Samples gebruiken uit bestaande tracks?

RickV

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Aangezien ik niet zo thuis ben in het onderwerp auteursrecht omtrent muziek vraag ik bij deze verheldering bij het volgende punt. Ik luister bijvoorbeeld veel naar Kid Cudi, een rapper die veel samples gebruikt uit bestaande tracks, waar ik achterkwam via de site whosampled. Een goed voorbeeld daarvan is het nummer Rollin waarin letterlijk gesampled is uit het bekende Children van Robert Miles. Weet iemand of in deze gevallen de artiesten elkaar tegemoet komen in geld of kan het allemaal zomaar zonder overleg?
Natuurlijk is het bekend dat dit veel gebeurd in hiphop maar hoe zit het met eventuele rechten of boetes als je dit flikt als 'hobby producer'. Dus ook als ik bijvoorbeeld het deuntje van Children inspeel met een ander instrument en op internet rond gooi? Ik kan het antwoord zo niet vinden in andere topics.

Groeten,

Je mag natuurlijk niet andermans ideeën gebruiken ongeacht of je dat nu zelf inspeelt/zingt of niet. Een hobby producer die wat dingen leent zal niet zo snel tegen de lamp aanlopen, maar zodra je er wat verder mee komt dan staan platenmaatschappijen en rechthebbenden snel aan je deur en zul je moeten dokken. Hoe groter de tegenpartij is hoe makkelijker ze je kunnen dwingen met bijvoorbeeld een rechtszaak. Het omgekeerde (want gebeurd ook) is veel lastiger, omdat je zelf niet zo snel een procedure gaat beginnen.

En dat laatste daar spelen (denk ik) veel van die hiphop pikkies op in. Ze gaan ervan uit dat de rechthebbenden niet zo snel een zaak gaan beginnen.

Dus als je samples gebruikt zonder de rechthebbenden om toestemming te vragen dan moet je ook zo fideel zijn om te dokken zodra ze "bij je langs" komen. Dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Het is niet anders.

Of je moet werk gebruiken waarvan de makers al meer dan 50 jaar dood zijn, want dat mag dan geloof ik weer wel. Alhoewel ik me ook een zaak kan herinneren waar de erven van Orff een zaak zijn begonnen tegen een house producertje en dat met gemak wonen. Dat singeltje (ja ja zo oud ben ik al) moest van de markt worden gehaald.

Paul

In de wereld der hiphop is het zogenaamd cultuur en creatief om stukjes van andermans werken te gebruiken. Dat wil echter nog niet zeggen dat het gewoon tegen de copyright wetten ingaat en je wel degelijk een mooie prent kan verwachten als je gesnapt word. Als een andere muzikant of een label je een oor wilt aannaaien dan heb je gewoon pech. In het verleden heb ik ook muziekvideo's gemaakt met reeds bestaande muziek i.c.m. een mix van videomateriaal afkomstig van internet. Ik kan je verzekeren dat sommige mensen/organisaties daar absoluut niet blij mee zijn. Ook niet als je het puur doet voor de fun en er geen inkomsten mee genereert. Maar de ene persoon/organisatie is de ander niet en kan het weinig boeien. Voor hetzelfde geld pakt het juist het tegenovergestelde uit en maken ze een officiële release van je ding. Sommige artiesten zullen ook wel bij hetzelfde label zaken hebben uitgebracht als ze elkaars werken samplen. Lijkt me dat een label daar wat regeltjes voor heeft en zolang het geld oplevert boeit het ze niks. Er loopt een hele dunne lijn tussen jatwerk en elkaar de commerciële steun bieden.
Auteursrecht eindigt pas na 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden.
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22234/

Lekker doen, meedoen met wat de wet bepaalt beperkt alleen maar de creativiteit.....

@Wootson, beetje kort door de bocht dat dit alleen geldt voor de hip hop cultuur, de gehele muziek industrie hangt samen met het hergebruiken van bestaande tracks.........als je dit soort zaken niet weet google is your friend.

