afgelopen 2 jaar) nooit voor problemen heeft gezorgd.

Ik vermoed overigens dat mijn HD gescrashd is door de bliksem. Was noodweer in Limburg paar dagen geleden. Mogelijk is er iets meer beschadigd dan enkel de HD. Krijg ook af en toe eens blue screen.

Ik kan bij de saffire geen buffer size instellen. Staat locked op 440. Kan enkel de latency en de firewire latency instellen.
hierbij wel in achterhoofd houdende dat dit voorheen (lees: de afgelopen 2 jaar) nooit voor problemen heeft gezorgd.

Ik vermoed overigens dat mijn HD gescrashd is door de bliksem. Was noodweer in Limburg paar dagen geleden. Mogelijk is er iets meer beschadigd dan enkel de HD. Krijg ook af en toe eens blue screen.

Dan is er een probleem met de video-card of de moederboard vrees ik... Als de HD crashed en na de herinstallatie werkt het geluidskaart niet meer goed is er iets meer aan de hand denk ik...

Fingers crossed, probeer inderdaad met de BIOS update...

Bios update wil ik als laatste redmiddel gebruiken. Heb t niet zo op het flashen van t bios.

Maar voorheen heeft t ook altijd gewerkt, zonder bios update. Vermoed dat toch ergens anders nog de crux zit. Maar waar. aargh.

maar, de disk is toch nieuw?

Als er geen directe of indirecte inslag is geweest in de buurt lijkt dat onweer scenario me erg onwaarschijnlijk. Let wel dat zelfs bij een indirecte inslag bij de buren of verderop in de wijk een stroompiek voor kan komen.

Bluescreens kunnen echter ook betekenen dat er gewoon iets mis is met je installatie.

Nou, ik weet niet of er een causaal verband is.

Enige dat ik weet is dat de pc het nog gewoon deed omstreeks 18.00u, na mijn werk. Vervolgens Pc uitgezet. En toen barstte de bom hier qua onweer en bliksem. Dag erna zet ik PC aan, en toen was de HD kapot. Heb 2 werkdagen samengezeten met de IT'er bij ons op kantoor. alle soorten van disk recovery geprobeerd. Maar de schijf is echt kaduuk (hardwarematig)..

En na herinstallatie doet audio interface niet wat ie moet doen. 1 beeldscherm geeft visuele fouten in dos. En ik krijg met regelmaat bluescreens.

De herinstallatie is vlekkeloos verlopen (op blue screens na)... alle updates zijn geinstalleerd. Het is een legale windows trouwens.

Het is dus heeeeeeel toevallig... maar ik vind het wel aannemelijk.

Back