In de hiphop word vreselijk veel gesampled.. al decenia lang...
er zijn dan ook reteveel voorbeelden van mensen die hun samples niet "clearen" (heb er even geen nl-woord voor)

zegmaar toestemming vragen bij de rechthoudende om die sample te gebruiken..

Dela soul deed het niet.. en dat koste hun enorm veel geld.
The verve (geen hiphop) gebruikte een sampletje geplukt van de roling stones
ook niet gecleared.. met als gevolg, dat the verve geen ene reet heeft verdient aan hun megahit.
the beastie-boys hebben diep in hun zaken moeten kijken met ik geloof "pauls boutique"

recenter voorbeeld (wederom geen hiphop) Die gast van Put your hands up for detroit.
die is wel beroemd geworden met zijn hit.. maar niet rijk.. wederom.. gedoe met samples..

Werk van anderen, ook al copieer je het.. of je speelt het na.. er blijven rechten aan kleven.
deze rechten moet je goed regelen.. anders kost het geld (mits je aangeklaagt word etc etc)

dus.. als jij compleet voor jezelf (en het nooit op internet zet.. cdtjes weggeeft) kom je overal mee weg.
wil je er meer mee.. dan niet, zodra je "opvalt" op youtube/soundcloud/facebook bij een groot publiek, ben je de sjaak.

het word nog gekker.. je kan niet zomaar samples van het internet plukken.. behalve als de MAKER VAN DE SAMPLES JE GARANDEERT DAT IE HET ZELF HEEFT GEMAAKT MET ZIJN EIGEN GEDOE !!

i.c.m. een mix van videomateriaal afkomstig van internet. Ik kan je verzekeren dat sommige mensen/organisaties daar absoluut niet blij mee zijn.

Het maken van goede video-content (en ja, je kan "video-samples" kopen) is een dure en ingewikkelde aangelegenheid.. Als ik zo'n stopmotion-filmpje maakt die bij mijn muziek gaat.. ben ik daar soms een paar maanden mee bezig.. en ja.. voel me dan best in me pik getrapt als iemand er een frame uit pakt.. en het dan op facebook zet als een internet-meme. (is me al een paar keer overkomen) ..

als iemand het netjes had gevraagt.. of een beetje aan bron-vermelding deed
had ik het al een stuk minder erg gevonden .. (als mensen het heel netjes zouden doen.. zou ik ze zelfs mijn ultra-hd-bron-bestanden gunnen)

In de hiphop word vreselijk veel gesampled.. al decenia lang...
er zijn dan ook reteveel voorbeelden van mensen die hun samples niet "clearen" (heb er even geen nl-woord voor)

zegmaar toestemming vragen bij de rechthoudende om die sample te gebruiken..

Dela soul deed het niet.. en dat koste hun enorm veel geld.
The verve (geen hiphop) gebruikte een sampletje geplukt van de roling stones
ook niet gecleared.. met als gevolg, dat the verve geen ene reet heeft verdient aan hun megahit.
the beastie-boys hebben diep in hun zaken moeten kijken met ik geloof "pauls boutique"

recenter voorbeeld (wederom geen hiphop) Die gast van Put your hands up for detroit.
die is wel beroemd geworden met zijn hit.. maar niet rijk.. wederom.. gedoe met samples..

Werk van anderen, ook al copieer je het.. of je speelt het na.. er blijven rechten aan kleven.
deze rechten moet je goed regelen.. anders kost het geld (mits je aangeklaagt word etc etc)

dus.. als jij compleet voor jezelf (en het nooit op internet zet.. cdtjes weggeeft) kom je overal mee weg.
wil je er meer mee.. dan niet, zodra je "opvalt" op youtube/soundcloud/facebook bij een groot publiek, ben je de sjaak.

het word nog gekker.. je kan niet zomaar samples van het internet plukken.. behalve als de MAKER VAN DE SAMPLES JE GARANDEERT DAT IE HET ZELF HEEFT GEMAAKT MET ZIJN EIGEN GEDOE !!

Waarom nou dat impliciet vermelden van hip hop....het gebeurt in elk genre......talloze reggae liedjes zijn omgetoverd in pop songs.....Rock & Roll tracks gejat uit de black American folk music enz enz....zolang er maar betaald wordt (aan de rechtmatige eigenaar of aan advocaten), steelt iedereen...

Einde van de lijn zal het niet moeten uitmaken, gebruik gewoon lekker wat je wilt...

@Wootson, beetje kort door de bocht dat dit alleen geldt voor de hip hop cultuur, de gehele muziek industrie hangt samen met het hergebruiken van bestaande tracks.

Ik haalde specifiek hiphop aan, maar inderdaad word er in alle genres wel gesampled. Alleen is het met het gebruik van de MPC's toch wel heel populair geworden binnen het hiphop/rap genre.

Het maken van goede video-content (en ja, je kan "video-samples" kopen) is een dure en ingewikkelde aangelegenheid.. Als ik zo'n stopmotion-filmpje maakt die bij mijn muziek gaat.. ben ik daar soms een paar maanden mee bezig.. en ja.. voel me dan best in me pik getrapt als iemand er een frame uit pakt.. en het dan op facebook zet als een internet-meme. (is me al een paar keer overkomen) ..

als iemand het netjes had gevraagt.. of een beetje aan bron-vermelding deed
had ik het al een stuk minder erg gevonden .. (als mensen het heel netjes zouden doen.. zou ik ze zelfs mijn ultra-hd-bron-bestanden gunnen)

In mijn geval had ik bij de meeste video's de credits goed verzorgd en vermeld in de video alsook in de beschrijving op de site waar de video werd gepost. Alleen niet altijd met permissie van de originele makers. En degene die de video's embedden vermelden vrijwel nooit de credits, of ze hosten de video zonder vermelding, etc. Ik heb gemerkt dat het alleen de kleine content makers zijn die erover "klagen" (niet verkeerd bedoeld). Dit terwijl het ze wel bakken met hits op hun websites opleverde. Grote organisaties klaagden nooit. Ik kan het wel begrijpen hoor dat het niet leuk is als je zelf weinig bereikt met je tig-uren project en dan je eigen werk gemixt terug ziet op bijvoorbeeld YouTube met de teller op 100.000+.

Als je voor een videomix/fanvideo van vijf tot tien minuten 25+ verschillende personen/organisaties om permissie moet vragen, terwijl het maar een hobbyproject is, tja... Dan kan ik ook bij de lokale omroep gaan werken. Daarbij is het natuurlijk ook niet leuk als je 100+ uur aan zo'n video hebt gewerkt en je direct dreigementen krijgt i.v.m. een rechtszaak die je te wachten staat als je de content niet binnen acht uur offline haalt. Alhoewel ik ook wel een aantal leukere berichten heb ontvangen van mensen wiens materiaal ik had gebruikt.

Als je serieus met samplen/mixen aan de gang gaat dan komt er in ieder geval een dag waarop je voor de kijker/luisteraar geen hobbyist meer bent. In de professionele sfeer zou ik me er absoluut niet aan wagen tenzij het overduidelijk om rechtenvrij materiaal gaat.

Bedankt voor de reacties allemaal! Jatten word inderdaad ook veel in andere genres gedaan en niet specifiek alleen hip hop. Maar het is in principe dus ook strafbaar om geknipte acapella's gaat gebruiken in een dance track? Het zou wel balen zijn als je dan bijvoorbeeld een hit scoort met een eigen track MAAR met een vocal of een deel van een gesampelde vocal en je wordt aangeklaagd..

Maar het is in principe dus ook strafbaar om geknipte acapella's gaat gebruiken in een dance track? Het zou wel balen zijn als je dan bijvoorbeeld een hit scoort met een eigen track MAAR met een vocal of een deel van een gesampelde vocal en je wordt aangeklaagd..

Ja, ook dat is schending van copyright. Er bestaan wel veel cd's/websites met rechtenvrije samples/loops, ook van bijvoorbeeld vocals. Sommige zijn gratis en sommige moet je een bepaald bedrag voor betalen om ze te mogen gebruiken.

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat bijvoorbeeld Roland mensen had aangeklaagd i.v.m. de verkoop van sample cd's met daarop samples van bepaalde drummachines, of loops van ritmes die op bepaalde apparatuur aanwezig waren.

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat bijvoorbeeld Roland mensen had aangeklaagd i.v.m. de verkoop van sample cd's met daarop samples van bepaalde drummachines, of loops van ritmes die op bepaalde apparatuur aanwezig waren.

Sterker nog, ik heb het ergens teruggelezen in een van de manuals die bij me machines kwam.
ik geloof me yamaha djx.. je mocht m wel gebruiken om je dikke hit te bakken.. maar je mocht officieel niet de patches samplen en los uitbrengen als sample-pack. echt 100% zeker weten doe ik het niet meer.. dat is al zolang geleden dat ik dit tegen kwam. (meer als 10 jaar)

trouwens om even de andere kant te belichten:
t kan wel rete leerzaam zijn om muziek van anderen helemaal uit elkaar te trekken
met je sampler en je andere gedoe.. t kan net zo spannend zijn om video-gedoe uit elkaar te trekken.
Dus als leer-ervaring (en niet om je nieuwe hit te bakken) zou ik het zeker wel een paar keer doen
als je interesse daar ligt... hou het gewoon lekker voor jezelf en 10 vriendjes..

Waarom nou dat impliciet vermelden van hip hop....het gebeurt in elk genre......talloze reggae liedjes zijn omgetoverd in pop songs.....Rock & Roll tracks gejat uit de black American folk music enz enz....zolang er maar betaald wordt (aan de rechtmatige eigenaar of aan advocaten), steelt iedereen...

Einde van de lijn zal het niet moeten uitmaken, gebruik gewoon lekker wat je wilt...

Me voorbeelden waren dan ook een hoop mensen buiten de hiphop :)
maar ik geef je gelijk... stelen gebeurt overal.. ook buiten donkere steegjes gevuld met duistere figuren :)

Hiphop begon als een rebelse muziekstroming.. Ghetto jeugd die zonder muzikale achtergrond muziek maakten:met de beats van de human beatbox, of wat luxer: een drumcomputer, of..... een sampler.
Dat vond ik ook het mooie.. het frisse. Straatstijl, gewoon pakken wat je pakken kan.. je niet druk maken over je lyrics of gebruikte samples..

In de begintijd van hiphop was sample clearance niet zo'n ding, tegen de tijd van Delasoul's 1e album was dat echt een issue, en werden de boys dik gesued..

Tegenwoordig moet alles zo veilig.. zo netjes.. bah..

het is natuurlijk ook lekker makkelijk een kant en klaar stuk muziek te samplen wat al voor-geproduceerd is zodat je zelf weinig meer hoeft te doen om een nummer te maken from scratch

Ik moet zeggen dat ik samples vinden en maken lastiger vind dan muziek maken met gewoon synthese.
Synthese klinkt bijna altijd goed, samples daar en tegen, zijn lastiger te fitten.

Tja, legaal en niet legaal - je mag andermans werk niet kopiëren en ook geen kleine stukjes uit gebruiken, tenzij je de nodige "clearances" aanvraagt om dat te mogen doen.

Ik weet niet waar bijvoorbeeld Daft Punk tegenwoordig zou staan hadden ze strikt de regel van de wet gevolgd? En zo zijn er wel twaalf in een dozijn.

In de "oude" hiphop werd ook wel eens gezegd dat ze samples gebruikten als protest omdat de muziekindustrie zwarte artiesten contractueel hadden misbruikt of onderbetaald terwijl ze wel meegeschreven hadden aan hits. En dan weer anderen die er gewoon hun laars aan lapten omdat ze toch in zo'n ruwe buurt woonden waar toch nooit geen advocaat een voet zou hebben gezet.:D

Back